Hej, jag känner att jag har jätte mycket stress och ångest just nu och det enda jag vill är att ligga i sängen.
Jag har haft väldigt bra betyg och men det är för att jag har sådana krav på mig själv.
Nu på sista tiden har jag jag inte kunnat plugga alls. Det enda jag gör är att ligga i sängen och kolla på telefonen, jag klarar på nått sätt inte av något annat.
Jag går i sport så jag har inte tappat all fysisk aktivitet, men eftersom jag slutat plugga så måste jag hoppa över träningar för att klara av proven.
Det vill jag däremot inte så jag har börjat plugga på nätterna i stället och det är ju inte heller så bra.
Jag får ännu svårare att koncentrera mig i skolan och får ännu mer jobb men jag lyckas inte få mig själv till att plugga längre även fast jag gjorde de hela tiden förut.
Jag mådde inte superbra då heller men det har blivit ännu sämre nu och det blir bara svårare för mig att nå upp till kraven.
Jag har försökt att prata med något och de säger att jag ska försöka fokusera på det roliga och ta det mer luftat men det hjälper ju ändå inte alls. Det gör ju bara mig ännu mer stressad om jag får ännu mindre jobb gjort.
Ändå så ligger jag bara i sängen och gör ingenting även fast jag känner mig så stressad. Men på natten blir jag ju tvungen att göra det för jag får en sån enorm ångest.
Jag vet bara inte hur jag ska lyckas motivera mig själv längre för inget verka funka, vet ni vad som hjälper?
Det funkar inte för mig om jag inte får det gjort men samtidigt är det omöjligt för mig att göra det.
Samtidigt som jag inte mår så bra mår jag ändå inte bättre av att bli mer stressad och jag har ingen aning hur jag ska lösa allt det här, har ni något sätt eller nånting som ni tror hjälper?
Jag tror att min sömnbrist börjar påverka mig både psykiskt och fysiskt nu men jag vet inte.

Svar
Hej tack för ditt brev.
Stress kan bli ett verkligt stort problem, och är nog det också för väldigt många, båda unga och vuxna.
Stress i sig behöver inte vara något farligt, det är i grunden något bra, en livsviktig reaktion.
Det är kroppens alarmsystem som kickar igång oss vid upplevelser av ”fara, ilska, utmaningar och stress”
Det är TOLKNINGEN av situationen som skapar reaktionen, dvs stressen.
Man skiljer också på yttre stress (ha många saker och aktiviteter, många ”måsten” och inre stress (negativa tankar och känslor).
Vi har många hormoner i kroppen, som styr olika delar.
Sympatiska nervsystemet gör att Adrenalin kickar igång vid fara/stress, Noradrenalin är viktigt för vakenhet och koncentration, Kortisol aktiverar ”överlevarinstinkten” så att vi ”kör på”. Systemet som kickar igång ska göra oss vakna, alerta, beredda, ge extra kraft och motivation, det behövs vid fara och utmaningar med mera. Detta är kroppens gaspedal kan man säga.
Normalt så återställs kroppen efteråt, med hjälp av parasympatiska nervsystemet, som aktiveras vid vila, sömn, avslappning, kroppens bromspedal.
Om man har obalans mellan krav och resurser, både från sig själv och andra, om man går länge utan återhämtning, som behövs för att återgå till normalläge, genom att varva ner, sova, vila, reparera, spara energi, slappna av, fysisk aktivitet mm, så kan stress bli skadligt och slita på kroppen.
Kan det vara så att du ”kickar igång” bara av tanken på skolan, prov, uppgifter, prestera deadlines med mera. Din hjärna signalerar ”fara” till kroppen, alarmsystemet sätter igång och överhettas, vilket gör att du säkert får svårt att tänka klart, får massor av symtom i kroppen och kanske fastnar i ”panik” med tanken ”kommer aldrig att hinna/klara/kunna med mera..
Detta gör att du känner jättestark stress fast du egentligen bara ligger i sängen, orkar inget annat..
Har du berättat för din/dina lärare att du känner såhär, att du så lätt stressar upp dig över skolan?
Du har pratat med ”någon” säger du, men vet dina lärare om din stress?
Kan det finnas saker som skulle kunna underlätta för dig, tex arbeta någonstans där du blir mindre störd, få uppgifter uppdelade i steg inte alla på en gång, att få veta längre i förväg uppgifter som ska göras, möjlighet till små pausar, använda hörlurar för att inte bli störd, få uppgifter för att kunna arbeta en hel hemma om du inte "hinner" i skolan och så vidare?
Annat som skulle underlätta för dig?
Något som är viktigt vid stress är återhämtning, och att kunna lugna sig själv.
Vilken återhämtningsteknik har du?
Fysisk aktivitet sänker stresshormoner i kroppen. Du har blivit tvungen att hoppa över träningar, detta påverkar naturligtvis, samt att tankarna också skapar en inre stress, tankar på att du inte tränat tillräckligt innan match till exempel.
Vill tipsa dig om att börja träna lugn andning, avslappning och mindfulness - medveten närvaro, att träna på att styra fokus och uppmärksamhet. Istället för att ha fokus på negativa tankar så styr man uppmärksamheten dit man vill ha och behöver ha den.
Det finns information och övningar på denna sida.
Vi har också en App, Snorkelövningar, där finns också övningar ibland annat mindfulness, avslappning, andning med mera.
Om man lär sig att känna igen situationer då stressen kommer, till exempel då jag ska svara på fråga, lämna in uppgift, blir störd mm och man lär sig vad som händer i kroppen då "alarmsystemet"/stressen startar, så kan man tidigt jobba med lugn andning, avslappning, styra uppmärksamheten (mindfulness) så att stressen inte kickar igång. Bli mera medveten om vad som händer och vad man kan göra åt det.
Snorkel har en annan App, Skills snorkel reglera känsla (använd kod x330)
(läs om den under fliken appar och om hur man laddar ner den). Den handlar om känslor och beteenden kopplat till olika känslor.
Innehåller övningar i att reglera starka känslor genom att stanna upp, andas och slappna av. Träna då du är lugn för att sedan kunna stanna upp då du börjar stressa upp dig, då du får en massa jobbiga tankar och börjar stressa upp dig i skolan.
Läs också på denna sida om stress, om balans i livet och vad man kan göra.
Prova formulär och veckokort för balans i livet.
Man kan behöva hjälp med att prioritera och ha ”lagom krav” på sig själv, så prata med dina lärare, din mentor. Ibland behöver man ”dra åt handbromsen” och börja om i små steg, ta en sak i taget.
När du ”ser” och tänker på ”allt” du behöver göra så stressar du upp så mycket så du får ingenting gjort.
Sedan när du ska sova så är paniken så hög så att du pluggar hela natten och nattsömnen blir förstörd.
Sömn och vila är en mycket viktig återhämtning, sover du inte så har du ständigt en ”för hög” stressnivå.
Ha en plan över dagen, skola, plugg, mat, aktiviteter, vila, positiva saker, och så vidare.
Och lägg bort mobilen då du ska sova.
Elevvården på din skola kan hjälpa dig med att avgränsa, planera och jobba med stresshantering.
Om man lever i en tung och svår situation under längre tid, som orsakar mycket inre eller yttre stress utan återhämtning så finns risken att utveckla depressioner och ångest.
Man behöver göra prioriteringar i sin livssituation, jobba med fysisk och psykisk återhämtning som fysisk träning, hjälp med sömnrutiner, mat och energi, och andning-avslappning. Och om möjligt minska stressorer.
Hur just din livssituation och din upplevda stress hänger ihop är svårt att svara på, du kanske ska börja med att kartlägga hur din stress ser ut, i vilka situationer och i vilka sammanhang den uppstår, hur den känns och vilka symtom den ger samt vilken typ av återhämtningsmöjligheter du har just nu.
Det är mycket så, att stress är väldigt individuellt, det som upplevs stressande för någon behöver inte alls göra det för en annan.
Du måste också berätta för dina föräldrar om hur du mår, du behöver stöd av dina föräldrar att i små steg komma igång med att bryta den negativa spiral du hamnat i.
Läs tillsammans med dina föräldrar på den här sidan om stress, under fliken vad är och vad göra.
Tipsar också om ett TV program som finns på TV4 play, med Anders Hansen Din hjärna, det första programmet som handlar om stress.
Att sköta om sig själv, och ha balans i livet mellan det som är tungt jobbigt och upplevs negativt stressande, och det som ger energi är roligt intressant och positivt, är viktigt för oss alla om vi ska må bra och orka i tunga perioder.
Kram Snorkel