Jag har mist min pappa för sju månader sedan, och jag undrar vad jag kan göra för att bearbeta min sorg. Jag har ingen ide på hur jag kan göra.

Svar
Att mista en närstående är nästan alltid en stor tragedi och sorg, en sorg som kan sitta i mycket länge, kanske för alltid. Åtminstone i vissa situationer där man blir påmind om den man saknar.
Det är naturligt och man ska tillåta sig själv att vara ledsen ibland.
Att prata om minnen, titta på kort, besöka platser man varit på tillsammans eller skriva ett brev till den man saknar kan vara sätt att hantera sin sorg och saknad.
Det kan också kännas bra att prata med någon som har varit i samma situtaion, som vet ungefär hur det känns eller att ha sällskap av andra personer som betyder mycket för en. Det är dock viktigt att inte fastna i sin sorg, utan att gå vidare och hitta andra meningsfulla saker i livet.
Det betyder inte att man har glömt bort den man mist.
Gör saker man blir glad av, något som man har tyckt varit roligt tidigare eller hitta nya saker.
Titta gärna på hemsidan under "Vad göra..?" och klicka till När man är ledsen och nedstämd och När man är ointresserad och inget känns roligt.
Det tar tid med sorg, låt det ta tid. Hur sorgen ser ut och vad man gör för att minska den är så olika för olika människor. Vi hoppas att du hittar ett sätt som känns bra för dig.
Kram Snorkel