Värre självskadebeteende.
Hej jag är en tjej som har självskadebeteende...allt började med att ja bara skar mig lite men nu har ja börjat skär djupare o djupare. Ingen har märkt att jag skärt mig hittills förutom nån men dom personer som sett har inte sagt nåt till nån.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du har mått dåligt under en period, börjat skada dig själv i ett försök att hantera starka känslor. Först var det bara "lite" men nu har det blivit värre och värre.
Det låter nu som om du vill ha hjälp med att sluta göra dig själv illa, det är en fantastiskt bra början på lösningen till ditt problem!
Att du VILL sluta.. För det kan vara svårt svårt, att skada sig själv då man får ångest eller är ledsen, kan bli som ett beroende..
Varför börjar man med detta, och varför fortsätter man, och slutligen varför är det så svårt att sluta..?
När man är mitt uppe i starka känslor så är hjärnans aktiva del Amygdala, alla känslor utgår därifrån, då man agerar utefter känslan så är inte hjärnans främre del, frontalloberna aktiverat.
I frontalloberna finns vår förmåga att tänka efter, se lösningar, se mönster, tänka logiskt och förnuftigt m.m.
Därför, då man agerar, säger och gör saker då man är mitt uppe i en stark känsla, så blir det väldigt känslostyrt, utan ”förnuft” efteråt då man lugnat sig kan man tänka, hur kunde jag säga, eller göra sådär!!??
När man är riktigt desperat, vilket man kan vara av olika anledningar, när man mår så dåligt känner sig maktlös inte står ut med sin inre smärta och sin situation som upplevs så hopplös, så är det inte konstigt om man provar olika bra eller mindre bra försök till lösningar.
Man kanske testar att avleda smärtan man har inom sig genom att tillfoga sig yttre smärta.. Och på kort sikt så fungerar det, man distraherar sig från det som orsakat den inre smärtan, man kanske tänker att man "får sitt straff" känner lugn av att se blodet och känna den yttre smärtan, man kanske bevisar för sig själv eller andra att "man mår så här dåligt" m.m.
Det är också så att det bildas endorfiner som "bedövar och får oss att "må bra", för att vi ska klara av att ta oss dit vi får skydd/hjälp, om man till exempel får en kroppsskada vid någon form av olycka. Det kan då också bli så att kroppen bildar endorfiner då vi skadar oss själva, vilket naturligtvis blir väldigt negativt på sikt, kan leda till att vi skadar oss mera.
Att detta med att skära/rispa sig själv fungerar kortsiktigt gör att man fortsätter, skär sig igen då känslan av kaos i livet uppstår igen, då man mår dåligt igen.
Man skär sig för att "stå ut" man skär sig inte för att dö, utan för att "orka leva"... Man skär sig för att man inte har andra sätt att hantera jobbiga saker och situationer i livet, har inga andra sätt att ta till, inga andra sätt att hantera starka känslor med.
Det fungerar på kort sikt, men på lång sikt så fungerar det inte alls utan gör livssituationen ännu värre. Blir så att man behöva skära sig mer och mer, vid fler och fler tillfällen, man känner skam och skuld för att man skär sig och det gör så att man skär sig ännu mera, omgivningen kanske inte orkar inte med att man skadar sig, blir rädda och osäkra.
Man kanske tappar andra sätt att tala om för närstående hur man mår, tappar andra sätt att klara av svåra situationer och lär sig inte andra sätt att hantera svåra situationer och starka känslor som ledsnad, ångest, skam etc.
Och dessutom så får man ärr, alltså inte bara ärr inom sig utan också ärr, synliga ärr på kroppen.... Att tillfoga sig själv smärta gör också att man nästan får som en "kick" endorfiner rusar i kroppen, och detta gör också att det är så svårt att sluta, att man blir som beroende.
Att behandla sig själv på detta kränkande sätt, gör också att självförtroende och självkänsla och självrespekt går i botten, man skulle aldrig göra/behandla en vän på det sättet, men man gör det mot sig själv..
Din omgivning har inte sett/märkt att du skadar dig, utom nån person, och de har inte sagt något. Det är viktigt att du ber om och tar emot hjälp, precis som då du vände dig hit till Snorkels frågelåda. Du behöver berätta för någon vuxen om hur du mår och har det! Det finns hjälp att få. Berätta, ni kan läsa mera tillsammans på www.snorkel.se om VAD ÄR och VAD GÖRA vid självskadande beteende.
Hur gör man då för att sluta göra sig själv illa? För det går, det är svårt, man kanske får kämpa, men det går. Det går att skapa sig ett liv utan att behöva lida och göra sig själv illa.
Men du kan behöva all hjälp du kan få med detta.
Har du läst på denna sida om att göra sig själv illa, och om vad man kan göra? Det finns en behandlingsform som heter DBT, som just är riktad till dem som skadar sig själva för att stå ut med starka känslor, och har tankar på att inte orka leva som de har det.
De färdigheter som finns beskrivna på denna webbsida kommer från den behandlingsformen. Du VILL sluta, och det är en bra början.
Det finns flera delar i detta, dels se på lång sikt vad i livet som orsakar mig starka känslor av obehag och inre smärta, vad behöver jag förändra i mitt liv på lång sikt (önskar flera vänner, hjälp i skolan, våga saker, äta och sova bättre bli bättre på att hantera relationer etc )
Och vad behöver jag acceptera på lång sikt (tidigare händelser, min längd/min hudfärg, etc)
Sedan behöver jag strategier för att kunna kortsiktigt stå ut i kris, KRISFÄRDIGHETER, (läs om krisfärdigheter gör din egen krislista www.snorkel.se) saker jag kan göra då det blir jobbigt och svårt och impulsen och "suget" efter att göra mig själv illa kommer.
Förslag på detta hittar du på hemsidan, medveten närvaro, avslappning, olika distraktionstekniker t.ex ut och gå, lösa korsord, lägga puzzel, ta ett bad, prova kläder, äta ett äpple, bita i en citron, ringa en vän, se en rolig film, duscha kallt etc. TIPP-färdigheter då känslan är mycket stark. Se filmen på webbsidan under krisfärdigheter om tipp-färdigheter..
Snorkel har en App som heter Skills Uppsala Snorkel reglera känsla använd kod X330 och gör sedan eget enkelt lösenord.
Den appen handlar om just känslor, varför vi har dem, vilka beteenden som hänger ihop med olika känslor och det finns övningar för att träna på att reglera, minska starka känslor som blir ett problem på längre sikt. Övningar i att STANNA UPP OCH STOPPA SIG SJÄLV, andas lugnt och slappna av. Sedan träna på att gå emot impulsen och känslan, göra något annat än att skada sig.
Snorkel har också ännu en App som heter SNORKELÖVNING där hittar du också röstövningar och instruktioner i ovanstående färdigheter/verktyg då man mår psykiskt dåligt, är i kris, har ångest m.m.
Man behöver träna och prova för att komma fram till vad som just jag kan göra då känslan kommer. Bestämma sig för att prova dessa saker med all sin uppmärksamhet, riktigt medvetet närvarande, fullt fokus på det man gör. Svårt, impulsen till s-skada kommer, men ge inte upp, fortsätt med det du tänkt prova att göra med all din uppmärksamhet.
Ångesten klingar av så småningom.
Det handlar alltså att kortsiktigt gå emot känslan av att vilja göra sig själv illa, och göra något annat, och ha en plan och VETA vad jag ska göra. KRISPLAN.
När man är i krisen har man svårt att "komma på" det. Och på lång sikt förändra och acceptera svåra saker i livet.
Beröm dig själv för att du kämpar så hårt.
Dina föräldrar vet alltså inte om hur du mår? Det är viktigt att du berättar om hur du tänker, känner och mår, så att ni tillsammans kan söka hjälp och de kan stötta dig att använda krisfärdigheter och andra övningar
Läs andras frågor/svar i frågelådan så kan du få flera tips/råd, och lyssna varje kväll på till exempel mindfulnessövningen "DU DUGER" och ”släpp dömande tankar” från appen snorkelövning.
Du behöver hjälp, förståelse och stöd, ni kan tillsammans besluta om kontakt med BUP och framföra en önskan om bedömning för att få DBT.
Ni kan också tillsammans göra upp en lista med krisfärdigheter och en krisplan- se webbsidan och göra övningar. Så att du får hjälp att "hindra dig själv" från fortsatt självskada.
Var rädd om dig, skriv igen i frågelådan om du vill och berätta om vad du provat, vad som händer och hur det går för dig.
Många hälsningar Snorkel