Hej! Vet helt ärligt inte riktigt vart jag ska vända mig med det här, men hittade denna sida och tycker att den verkar bra. Jag går i åttan och är -och har varit under en längre tid- extremt stressad, mestadels över skolan. Jag har väldigt mycket prestationsångest och blir aldrig nöjd med vad jag gör och hur jag presterar. Detta har lett till dåliga studievanor, jag sitter ofta uppe hela nätter och pluggar och pluggar generellt sett väldigt mycket. Många i min närhet har länge uttryckt oro över att jag kommer "gå in i väggen" eller liknande men jag har bara ignorerat det, jag är ju trots allt bara 14. Men, på sista tiden har jag känt mig EXTREMT omotiverad, ständigt trött, en konstant känsla av stress osv, svårt att sova pga ångest och sånt. Har mått rätt dåligt för att vara ärlig och vad som förut kändes viktigt känns nu helt orelevant/oviktigt. Börjat tänka på självskadebeteende mm.. Jag har läst lite om något som på engelska kallas "study eller academic burnout" och känner igen mig själv i alla symptom. Men jag blir rädd att jag bara "fejkar" det, och har väldigt svårt att prata om känslor med folk så ingen vet om hur jag mår... Förstår till fullo att ni inte kan säga om det är det eller inte men är tacksam för all hjälp. Ni kanske vet vem jag borde prata med, om jag borde prata med någon alltså? (helst inte mina föräldrar...) Ber om ursäkt om det blev långt!

Svar
Hej, tack för ditt brev. Så bra att du ändå reagerat, känner att det inte är ok, och att du söker efter var du kan få hjälp att förändra/förbättra. Denna webbsida handlar om just ”tidig upptäckt tidiga insatser” vid psykisk ohälsa hos barn/ungdomar (bland annat stress/ångest). Så bra att du hittat hit. Stress/ångest är vårat inbyggda ”larmsystem”, ska göra oss vakna, alerta och beredda. Förbereda oss för att agera- fly eller kämpa/slåss. Vid faror eller ”andra tillfällen” då vi behöver vara extra fokuserade och alerta. Det är ett livsviktigt system, har Betytt mycket för människans utveckling och fortlevnad. Vi tolkar/uppfattar en situation, hjärnan tolkar att vi måste fly/slåss- och en mängd reaktioner sätts igång i kroppen för att göra oss snabba, fokuserade, och starka. För att klara av Situationen. Problemet är att dels så kan hjärnan inte skilja på verkliga faror, och de som bara finns i våra tankar och fantasier, och att idag lever vi under ständig ”små stress” vi ska vara uppkopplade, tillgängliga, inre och yttre krav som finns nästan hela tiden, och sätter igång larmsystemet. Stress kan alltså vara något bra, vissa människor arbetar bättre under en viss ”press”. Man ”skärper till sig”.. Vad som verkligen är viktigt vid stress, är återhämtning. Att stressystemet får återgå till det normala, att stresshormoner försvinner från kroppen. Återhämtning är till exempel, avslappning, lugn andning, avspänning, medveten närvaro, och/eller positiva aktiviteter. Vi behöver få igång ”lugn och ro” systemet i kroppen. Till skillnad då man är stressad och uppe i varv, då är man spänd, hjärtat slår hårt, man andas ytligt, hela kroppen är i beredskap. Sömn är otroligt viktigt för kroppen, du pluggar på nätterna säger du, och det gör att din normala ”kroppsklocka” blir i obalans, du sover säkert för lite och oregelbundet. Det blir då en ond cirkel. Vår prestation minskar om man inte sover och vi får sämre stresshantering, impulskontroll och inlärning, samt får svårare att koncentrera sig och sämre uppmärksamhet, finns också ökad risk för nedstämdhet/depression. Andra viktiga delar förutom återhämtning och sömn, är mat och fysisk aktivitet. På denna webbsida www.snorkel.se Kan du läsa mera under VAD ÄR och VAD GÖRA om -ångest och stress. Det finns beskrivet många olika verktyg för att må bättre, återhämtning. Exempelvis Balans i livet- livsbalans, balans mellan vad som ger och vad som tar energi, kraft och glädje. Prova dokument och veckokort. Medveten närvaro- att styra uppmärksamhet och medvetande, dit man vill ha den. Vara här och nu istället för att fastna i negativa tankar och stress över saker som redan varit eller som eventuellt kan hända. (läs mera på webbsidan) Apparna Skills Snorkel reglera känsla, använd kod x330, handlar om känslor, varför vi har dem, och hur man kan reglera känslor som ”hotar att dränka en”. Appen Snorkelövning, med övningar i lugn andning, avslappning, avspänning, medveten närvaro med mera. Beteendeanalys, se en kedja av händelser. Ett verktyg för att lära känna sig själv, sina problembeteenden, hur tankar, känslor och kroppen styr det vi sedan gör- och vilka konsekvenser det får på kort och lång sikt. Se instruktionsfilm, läs information, kolla färdiga kedjor, målsättning, alternativa beteenden med mera, så förstår du mera vad det handlar om. Färdiga alternativ är lättast då du börjar göra kedjor. Du funderar också vem du skulle kunna prata med om detta, helst inte dina föräldrar skriver du, vilket är synd, de behöver verkligen finnas för dig då du har det jobbigt. Förstå hur du mår, hjälpa dig med strategier med mera. Ni kanske behöver ha möte med skolan för att du behöver hjälp därifrån. Varför tvekar du att prata med dem, vad är du rädd för? Du kanske kan ta hjälp av denna webbsida då du ska beskriva hur du mår, tänker och känner. Elevhälsan på din skola, till exempel skolkurator, kan hjälpa dig att jobba med sårbarhet för stress, återhämtning med mera. Vänd dig dit. Läs mera på webbsidan, läs också andras frågor/svar. Ladda ner och prova våra appar. Ta hand om dig själv. Skriv igen i frågelådan om du vill, berätta hur det går för dig. Kram från Snorkel