Hej!
Jag är en tjej på snart 18 år som har jätteproblem med stress. Nu har det börjat bli ett så stort problem så att jag knappt kan göra skolarbeten eller något annat som har deadlines för jag blir så stressad av det.
Det blir ett jättestort problem och jag har haft stress i åtminstone två år och detta kombinerat med höga krav på mig själv och prestationsångest.
Pratat med kurator men får ingen hjälp med vad jag kan göra.
Vad ska jag göra?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Stress kan bli ett verkligt stort problem, och är nog det också för väldigt många, båda unga och vuxna.
Stress i sig behöver inte vara något farligt, det är i grunden något bra, en livsviktig reaktion.
Det är kroppens alarmsystem som kickar igång oss vid upplevelser av ”fara, ilska, utmaningar och stress” Det är TOLKNINGEN av situationen som skapar reaktionen, det vill säga stressen.
Vi har många hormoner i kroppen, som styr olika delar. Sympatiska nervsystemet gör att Adrenalin kickar igång vid fara/stress, Noradrenalin är viktigt för vakenhet och koncentration, Kortisol aktiverar ”överlevarinstinkten” så att vi ”kör på”.
Systemet kickar igång ska göra oss vakna, alerta, beredda, ge extra kraft och motivation, det behövs vid fara och utmaningar mm. Detta är kroppens gaspedal kan man säga.
Normalt så återställs kroppen efteråt, med hjälp av parasympatiska nervsystemet, som aktiveras vid vila, avslappning, kroppens bromspedal.
Om man har obalans mellan krav och resurser, både från sig själv och andra, om man går länge utan återhämtning, som behövs för att återgå till normalläge, genom att varva ner, sova, vila, reparera, spara energi, slappna av, fysisk aktivitet mm, så kan stress bli skadligt och slita på kroppen.
Det låter som om du ”kickar igång” bara av tanken på deadlines, din hjärna signalerar ”fara” till kroppen, alarmsystemet sätter igång och överhettas, vilket gör att du säkert får svårt att tänka klart, får massor av symtom i kroppen och kanske fastnar i ”panik” med tanken ”kommer aldrig att hinna/klara/kunna etcetera.
Vilken återhämtningsteknik har du?
Tränar du någon fysisk aktivitet?
Fysisk aktivitet sänker stresshormoner i kroppen.
Vill tipsa dig om att börja träna andning, avslappning och mindfulness - medveten närvaro.
Det finns information och övningar på denna sida. Vi har också en App, Snorkelövningar, som uppdateras nu och går att ladda ner gratis.
Där finns också övningar och den kommer inom kort. Skickar med information om en annan App, och hur man laddar ner den, Skills Snorkel känsloreglering använd kod x330, för träning i att stanna upp, andas och slappna av.
Träna då du är lugn för att sedan kunna stanna upp då du börjar stressa upp dig, då du får en massa jobbiga tankar vid deadlines.
Läs också på denna sida om stress, om balans i livet och vad man kan göra. Man kan behöva hjälp med att prioritera och ha ”lagom krav” på sig själv. Bli medveten om dina tankar om dig själv, och dina höga förväntningar.
Tråkigt att du kände att du inte fick hjälp av den kurator du träffade, kan du göra ett nytt försök?
Skriv gärna igen om du vill, ge träning med avslappning, andning och mindfulness en chans, kom gärna med återkoppling. Kram från Snorkel.