Jag är mycket spänd och stressad jämt, plus att jag har en sjukdom som heter chrons och min kurator sa att jag skulle gå in på den sidan och det var som en avslappningsmusik, har jag kommit rätt ?

Svar
Hej, tack för ditt brev. Du skrev ingen direkt fråga, utan undrade mera "om du kommit rätt"
På den här sidan kan du bl.a. läsa om stress, och får tips på vad du kan göra om du känner dig spänd och stressad. Avslappningsövningar, avspänningsövningar, andning, medveten närvaro m.m. du kan öva, ladda ner och lyssna när du vill.
Man måste träna en del på detta med att slappna av, i början har man svårare att komme ner i varv, man tänker orostankar och känslan av oro har svårt att släppa. Ju mer man övar, ju mer man fokuserar på själva övningen, ju lättare går det.
Medveten närvaro, träning i att styra fokus och uppmärksamhet, att gå helt upp i det man gör just nu, släppa oro och jobbiga saker, finns nu att lyssna på, på hemsidan. Gör det!
När man är ofta och mycket stressad, har svårt att varva ner, så är det också viktigt att titta på vad som orsaker den stressen. Vad väcker din stress, hur kommer det sig att du alltid är så spänd? Vad oroar du dig för, vad är du rädd för, vad väcker obehag hos dig?
Man behöver fundera på detta, om man behöver förändringar i sitt liv och hur man lever. Det är viktigt med krav på "lagom" nivå, blandat med positiva händelser som ger återhämtning samt strategier, övningar i avslappning, så att kroppen kan återhämta sig. Läs mera om stress och återhämtning på webbsidan.
Har du balans och "lagom m krav" i ditt liv? Livsbalans?
Sköt om dig, mat, sömn och motion har också stor betydelse för hur man mår, och vilken "motståndskraft" man har för stress. Läs mera på hemsidan, kram Snorkel.