hej. jag är ständigt deprimerad.
Är fosterhemsplacerad hos en familj jag hatar.
Mina biologska föräldrar är skilda. Mamma är alkoholist och prostituerad, pappa är alkoholist, narkoman och kriminell.
Min fosterpappa har misshanlat mig, vill byta fosterfamilj, men soc lyssnar inte på mig. Dom hör men lyssnar inte.
Jag har skurit mig i handlederna i ungefär 6 månader och nu när jag varit bortrest har jag sett till att jag ej haft möjlighet till det.
vill såklart inte skära mig men det går inte att undvika. Nu när jag inte skurit mig på ungefär en månad känner jag ett sug av det när jag tänker på mitt liv, som är värdelöst och förstört.
Jag har blivit beroende av rakbladen. Vad ska jag göra? Behöver verkligen hjälp!!
snälla svara, AKUT!

Svar
Hej, tack för ditt mejl.
Du beskriver en mycket outhärdig situation, missbruk, misshandel, droger och som du upplever, en misslyckad fosterhemsplacering.
Och du upplever dig inte lyssnad på då du beskriver ditt läge för Soc, som ansvarar för din placering.
Så tufft, så svårt och smärtsamt!
Då är det kämpigt att reglera sina känslor och stå ut med smärtan, du har också gjort dig själv illa, skurit dig, för att försöka hantera och avleda din inre smärta.
Nu har du börjat kämpa för att stå emot impulsen att skada dig själv, vill sluta med det. Bra jobbat!
När man hör om din svåra situation så blir det angeläget att du får lugn och ro på hemmaplan. Om det är så mycket turbulens runt dig som du beskriver , är det svårt att kämpa med ett självskadandebeteende.
Du har försökt få Soc. att lyssna, men tycker inte att du lyckats.
Har du försökt skriva ner hur du känner, hur du kämpar med att inte skada dig själv, hur du mår och huir det blir för dig?
Ibland kan det skrivna ordet vara lättare att prata runt. Du behöver nog också hjälp i din kamp att stå emot självskada, det finns en behandling som heter DBT, som är speciellt inriktad på det. Det kanske är något för dig.
De olika strategier som finns beskriver på hemsidan om vad man kan göra då man börjat göra sig själv illa, kommer från DBT.
Lever man under stark psykisk eller fysisk press, kanske med ständiga konflikter, vantrivsel och en känsla av att vara misförstådd och ensam, så måste man ju i första hand försöka åtgärda och komma tillrätta med det på något sätt.
Sedan finns det olika verktyg för att lära sig andra sätt att "överleva" och klara av jobbiga känslor och svåra situationer, utan att skada sig själv.
Om du läser på den här sidan om att göra sig själv illa, så hittar du olika exempel på detta.
T.ex. kortsiktigt distrahera sig själv på olika sätt, träna sig att vara här och nu, medveten närvaro, då man fastnar i ångest och oro för framtid eller förflutna saker som hänt. Avslappningsövningar, andning m.m. Det finns även två appar, Skills Snorkel reglera känsla, och Snorkelövning- instruktioner och övningar direkt i mobilen, att använda t.ex. då man befinner sig i kris. (kolla information under fliken appar) Kolla även på KRISFÄRDIGHETR OCH KRISLISTA.
Men på lång sikt måste man jobba för förändring av det som väcker dessa känslor. Har du kollat på den här sidan tillsammans med någon från Soc som du samtalar med?
Kan någon där hjälpa dig i ditt jobb att försöka bryta ditt självskadandebeteende?
Det låter så viktigt att både dina kontakter på Soc som ansvarar för din boendesituation, och din kontaktfamilj, förstår hur du mår och känner. Och kan hjälpa dig i ditt mående, och ev kanske du behöver ytterligare hjälp ifrån BUP.
Sköt om dig, många hälsningar Snorkel