Hej.. jag mår inte så bra psykiskt, jag är extremt stressad över skolan och har extrem prestationsångest.
Min stress gör så att jag får massor ångest och hjärtklappning... allt det här gör att jag blir på dåligt humör och tar ut allt på min familj vilket gör att jag får ännu mer ångest.... funderar på att kontakta skolkuratorn men känns som att hon bara kommer tycka jag är töntig.... vad ska jag göra?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Det låter som en synnerligen bra ide att du kontaktar kurator på din skola.
Dels för att få veta mera om stress, vad långvarig stress gör med kroppen, men också för att få hjälp med vad man kan göra för att minska sin stress.
Då stressen handlar om skolan och prestationsångest, så kan du behöva hjälp men att kanske avgränsa, planera, studieteknik och kanske komma ifatt om stressen gjort att du halkat efter.
Du skriver att du är rädd att kuratorn ska tycke att du är ”töntig”, det är nog dina negativa tankar som spökar där, eller hur?
Med ditt förnuft så vet du att det är exakt kuratorns uppgift, men dina negativa tankar påverkar dig så att det faktiskt hindrar dig att be om hjälp.
Och från att be om hjälp i tid, ju längre man väntar desto värre blir stressen.
Tankar är tankar ingen sanning, men negativa tankar påverkar oss mycket tyvärr. Har du läst på denna webbsida om stress, vad är och vad göra?. Där finns information, tips och övningar.
Stress och ångest är samma ”larmsystem” det ska egentligen få oss att reagera och agera, göra oss vakna, alerta och beredda. För att kämpa eller fly.
Men långvarig och ”ständig” stress, utan återhämtning som till exempel, vila, avslappning, lugn andning, positiva aktiviteter med mera, sliter hårt på kroppen.
Till slut kan det bli så att bara tanken på skolarbete sätter igång en lång rad av negativa tankar, jobbiga känslor och en massa stress/ångestsymtom i kroppen, att man lätt får hög stress utan egentligen få något alls gjort, man har bara en massa stress.
Du kan prova beteendeanalys se en kedja av händelser, som finns på snorkels startsida. För att tydligare ”lära känna” dig själv, dina tankar, känslor, kroppsreaktioner och det du gör.
Se i vilka situationer din stress uppstår och vilka konsekvenser dina ”problembeteenden” får på kort och lång sikt.
Se informationsfilmen, läs information, se färdiga kedjor, målsättningar, alternativa beteenden så förstår du lite mera vad det handlar om.
Börja med färdiga alternativ, det är lättast i början.
Prova också våra appar;
Snorkelövning- röstövningar och information om till exempel avslappning, lugn andning, och medveten närvaro. (Du kan också läsa mera om medveten närvaro på snorkels webbsida) Handlar om att styra fokus och uppmärksamhet.
Skills Snorkel reglera känslor – handlar om känslor, vilken funktion de har, olika beteenden som hänger ihop med känslor.
Du kan också läsa mera om känslor under vad är och vad göra på webbsidan.
Så följ din fundering att kontakta skolkuratorn, läs också mera på denna webbsida om stress, och läs också andras frågor/svar. Skriv igen i frågelådan om du vill, kram Snorkel