Hej, jag har varit deprimerad i några månader nu, samt skärt mig.
Jag vill verkligen få någon slags hjälp men jag vet inte hur jag ska berätta för mina föräldrar, egentligen vill jag inte att dom ska bry sig så mycket, men jag vill ha hjälp att sluta skära mig.
Hur ska jag berätta? De känns som dom kommer bli arga..

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Det första jag reagerade på var vad som står i din e-postadress "jag är en mupp"... Och jag vill understryka att man absolut INTE är en "mupp" för att man mår dåligt och inte har andra lösningar för hur man kan reglera sitt dåliga mående, utan att göra sig själv illa!
Du är ingen mupp!
Du är rädd att dina föräldrar ska bli arga på dig om du berättar att du skär dig själv, vilken jobbig känsla.
Förstår att du känner dig rädd för att du ska bli missförstådd, att de inte ska förstå dig. Och faktiskt så är det inte så lätt för föräldrar och andra i omgivningen, att förstå hur man kan skära sig själv, göra sig medvetet illa, skada sig med flit, då man mår dåligt.
Och det är inte så lätt att förklara.
Som förälder så är ens barn det käraste man har, bland det viktigaste i livet, man vill alltid sina barn det bästa, det man TROR är bäst för dem.
Att ens barn skadar sig, eller på andra sätt mår dåligt, är svårt att ta.
Man blir rädd, orolig och de känslorna går över i ilska, just för att man blir så rädd.
Kan du inte visa dina föräldrar den här hemsidan, där det står om att göra sig själv illa, och om vad man kan göra.
Visa också andras frågor och svar om detta ur frågelådan.
Att man får lite mera kunskap och information om ämnet, kan minska den eventuella risken för att de skulle bli "arga"
Välj ett tillfälle, du vet bäst om du ska ta dem tillsammans eller var för sig, säg att du vill berätta om något svårt, som du behöver hjälp att komma ur, och beskriv att du är rädd för att de ska bli arga.
Att säga precis som du känner är en bra väg att gå.
Du vill helst inte att de ska bry sig så mycket, men du behöver nog allt stöd och förståelse du kan få, för att bryta din självskada.
Prata med dina föräldrar om vad du önskar hjälp med, hur de kan stötta dig.
Ni behöver säkert också kontakt med BUP, på BUP finns en behandling som heter DBT, som vänder sig just till tjejeer (och killar) som gör sig själv illa för att hantera starka känslor och ångest.
Du skriver inte så mycket mera om hur du har det, hur det funkar för dig med skola, kompisar, fritiden och med familjen, vad det är som är jobbigt och svårt just för dig.
Men du behöver hjälp att komma ur din depression, så tveka inte längre, berätta för dina föräldrar!
Ta sedan kontakt direkt med BUP eller elevhälsan på din skola.
Läs mera på den här sidan, skriv gärna igen om du vill. Kram Snorkel