Reagerar så stort för ett litet problem.

Fråga

Hej, jag undrar lite snabbt bara. jag tappade bort mitt armband idag som min pappa hittade hemma hos oss som jag fick, armbandet är för stort men hade det ändå. brukar sitta greja med det ofta och ibland ta av det o greja med det, idag insåg jag att jag inte har på mig det mer och hela min dag o vecka förstördes, mår skit. så sammanfattningen på detta är att jag undrar varför hela min värld gick under bara för jag tappa bort en liten sak som jag kan köpa igen o få tag på lätt? känns som hela livet va katastrof BARA för armbandet. har ju såklart andra problem i livet just nu så kanske var att armbandet var sista droppen men varför mår jag så dåligt över något så litet problem? :)

Svar

Hej, tack för ditt brev.

Att tappa något som betyder mycket, man använder och gillar, kan verkligen få en att bli ledsen, irriterad och "uppstressad". Du funderar dock över varför du reagerade så stort på något som egentligen inte betyder något, och som du "lätt" kan köpa nytt.

Precis som du själv skriver kan armbandet vara "droppen" som fick bägaren att rinna över, i en annars stressande livssituation.

Om man ser upplevelsen av stress som ett vattenglas, att flera olika stressande situationer och händelser får glaset att fyllas på allt mer, och till slut så är det så fullt att bara en enda liten droppe till får glaset att rinna över.

Den enda droppen i sig har inte så stor betydelse, men hela livssituationen med det fyllda vattenglaset har. Det är därför det är så viktigt med återhämtning efter en stressande situation. Tömma glaset igen.

 

Om du tar ett glas med vatten och håller det med rak arm, kan man fråga sig “Hur tungt är detta glaset med vatten?” Gissningsvis mellan 100 och 500 gram, vilket inte är särskilt tungt.

Den absoluta vikten har egentligen ingen betydelse. Det beror helt enkelt på hur länge du håller glaset. Om du håller det i en minut så är det inget problem. Om du håller det i en timme kommer du att ha lite ont i armen.

Om du håller det i en dag, så kommer din arm att kännas domnad och förlamad. I varje enskilt fall kommer glaset att ha oförändrad vikt, men ju längre du håller det desto tyngre blir det.

Stress och oro är som det där vattenglaset. Om vi tänker på och upplever dessa ett tag så händer ingenting. Om vi tänker på och upplever dem lite längre så kommer det att börja göra ont. Om vi tänker på dem och upplever det hela dagarna så kommer vi att känna oss förlamade – oförmögna att göra någonting.

Det är viktigt att komma ihåg att "släppa" det som stressar dig. Så tidigt på kvällen som du kan, lägg av allt det du bär på. Fortsätt inte att bära på saker under kvällen och inpå natten.

Kom ihåg att ”sätta ner vattenglaset!!” och "tömma det"

 

Upplevelsen av stress, precis som vid oro/ångest, hänger på hur vi tolkar situationen vi befinner oss i. Samma situation kan upplevas olika från person till person, eller upplevas olika för samma person vid olika tillfällen. En person i balans, utvilad och välmående och med fungerande strategier för att skapa återhämtning och hantera stress, kan se en förändring i livet eller svårare uppgift som en utmaning- något som är roligt, positivt.

En annan person som är ur balans och kanske tidigare har haft jobbiga upplevelser, ser samma förändring som ett hot och ytterligare en sak som oroar, ger stress och är negativt. Det är också vanligt att man förnekar att man är stressad och inte lyssnar på kroppens signaler.

Man kan både bli stressad av olika händelser och av sina egne tankar, som upplevs hotfulla eller obehagliga; typ, ”jag klarar inte av”, ”snart kan något gå galet”, ”något är fel” etc. Detta kallas inre stress och leder också till att stressystemet aktiveras.

Långvarig stress/negativ stress uppstår då man har svårt att skapa balans mellan kravupplevelser från andra och/eller sig själv, sin upplevelse av att kunna göra något åt sin situation, hur jag kan prestera, samt bristande möjligheter till återhämtning av olika slag. Man försöker pressa sig lite till för att hinna och kunna klara av, går länge i en situation som upplevs hopplös, trist eller för svår, eller att man inte låter kroppen vila ut och slappna av mellan varven.

 

Viktiga strategier för återhämtning är bland annat;

Mat, sömn och fysisk aktivitet.

Avslappning, avspänning, lugn andning och vila.

Mindfulness medveten närvaro

Livsbalans

Prioritera och göra "en sak i taget"

 

På denna webbsida och de appar vi har, Skills Uppsala Snorkel reglera känslor (kod x330) och

Snorkelövning kan man hitta en mängd olika övningar i t.ex. avslappning, andning och medveten närvaror.

Läs mera om stress på Snorkel - Minska din stress

 

Kram från Snorkel