Störtkär-sviken-börjat skada mig själv.

Fråga

Hej!

Jag flyttade för att börja ett gymnasium med en utbildning som jag velat gått i ca 2 år. När jag kommer dit är allt bra i början.

Jag har en pojkvän som fortfarande bor kvar i min gamla stad men jag och en kille i klassen blir jättebra vänner och till sist erkänner vi att vi har en crush på varann.

Killen i klassen har också redan en annan tjej men vi ses ändå och gömmer det för henne och min kille. Jag blir störtkär i honom och funderar på att lämna min kille för honom. Men efter ett tag så berättar han för sin tjej om allt vi gjort och skrivit till varann och dom fortsätter vara ihop, å samtidigt säger han att jag bara va en fling på sidan av och han inte menade att han älskar mig.

Nu måste jag se dom klänga på varann varje dag och jag har redan ångest men det ger mig mer av att se dom och jag har börjat skada mig för det är så jobbigt.

Jag har fortfarande kvar min kille i gamla staden men då vi inte ses ofta så "försvinner" min känslor då jag int hälsar på och allt jag känner är hjärtesorg över den här killen i klassen

Svar

Hej, tack för ditt mail.

Du hade inte skrivit någon mailadress så kunde inte svara direkt till dig.

Jag anar många starka känslor bakom din fråga, svårigheten med att flytta och börja om på ”helt ny kula” med allt vad det innebär, kärlek och konsten att hålla liv i ett distansförhållande, förälskelse, nykär, svek, ”känna sig lurad”, besvikelse, hjärtesorg och smärta.

Och att varje dag tvingas se sin förälskelse vara tillsammans med någon annan. Kanske även en del ”skuld och skam”.

 

Många starka känslor som är ”verkliga och aktuella” just nu, smärtsamma att bära för vem som helst. Dock inte ovanligt att det händer, känner igen liknande ”historier”, det gör nog du också.

Det stora problemet i detta, förutom att bära smärtan, acceptera och jobba för att gå vidare, är att du börjat skada dig själv för att kunna ”stå ut” med smärtan och ångesten.

Det gör allt mycket värre, gör smärtan till ett lidande och risk att du kommer att må allt sämre istället för att kunna hitta vägar för att hantera dina starka känslor.

Du riktar dina starka känslor MOT dig själv, skadar dig för att du har alla dessa känslor.

 

Tänk det som om du vore din bästa nära vän, som berättade denna historia för dig, om flytten, all spänning i samband med det, pojkvännen där hemma som känns flera hundra mil bort, känslor som ”svalnar”, träffa en ny kille som visar intresse, bli förälskad, (bli ”vald” fast han egentligen har någon annan) och sedan ”lämnad” och att han beskriver det hela som en ”fling” och utan allvar.

Så begripligt med alla vännens starka känslor eller hur? Vad skulle du råda din vän? Vad skulle du säga till henne?.

Inte skulle du tänka eller säga att hon skulle skada sig själv, göra sig själv illa, för att hantera alla känslor?

Det gör du nu mot dig själv. När du egentligen behöver visa förståelse och värme, ta hand om och sköta om dig själv.

 

Du har hamnat i en jättejobbig situation, och behöver krisfärdigheter och en ”krisplan” hur du ska gå vidare härifrån nu, vad du kan göra i nuläget för att ”lappa ihop dig själv” och dina sårade känslor.

Ta hand om dig själv innan du kan fundera och utvärdera var du står i dina känslor för din ”gamla kille”.

 

När man är mitt uppe i starka känslor, så är det vår del i hjärnan, Amygdala, som är aktiverat, där finns alla känslor, och tankar och beteenden kopplat till dessa känslor.

Det vi GÖR utifrån våra starka känslor är inte genomtänkt, planerat och logiskt, utan man handlar kortsiktigt och på impuls. Kanske KÄNNS bra just då, kortsiktigt och utifrån den starka känslan, men konsekvenserna på sikt blir inte bra.

Man behöver stanna upp, och på olika sätt aktivera frontalloberna den främre delen av hjärnan, där man kan se mönster, konsekvenser, logiskt tänkande, planering mm.

Då ser man saker och agerar på ett mera ”hjälpsamt” sätt för sig själv (och andra). Skulle vilja tipsa dig om att dels prova beteendeanalys, som finns på webbsidan. För att förstå dig själv, dina tankar, känslor och det du gör. (då du skadar dig själv).

För att sedan börja fundera på alternativa beteenden.

 

Det finns mycket information och beskrivningar, finns en direktlänk på startsidan.

 

Att ha en krislista och en krisplan är andra viktiga verktyg då man befinner sig i kris som du gör nu. Veta vad och hur du kan göra då de starka känslorna tar över hand, just för att få kontakt, aktivera, frontalloben istället.

Ha de starka känslorna utan att agera och följa dem. (läs mera om känslor och beteenden som hänger ihop med känslorna) T.ex avslappning, andningsövningar, medveten närvaro, att aktivera frontalloben genom att distrahera sig och göra ”kluriga” saker.

 

Det finns tips på krisfärdigheter och hur man gör en krisplan på webbsidan.

Finns även många övningar och beskrivningar i vår a Appar, Snorkelövning-där finns även tips på krisfärdigheter.

Samt Skills Uppsala, Snorkel reglera känsla. Som beskriver starka känslor och man tränar på att reglera, hantera dessa. (ladda ner och använd kod x003, gör sedan ett eget lösenord)

Läs, prova/öva och ta hand om dig själv.

 

Då man befinner sig i kris är det också viktigt med mat, sömn, fysisk aktivitet och rutiner.

Finns det någon där du bor nu, som du kan prata med om allt detta? Vet dina föräldrar om hur jobbigt du har det? Kanske elevhälsan på din skola kan vara ett första steg.

 

Ni kan läsa på webben och köra en plan och träna övningar tillsammans. Att du börjat skada dig själv är att ta på största allvar, det är något som man kan fastna i och ha svårt att vända.

Jobba aktivt för att hitta verktyg för att kunna sluta med detta.

 

Läs också om ”att göra sig själv illa” under VAD ÄR och VAD GÖRA på Snorkelwebben.

Hoppas att svaret kan hjälpa dig en bit på vägen. Skriv igen i frågelådan och berätta mera om du vill.

 

Många kramar Snorkel