Jag har för mycket krav på mig i skolan. Jag har jättebra betyg men när jag väl kommer hem är jag helt slut och får nästen panik för att jag e så trött och helt färdig för att inte typ ha gjort nånting. Det är min lärare som ställer så höga krav.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du upplever att din lärare ställer alldeles för höga krav på dig. Du känner dig jättestressad. Har du berättat för din lärare hur du känner, att kraven är FÖR höga?
Stress kan bli ett stort problem, och är det också för väldigt många, båda unga och vuxna.
Stress i sig behöver inte alls vara något farligt eller ett problem, det är i grunden något bra, en livsviktig reaktion.
Det är kroppens alarmsystem som kickar igång oss vid upplevelser av ”fara, ilska, utmaningar och stress” Det är vårt system för att just "kicka igång" vår gaspedal. Vissa jobbar bäst under lite stress, blir mera fokuserade, alerta och koncentrerade. Andra kan inte jobba alls då de är under press/stress.
Det är TOLKNINGEN av situationen som skapar reaktionen, dvs stressen. Våra tankar och föreställningar som skapar andra starka känslor och beteenden,som blir till en ond cirkel.
Stressystemet sätter igång en rad olika funktioner i kroppen, som till exempel att man andas snabbt och ytligt (för att syresätta blodet) hjärtat slår snabbt och hårt (för att pumpa det syresatta blodet ut till musklerna, vi ska bli snabba och starka, vi får tunnelseende (för att bättre fokusera, men får då svårt att tänka på annat) vi blir spända i kroppen (för att vara beredda och igång) med mera.
Vi har många hormoner i kroppen, som styr olika delar.
Sympatiska nervsystemet gör att Adrenalin kickar igång vid fara/stress, Noradrenalin är viktigt för vakenhet och koncentration, Kortisol aktiverar ”överlevarinstinkten” så att vi ”kör på”.
Systemet som kickar igång ska göra oss vakna, alerta, beredda, ge extra kraft och motivation, det behövs vid fara och utmaningar med mera. Behövs alltså då vi behöver agera/anstränga oss lite extra, eller vid fara, hot mot oss.
Detta är då kroppens gaspedal kan man säga. Men som sagt, systemet kan kicka igång av bara "tanken på" alltså INNAN någon direkt tidspress, eller utan direkt hot eller fara. Du kan alltså uppleva stark stress, du skriver själv "utan att gjort typ nånting".
Normalt så återställs kroppen efter ett "stresspåslag" (till exempel att du rusat jättesnabbt fram till bussen då du var på väg att missa den), med hjälp av parasympatiska nervsystemet, som aktiveras vid vila, återhämtning, avslappning, det kan man kalla kroppens bromspedal.
Om man har obalans mellan krav och resurser, både från sig själv och andra, om man går länge utan återhämtning, som behövs för att återgå till normalläge. Återhämtning får man genom att varva ner, sova, vila, reparera, spara energi, slappna av, fysisk aktivitet med mera, så kan stress bli skadligt och slita på kroppen.
Kan det vara så att du ”kickar igång” bara av tanken på skolan, prov, uppgifter, prestera deadlines mm, din hjärna signalerar ”fara” till kroppen, alarmsystemet sätter igång och överhettas, vilket gör att du säkert får svårt att tänka klart, får massor av symtom i kroppen och kanske fastnar i ”panik” med tanken ”kommer aldrig att hinna/klara/kunna med mera..
Du behöver berätta för din/dina lärare att du känner såhär, att du så lätt stressar upp dig över skolan, och att du upplever att kraven är för höga.
Kan det finnas saker som skulle kunna underlätta för dig, tex arbeta någonstans där du blir mindre störd, få uppgifter uppdelade i steg inte alla på en gång, att få veta längre i förväg uppgifter som ska göras, möjlighet till små pausar, använda hörlurar för att inte bli störd, få uppgifter för att kunna arbeta en hel hemma om du inte "hinner" i skolan och så vidare?
Annat som skulle underlätta för dig? Fundera över det.
Något som är viktigt vid upplevelse av stress är alltså återhämtning, och att kunna lugna sig själv och låta kroppen komma in i "normalläge" igen.
Vilken återhämtningsteknik har du? Tränar du någon fysisk aktivitet?
Fysisk aktivitet sänker stresshormoner i kroppen, då pulsen höjs vid träning och sedan sjunker igen efteråt, "följer stresshormoner ut ur kroppen.."
Vill tipsa dig om att börja träna andning, avslappning och mindfulness - medveten närvaro.
Det finns information och övningar på denna sida www.snorkel.se .
Vi har också en App, Snorkelövning, som du kan ladda ner gratis, där finns också övningar.
Om man lär sig att känna igen situationer då stressen kommer, till exempel då jag ska svara på fråga, lämna in uppgift, inför ett prov, blir störd mm och man lär sig vad som händer i kroppen då "alarmsystemet"/stressen startar, så kan man tidigt jobba med lugn andning, avslappning, styra uppmärksamheten (mindfulness) så att stressen inte kickar igång.
Mindfulness, medveten närvaro handlar om att styra fokus och uppmärksamhet till "här och nu" det man gör, där man är etc. Istället för att fastna i "skräcktankar".
Snorkelhar en annan App, Skills snorkel reglera känsla (använd kod x330)
Den handlar om känsloreglering och är träning i att stanna upp, andas lugnt och slappna av.
Träna då du är lugn för att sedan kunna stanna upp då du börjar stressa upp dig, då du får en massa jobbiga tankar och börjar stressa upp dig i skolan.
Läs också på denna sida mera om stress www.snorkel.se  under "vad är" och "vad göra" Prova de övningar som finns där, läs till exempel om balans i livet Livsbalans, och vad man kan göra. Prova formulär och veckokort för balans i livet.
Man kan behöva hjälp med att prioritera och ha ”lagom krav” på sig själv, så prata med dina lärare och dina föräldrar.
Skriv gärna igen om du vill, ge träning med avslappning, andning och mindfulness en chans, kom gärna med återkoppling. Kram från Snorkel.