Min storebror har tagit självmord.
Det var över tre år sedan nu. Men jag saknar honom jätte mycket. Vi var jätte bra kompisar och nu mår jag jätte dåligt för allt elakt jag sa och gjorde mot honom.
Under den tiden jag sörjde som mest hade jag en pojkvän som var ett jätte stort stöd. Jag älskade honom verkligen jätte mycket. Men nu har han flyttat till USA och det känns som att alla jag älskar försvinner.
Jag älskar honom fortfarande så mycket att jag börjar gråta när jag tänker på honom.
Jag har jätte svårt att skaffa nya kompisar som jag tycker om för det känns som att om jag tycker om dom för mycket så kommer dom också försvinna på ett eller annat sätt. Jag vet inte vad jag ska göra för att våga skaffa kompisar som jag tycker om.

Svar
Hej, tack för ditt email.
Det är mycket svårt att hantera att en nära anhörig väljer att ta sitt liv. sorgen, saknaden och det tomrum som blir efteråt kommer nog aldrig att helt försvinna.
Det har gått 3 år nu, kanske har du märkt att smärtan dock minskar med tiden.
Anhörigföreningen SPEC ger stöd till anhöriga som förlorat någon genom suecid. De finns på hemsidan
www.spec.nu där finns möjligheten att få kontakt med andra som varit med om samma sak, information, boktips m.m.
Att satsa i en relation innebär alltid en risk, en risk att den andre inte känner samma sak, risken att det tar slut, eller risken att relationen avbryts av andra orsaker. Som det blev för dig då din pojkvän flyttade.
Risker som man aldrig kan försäkra sig emot. Om man på grund av sin rädsla inte vågar möta och satsa på nya relationer, förlorar man ju också alla möjligheter, d.v.s. chansen att lära känna nya intressanta, spännande och kärleksfulla människor.
Låt inte din rädsla hindra dig, det är mycket förståligt att du ÄR rädd, eftersom du förlorat två av dina käraste, men låt inte det komma ivägen nu.
Rädsla innehåller många "katastroftankar" alltså tankar på det "värsta som kan hända". I ditt fall blir det att bli lämnad, sårad och att de som du tycker om försvinner.
Kom ihåg att tankar bara är tankar, alltså inget bevis på att så kommer att ske!! Men negativa tankar skapar negativa känslor och beteenden, positiva tankar skapar positiva känslor etc.
Parera dina katastroftankar med tankar om positiva möjligheter istället.
De negativa tankarna hindrar dig bara och får dig att må dåligt redan nu, att ta ut "sorgen över att bli lämnad igen" i förskott så att säga.
Läs mera om tankar och negativa tankar under vad är och vad göra www.snorkel.se
Har du någon att prata med, någon som kan hjälpa dig att vända dina tankar och våga prova att träffa nya relationer? Ta kontakt med någon från elevvården på din skola eller ungdomsmottagningen.
Ur sorg och kriser i livet kommer också kunskap, kunskap om hur man går vidare, vilka som kan stötta och hjälpa, var man kan få hjälp, hur man kan göra etc. Man blir starkare och har mera färdigheter att klara av andra kriser i livet.
Läs också på Snorkel om krisfärdigheter och att ha en krislista, saker man kan göra då det känns extra svårt och jobbigt.
Många hälsningar Snorkel.