Hej!
Jag har dålig självkänsla och HATAR mitt egna utseende jag kan inte sluta tänka på det och trycker ner mig själv.
Jag tänker varje dag på siffrorna på vågen och jag vägrar att låta nån lyfta mig för att dom inte ska känna av min vikt och tycka jag är tung.
Men det slutar inte där. Jag har börjat med att skada mig själv på olicka sätt jag brukar klippa i min arm eller göra sköldskador på olika ställen av min kropp (när jag är hemma) men när jag är i skolan så skadar jag mig på andra sätt. Jag brukar göra blodstopp i mitt finger, använda ett gummiband till att släppa över samma ställe på min hand tills det blir en röd böld eller använda vassa pennspetsar till att snurra samtidigt som jag trycker ner den i min hand.
Alla mina vänner uppmanar mig till att sluta men jag vill inte. Vad ska jag göra?

Svar
Hej igen
Du har skrivit två frågor hit till Snorkel om att skada sig själv, och jag svarade nyss på din andra fråga.
Läs det svaret, prata med dina föräldrar och fundera om du/ni behöver hjälp från Bup där du bor.
Jag har beskrivit många olika sätt för att sluta skada sig själv.
Du skriver nu att du har väldigt dålig självkänsla, att du dömer dig själv hårt och hatar ditt utseende och trycker ner dig själv.
Du behandlar dig själv värre än din värsta fiende..
Det låter verkligen som du behöver hjälp med detta, kunna hitta andra bra sidor med dig själv, andra saker att vara bra på.
Att man börjar tänka allt mer mörka negativa tankar om sig själv, som leder till mera mörka negativa känslor, just i en ond cirkel.
Har man för mycket av tungt och svårt som tar energi och för lite av roligt och positivt som ger energi, alltså balans i livet, så finns risken att man hamnar allt mer i nedstämdhet med mörka tankar som följd.
Hur ser det ut för dig? Har du saker som kan vara intressanta, spännande, energigivande?
Eller är ditt fokus hela tiden på att andra är bättre, du är sämre, negativa och energitömmande saker?
Vad gör dig glad? När känner du dig tillfreds? Mera av sådana situationer!
Om man blivit nedstämd så är det mycket typiskt just med dessa negativa tankar och känslor.
Att bygga självförtroende är just att våga börja tro på sig själv, se vad man klarar, se framsteg, peppa och stötta sig själv. Utan att jämföra med andra.
Alla är olika, är bra på olika saker.
Hur skulle du vilja att det såg ut i ditt liv?
Hur vill du att andra ser på dig, vad är viktigt, vad värderar du för egenskaper hos andra och dig själv?
Fundera lite på det.
Att ha målsättning, rimliga mål och i steg träna på det man vill klara av är en bra början på en positiv cirkel.
Läs också mera på sidan om livsbalans och acceptans.
Du kan tillsammans med dina vänner skriva lappar med positiva egenskaper och händelser, saker du gjort, t.ex. vackert hår, bra på att lyssna, fin sångröst, fina ögon, mjuka händer, ställer upp för vänner, hjälpsam, lyckades på matteprovet, snygg handstil, hjälpte granntanten klippa gräs..
Samla alla lappar i en burk, när tunga tankar kommer, dömande över dig själv, får du ta fram din burk, ta en lapp och läsa den högt för dig själv många gånger.
Parera negativa tankar med positiva.
Ta hand om dig själv, jobba för att sluta med att göra dig själv illa på olika sätt.
Kram Snorkel