Hej, jag går i sjuan och börjar må skit.
Jag känner mig väldigt stressad för att om jag får lägre än ett a blir jag besviken på mig själv.
Jag försöker att vara stolt över mig själv men det går inte. Det hjälper inte alls när jag får ett c på ett prov för då blir mina föräldrar besvikna på mig.
Jag gillar inte min matte lärare för att hans genomgångar är inte bra om han ens har en genomgång. Ibland säger han att man ska vara beredd på att inte få någon hjälp.
På matten håller vi på med att räkna ut vinklar och det var en uppgift som jag inte förstod. Jag ville inte fråga om hjälp men jag behövde. Uppgiften handlade om att det fanns en triangel och bisektris i mitten av den och jag viste inte hur man skulle räkna ut en annan vinkel för att han inte hade haft en genomgång.
Men när han kom fram frågade han bara om jag visste vad en bisektris är och då svarade jag att jag visste det. Då sa han bara att jag kunde räkna ut de andra vinklarna också och sedan gick han.
Jag förstod fortfarande inte hur jag skulle räkna ut den.
Han är också väldigt sträng när han rättade våra prov så det var flera personer som fick e,d och f. Han säger också att c är ett dåligt betyg och jag känner mig redan väldigt stressad inför betygen och jag har ett c i matte så jag känner mig ännu mera dålig nu och besviken på mig själv.
Jag gillar min fysik lärare för att hon är snäll, rolig och ser och lyssnar på alla.
Jag har mått väldigt dåligt i skolan och hon är den ända läraren som har kommit fram och frågat mig hur jag mår. När hon gick i skolan kände hon också samma sak så det känns skönt att prata med någon som har känt likadant och verkligen förstår hur det känns.
Nu är det snart jullov och jag gillar julen men jag kan inte sluta tänka på skolan. Jag vill kunna slappna av men det går inte. Jag tänker hela tiden på alla prov och betygen även fast jag inte har några prov att plugga till och att betygen redan är satta så jag kan inte göra något åt det längre.
Skolan har förstört mitt liv, jag går bara i sjuan men jag är redan skit stressad och vill inte leva mer.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Det låter verkligen jobbigt att du har detta ständiga krav på dig att prestera, och dessutom inte får tillräckligt med stöd och hjälp.
Du har det så tufft just nu att dina tankar blir mörka och du vet inte hur du ska göra och ”stå ut”. Om man känner att man verkligen MÅSTE göra något, men inte vet HUR man gör, så sätter verkligen stressystemet i kroppen igång.
Är dina föräldrar är medvetna om problemet med din mattelärare, att du känner att du inte får tillräckligt med information på mattegenomgångar i nuläget?
Tror att du behöver hjälp av dem här. Prata med dina föräldrar om vad som händer, att du behöver mera hjälp under en period.
Antingen genom att de kontaktar elevhälsa och rektor på skolan och beskriver läget och behovet av t.ex. extrastöd en period eller att man försöker lösa behovet genom insatser på ”hemmaplan” genom förälder eller någon i släkten som kan vara bra på matte.
Det låter som om det har ”låst” sig för dig, ditt stressystem sätter säkert igång bara av att vara på mattelektion, eller TANKEN på ”nu är det snart mattelektion” då du är hemma, du blir rädd och orolig att inte klara av, din hjärna uppfattar ”en fara ett hot” och stressystemet går igång.
När hjärnan uppfattar en fara, och det gäller både en verklig fara, som t.ex en rasande björn, en bil som kör emot oss på fel sida vägen, en inbrottstjuv mm eller en fara som bara finns i våra tankar och vårt huvud, något vi bara tänker och tror.
Och som då EGENTLIGEN inte är någon livsfara för oss, så startar det. Som ett brandlarm som varnar vid misstanke om brand.
Vårat kroppsliga ”brandlarm” förbereder kroppen på en mängd olika sätt, för att fly eller slåss mot en fara, hjärnan sänder signaler till kroppen och hjärtat slår snabbare för att pumpa blod till musklerna för att göra oss starka och snabba, andningen blir snabb och ytlig för att syresätta blodet, kroppen och musklerna blir spända och ”beredda” blodtrycket ökar, man svettas, kan känna sig yr, får tunnelseende för att ha fullt fokus på faran mm (läs mera på webbsidan under VAD ÄR)
Allt detta tänker man inte så mycket på då faran är verklig, men sitter man på lektion och ska räkna och förstå krånglig matte, då blir det ”kortslutning” i skallen…
Och det är nog detta som händer dig nu.
Då man är mitt uppe i starka känslor av något slag (rädsla, ångest, stress, ilska mm) så är den delen i hjärnan som heter Amygdala aktivt, den delen sitter vid örat.
Där finns alla känslor och beteenden och reaktioner kopplat till känslan. Känslan ska få oss att agera och reagera snabbt. UTAN att tänka och fundera så mycket. (läs mera om känslor på webbsidan)
Den delen av hjärnan där vår förmåga att planera, se mönster, tänka logiskt, lösa klurigheter mm finns heter frontalloberna, de sitter vid pannan. När man är mitt uppe i stress, ångest eller andra starka känslor så kan man alltså inte tänka klart, vara ”smart” och räkna matte.
Man är i full beredskap för att fly eller slåss.
Tipsar dig och dina föräldrar att se ett program som finns på SVT-play som heter DIN HJÄRNA, det första programmet handlade just om stress.
Då stressystemet är igång behöver man jobba med att ”få hjärna och kropp” att förstå att det INTE är någon fara, få kontakt med frontalloberna och logiskt tänkande.
Testa beteendeanalys på webbsidan, för att se hur du tänker känner och gör idag, samt börja fundera på vad du behöver acceptera eller träna på att förändra/förbättra.
Man behöver även jobba med återhämtning, att få ut stresshormoner ur kroppen.
Något som är väldigt bra för det är fysisk aktivitet. Lagom träning så inte träningen i sig blir stressande. Även återhämtning i form av positiva aktiviteter, avslappning och andningstekniker samt medveten närvaro.
Snorkel har två appar, dels Snorkelövning, som är en del information om t.ex. medveten närvaro, krisfärdigheter och avslappning, men är väldigt många övningar och röstinstruktioner för att bl.a. ”lugna sig själv och sitt stressystem”.
Sedan finns Skills Uppsala Snorkel reglera känsla (använd kod X330) den appen handlar om att träna på att stanna upp, då starka känslor är påväg att ”ta över” träna lugn andning och avslappning.
Den innehåller information om känslor, varför man har dem mm. Träna då du är lugn för att kunna använda då stress och ångest kommer.
Dessa olika övningar kan också hjälpa dig att bli medveten om och börja förändra dina tankar och dömanden om dig själv, att du inte är nöjd över det du presterar.
Sådana dömande tankar kommer från Amygdala och när du är mera lugn och kan se logiskt på hur du tänker, känner och reagerar, kan du också se hur du faktiskt kämpar jättemycket och gör så gott du kan.
Visa dina föräldrar din fråga/svar. Prata om detta över jul. Försök att göra positiva saker som du blir glad och mår bra av. Ha fullt fokus på det du gör, släpp negativa tankar och oro då den kommer.
Tänk dig alla tankar som ett ”löpande band” som kassörskan sitter vid på affären. Hon behöver bara se och scanna in varan och sedan ta nästa. Inte stanna upp, noga granska och ”fastna” vid någon vara.. Eller hur, precis på samma sätt kan du öva att göra då negativa tankar och oro kommer, se notera och släppa, ta ”nästa vara”..
Sänder dig många kramar och en god jul Snorkel