Hej jag är en tjej på 17 år som är så hjärtekrossad av en kille som jag är löjligt kär i.
Vi dejtade under en period och allt var superbra mellan oss. Men från ena dagen till den andra ville han inte ha kontakt längre och han sa oxå att han inte ville ses mera.
Jag blev förvånad för allt var så bra och vi gillade varann.
Han har gått vidare men jag kan inte det. Det är helt omöjligt! Vad ska jag göra?
Jag vill skriva till han och fråga om han skulle villja ses och prata men jag vågar inte för jag är rädd att han ska säga nej eller inte svara alls.
Jag mår så dåligt och orkar snart inte mer :(

Svar
Hej, tack för ditt email.
Du hade inte skrivit någon mailadress så kunde inte svara direkt till dig.
Olycklig/obesvarad kärlek blir som en sorg, med ungefär samma reaktioner som vid annan sorg. Ibland så genomgår man ”sorgprocessen”/ sörjer under en period men kan sedan acceptera det som hänt, släppa och gå vidare i livet.
Men ibland så fastnar man, kan inte släppa, kan inte komma sig för att göra något annat, börjar dra sig undan, slutar med aktiviteter, slutar träffa vänner, grubblar, ältar o.s.v.
Då finns risken att bli nedstämd/deprimerad till slut.
Det är mycket begripligt att du har massor av frågor i ditt huvud, vad hände egentligen? Varför förändrades allt så plötsligt? Var det något jag gjorde?
Det behöver ju inta alls vara något särskilt som händer, utan att känslorna förändras under en period. Det är så då man är mycket ung.
Det finns väl flera förklaringar, någon kunde vara antingen att ni inte hade samma känslor för varandra redan från början, att han bara ville umgås utan djupare relation hela tiden men märkte att du ville mera, att dina känslor för honom var djupare och allvarligare, eller så förändrades hans känslor under tiden.
För så är det ju, ibland utvecklas förälskelse till ”kärlek” och ibland så ”slocknar lågan” och tar slut. Man upptäcker att man är för olika, vill olika saker, eller att man inte vill binda sig, vill prova sig fram etc etc.
Det har ingenting att göra med att han inte tyckte att du var ”bra nog” han kanske bara inte ville binda sig, så de starkare känslorna kom aldrig fram.
Troligtvis så vet/märker han att du har starka känslor för honom som han inte besvarar, därför vill han inte träffa dig alls nu.
Han kanske inte vågade vara rak och tydlig mot dig i början, skickade ut små signaler som du inte uppfattade, han kanske hoppades att du skulle märka och förstå.
Men sedan tog han steget och bröt helt.
Du kanske aldrig får svar på dina frågor, aldrig kommer att få klarhet i precis vad, han kanske aldrig vill säga hela sanningen heller, han kanske helt enkelt inte vet, bara kände att han ville vara fri, eller att det inte kändes rätt.
Som sagt, är vanligt då man är väldigt ung.
Kan förstå att du vill prova att prata med honom, det kan ju göra det lättare att acceptera att han inte vill ha någon relation med dig, hur gärna än du vill det.
Kan du skriva till honom? Detta mera för att kanske hjälpa dig att förstå och acceptera. Vill och kan han inte lämna någon förklaring så måste du acceptera det också.
Det går inte att övertala någon annan att känna känslor, det vet du nog.
Det finns nog inte mycket du kan göra för att ändra hans känslor för dig, utan det är kanske just acceptera, släppa och gå vidare du behöver, fast det känns så svårt och omöjligt.
Det gör ont när relationer tar slut, men det går över. Just när man blir ”lämnad” hamnar man i kris, och man ser också på relationen som varit, på ett ”snedvridet sätt”
Man tillskriver fd partnern som enbart positiv, och att förhållandet har varit ”toppenbra” fast det kanske egentligen inte varit det.
När det gått en tid och man accepterat och släppt taget, så kan man se mera realistiskt på det som varit och hänt.
Det är viktigt att ”hålla igång” ha rutiner, aktivera sig, kanske prova något nytt, umgås med vänner, familj, satsa på jobb/skola, blicka framåt, ha mål o.s.v.
Du vinner inte honom tillbaka genom att ”gräva ner dig” tvärt om, utan det gör det hela bara till ett större lidande precis som du beskriver.
Att fastna i tankar gör dig bara passiv och hindrar dig från att faktiskt hitta andra saker som kan vara roliga och trevliga på sikt, och som får dig att må bra.
Acceptans innebär att man behöver bestämma sig för att accepter, i hjärna och kropp, fast man helst inte vill och att man önskar att det vore annorlunda.
Man behöver bestämma sig och ha en plan vad man ska göra då tankar på att ”vinna honom tillbaka, hur bra allt var, var kan jag se honom, klä sig sminka sig, göra saker m.m. för honom, kommer. För det gör dom, ofta ofta till en början. Påminn då dig själv om att du bestämt dig för att acceptera, släppa och gå vidare, göra annat än att älta honom.
Man har också stor hjälp av att använda avslappning och andningsövningar, påminna sig om att acceptera samtidigt som man andas lugnt ända ner i magen och slappnar av i kroppen.
Prova övningar från Snorkelwebben www.snorkel.se
eller från Appen Skills Snorkel reglera känsla använd kod x330.
Ta dina vänner och din familj till hjälp för att aktivera och ”skingra tankar”, fysisk aktivitet, att träna är också bra för att minska stressnivåer i kroppen.
Vänner och familj kan också vara bra att ”prata av sig” med då man är olyckligt kär.
Det finns en sida som heter www.umo.se  en ungdomsmottagning på nätet, där skriver många ungdomar bla om ”olycklig kärlek”
Det är viktigt att ta hand om och sköta om sig själv, gör det, det är du värd!
Kram från Snorkel skriv igen om du vill.