Hej, Jag hoppas verkligen ni kan hjälpa mig.
För inte så länge sen så blev jag våldtagen av min bästa vän. Jag är bara 13 år men det var droger&Alkohol inblandat.
Visserligen var ju inte han påverkad av något så jag vet att det inte var en " olyckshändelse "
Då när det hände hade jag urusel kontakt med min pappa. Och efter att det här hände blev jag liksom inte mig igen.
Jag vet inte, allting haar gått så fort. Nu bor jag hos min Faster. och hon har förlorat tillititen på mig.
Min mamma är jag inte välkommen hos. Pappa verkar inte fatta hur pass kasst jag mår.
Jag skär mig själv för att jag gillar smärtan. Jag har ingen som verkar förstå. Och attt prata med ngn kurator verkar överskattat.
Pappa och jag har bråkat jätte mycket, så det har vart så attt jag rymt till kompisar, men han har alltid hittat mig.
Jag är rädd för min pappa. Jag vill inte ha honom som min pappa. När vi har folk över kan han vaara jätte snäll mot mig, då älskar jag verkligen honom. Men såfort dom åkt så blir han en annan person. skäller ut, säger taskiga kommentarer.
Jag mår ju dåligt över att säga saker om min pappa tex att jag hatar honom, för då tänker jag oxå på hans bra sida som han visar upp när vi har gäster..
Och skolan är oxå ett problem. Jag vet inte vad jag ska göra. Det är så att jag är blyg oxå. Jag vet inte vad jag ska säga till folk för att dom ska lbi intresserade av mig.
Snälla kan int eni hjälpa mig ? Jag behöver verkligen de! jag vill ha ett liv som fungerar ! och vänner !

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Du har det jättetufft, beskriver många tunga och svåra händelser. Du har varit utsatt för övergrepp, och är endast 13 år gammal, det är straffbart att ha sex med någon under 15 år, och naturligtvis ännu värre att våldta ett barn!
Och dessutom av din bästa vän!!!
Du skriver att det var droger och alkohol inblandat, dock var inte han påverkad av något, alltså var det du som använt droger och alkohol.
Inte konstigt att du inte blivit dig själv igen, skulle vara ett fruktansvärt svek och katastrofal upplevelse för vem som helst!
Vilken hjälp har du fått efter detta, vem har du som lyssnar, stöttar, förstår och hjälper dig att komma tillbaka till ett bättre mående?
Är detta anmält?
Du bor hos din faster, har usel kontakt och relation med båda dina föräldrar, och känner som även din faster förlorat tilltron till dig.
Du är rädd för din pappa, är otrygg, svårt med kompisar och svårt i skolan.
Kära du, att ha det så här, du gjorde nåt bra som tog steget att skriva hit! Det är första steget mot att må bättre.
Att du ser att din situation är så svår att du måste få hjälp.
Du vill också ha ett liv som fungerar.
I nuläget så gör du dig själv illa, skär dig själv för att kunna stå ut med all din smärta inuti dig, stå ut med allt kaos i livet, gillar smärtan i armen bättre än smärtan inom dig.
Det brukar vara lättare att stå ut med yttre smärta som man har kontroll över.
Men det hjälper bara kortsiktigt, smärtan inuti brukar komma tillbaka igen om man inte jobbar med den mera långsiktigt, (och dessutom bli värre) Om man inte gör förändringar i sitt liv.
Du har ingen större tilltro till att prata med en kurator, det är skönt att prata då man är ledsen och har det tufft i livet, men du har och har haft det så svårt att du skulle behöva ännu mera hjälp tex. från BUP.. Men kurator kan hjälpa dig vidare, och även finnas på plats och vara den bästa just för t.ex. jobba för flera vänner i skolan.
Har du läst på den här sidan om att göra sig själv illa för att stå ut med starka känslor?
Har du sett vad som beskrivs under fliken "vad är" och "vad göra" vid självskadande beteende/göra sig själv illa? Det är exempel från en bahandling som kallas DBT, som riktar sig just till tjejer/killar som har varit utsatta för stora svårigheter och som gör sig själv illa, ofta för att orka överleva.
Har du och familjen kontakt med Socialtjänsten, hur kommer det sig att du bor hos din faster? DEt låter verkligen som om du behöver hjälp med den familjesituation du befinner dig i, där kan familjeteam på Soc vara till stor hjälp. Kurator på din skola kan hjälpa dig att få kontakt på familjeteamet där du bor.
Finns det någon som vet vad du varit med om, som vet hur du mår och har det?
Finns det någon vuxen du kan vända dig till? En släkting, vän till familjen eller på din skola? Visa ditt mail och svaret om det är lättare än att prata. Visa sidan OM att göra sig själv illa.
Ingen orkar gå ensam med all den rädsla och smärta du känner.
Ge dig själv chansen till att börja bygga ett liv som du vill att det ska se ut, med trygghet, vänner och glädje. DEt är svårt att få och behålla vänner om man inte först är sig själv sin största vän, lyssnar, tar hand om, tröstar och hjälper sig själv.
Kolla på de olika strategierna vi har på webbsidan och i våra appar, information och övningar. T.ex. krisfärdigheter och krislista, saker att göra ISTÄLLET då impulsen och starka viljan/behovet att skada sig själv kommer.
I nuläget behöver du mera hjälp än denna webbsida kan erbjuda, men strategier och övningar här kan vara till hjälp samtidigt som du får mera hjälp IRL.
Läs mera på den här sidan, prata med någon vuxen, på skolan eller någon annan, som kan hjälpa dig ta kontakt med elevhälsovården eller direkt till BUP.
Hör av dig igen om du vill, skriv igen och berätta om hur det går för dig, vill ha förklaringar, mm.
Många hälsningar Snorkel.