hej!
Jag skär mig o river mig ah helt enkelt skadar mig själv väldigt ofta.. mina bästa kompisar vet.. mamma vet.. kuratorn vet..
jag vill inte att dom ska veta bara mina kompisar. vad ska jag göra ?
Nu håller mamma på o pratar om det hela tiden om att jag inte ska skära mig.
o jag vill inte bo hos nån av mina föräldrar o min andra släkt bor inte i närheten av mig.. vad ska jag göra?

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Du gör dig illa, skär och river dig själv, väldigt ofta till och med.
Att göra sig själv illa, med avsikt, det är inte något man gör för att det är "kul" "bra" eller "bara för att"..
utan det är något man gör för att man inte har något annat satt ta till då man befinner sig i en svår situation på något sätt, det är något man tar till då man inte har några andra lösningar, inte har något annat att ta till, inte vet eller kan göra något annat.
Ibland är det också för att "bekräfta" för sig själv eller andra hur dåligt, jobbigt, tungt och svårt allting är, eller för att "straffa" sig själv eller andra.
Kort sagt, att med vilja göra sig illa, då mår man inte bra!
Men det kanske är det enda man har som man tycker fungerar, det enda man har att ta till, man vet inget annat, om då omgivningen, vänner, skolpersonal och föräldrar, får veta hur man mår och att man skadar sig, och sedan genast vill hjälpa en, genast vill och tjatar om att man ska sluta med detta, då är det inte konstigt att man blir rädd och orolig, rädd för att förlora något man har att ta till då ångest och smärta och andra starka känslor tar över, något man har att ta till för att lindra då allt känns tungt och svårt.
Man blir rädd och kan tänka "vad ska jag göra då, tänk om jag inte kan må bättre då, låt mig vara, ta inte ifrån mig det som fungerar, tänk om allt blir värre, jag klarar inte av att sluta, jag sprängs av ångest"... etc etc.
Man blir rädd och vill inte att andra ska veta om eller försöka hindra en. Är det vad som händer med dig??
Hur kommer det sig att du vill att dina kompisar ska veta??
Vill du ha hjälp att hitta andra sätt för att må bättre än att skära dig själv??
Du vill inte bo hos dina föräldrar, låter som om ni har en konflikt av något slag, att du inte känner dig förstådd eller mår bra hemma. Jobbigt och svårt.
Du har kontakt med skolkurator, hon vet hur tufft du har det.
Jag antar att ni jobbar kortsiktigt med att hitta andra sätt att stå ut, utan att du ska skada dig själv, och mera långsiktigt med att förändra och förbättra din livssituation och ditt mående.
Har du läst på den här sidan om självskadebeteende och andras frågor och svar om detta??
Hur det kan vara, kännas och vad man kan göra.
Det är en fälla att börja göra sig själv illa, man fastnar i detta negativa beteende, och har så svårt att sluta.
Att skada sig själv är att trycka ner sig själv, att behandla sig själv på ett negativt och ovärdigt sätt.
Sådant mår man aldrig bra av på längre sikt. Kortsiktigt funkar det en stund för många, men på längre sikt gör man allt värre...
Kan inte du och mamma läsa på den här sidan tillsammans, om saker man kan göra för att inte skada sig själv?
Det kanske kan öka din känsla av att din mamma förstår det du gör. Din mamma vill hjälpa dig, det är svårt att se och veta att ens barn skadar sig själv, men din upplevelse är kanske någon annan.
Det är viktigt att ni försöker förstå varandra, pratar med varanda.
Har du/ni kontakt på BUP? Ni kanske behöver det, det finns en behandlingsform som heter DBT som vänder sig just till ungdomar som gör sig själv illa.
Prata med din kurator.
Sköt om dig, skriv igen om du vill, många hälsningar Snorkel.