Jag skär mig men jag vill göra de djupare men jag vågar typ inte, de e som att nåt i mig säger "nej" o mina familjehems föräldrar bryr sig knappt o dom pratar inte med mig just nu o jag vill typ bara få uppmärksamhet av dom så dom kan se hur illa det faktiskt är.
Vad ska jag göra för att dom ska fatta o faktiskt bry sig ist för o ta min mobil varje kväll kl21
Jag är 17 år gammal o får fof lämna min mobil på kvällen. Jag orkar inte med dom här reglerna längre.

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Du bor i familjehem och gör dig själv illa, skär dig själv. Någonting gör att du få tankar på att göra dig ännu mera illa, och jag undrar vad i livet som hänt och som gör att du känner att skada dig själv är lösningen?
Du skriver att något inom dig säger nej, så viljan att stå emot finns alltså där. Det är jättebra!
Det finns ju olika anledningar till att man skadar sig, men ofta handlar det om att minska ångest och inre smärta, för att "stå ut". I vilka situationer kommer dina tankar, dina impulser att du vill skada dig?
Att "stå emot" en impuls att skada sig, blir nästan som att stå emot något annat "missbruk" rökning, snus, alkohol, drog etc, det är också saker man kan ta till då livet känns tungt, då man har ångest, för att stå ut mm.
Det kanske fungerar på kort sikt, man distraherar sig själv, undviker ångesten, men sedan gör det livet allt svårare och man riskerar att fastna i ett svårt skadande missbruk!.
På nästan samma sätt får man också ett "sug" som lägger sig efter en stund då känslan minskat något, och nästan som ett "beroende" vid självskadebeteende. Man kan få jättesvårt att sluta, öka till fler och fler situationer som triggar igång beteendet, man måste skada sig oftare och värre mm.
Har du fått någon hjälp/gått i behandling för ditt självskadande, det är viktigt med en tydlig plan för hur och vad du kunde göra om du var på väg att "falla tillbaka" vid svackor i livet för att klara av att inte skada sig själv.
Det finns något som heter KRISFÄRDIGHETER, vilket är olika saker man kan göra för att inte skada sig själv, distrahera sig, få ångest att sjunka, aktivera sig, lugna sig etc.
Medveten närvaro, att bara vara "här och nu" utan att oroa sig för vad som hänt eller vad som sker i framtiden, är en annan viktig strategi för att undvika självskada.
Snorkel har denna webbsida, www.snorkel.se där du kan läsa och se övningar under VAD ÄR och VAD GÖRA, om självskadebeteende, och flera olika appar, just för att sprida information om vad man kan göra då man har ångest eller tankar på att skada sig själv.
Snorkelövning med inspelade röstövningar och info om krisfärdigheter, medveten närvaro och andning och avslappningsövningar.
Bup app med flera olika appinnehåll, bland annat "hjälp i kris" med olika krisfärdigheter, krislista mm Reglera känslor, om att reglera starka känslor mm.
Beteendecoach där du kan förstå dig själv och dina beteenden, och hitta mönster och förändra beteenden som ställer till det för dig.
Hur du laddar ner den finns det info på webbsidan under fliken Appar.
Åter igen undrar jag över hur det ser ut i ditt liv just nu, vad som gör att tankarna på att skada dig själv ännu mera? För det är ju så att dessa strategier för att hindra att man skadar sig själv, är ju på kort sikt. Man kan behöva se över sin livssituation och jobba för mera långsiktiga förändringar om man har det tungt och svårt i livet.
Du skriver att du upplever att dina familjehemsföräldrar "inte bryr sig" och då inte riktigt förstår hur du mår. Du är upprörd över att du inte får ha din mobil på natten, det låter som om ni verkligen behöver prata med varandra och förstå varandra bättre.
När man gör sig själv illa är ju så att du kan behöva allt stöd du kan få från dina närmaste, så du inte fastnar helt i detta "beroendeframkallande" och mycket allvarliga beteende, att skada sig själv, som kan bli allt värre..
Kan du försöka berätta för dina familjehemsföräldrar hur du mår och känner, ni kan läsa tillsammans på denna webbsida, under flikarna VAD ÄR och VAD GÖRA, om att göra sig själv illa och skada sig själv.
Det finns också många frågor och svar i frågelådan om att skada sig själv, som i kan läsa tillsammans för att lära er mera.
Det kan vara lättare att berätta om hur just du känner och gör då. I vilka situationer, vad som brukar hjälpa mm. om ni läser tillsammans på webbsidan. och i apparna.
Om du inte lyckas hejda dessa tankar, om du inte lyckas sluta att göra dig själv illa, utan att det blir allt värre, så är det viktigt att du söker hjälp i tid! Ni kan behöva kontakta Vårdcentral eller psykiatrin.
Skriv gärna igen och berätta hur det går, berätta mera för dina familjehemsföräldrar, läs på sidan, ladda ner apparna och prova de krisfärdigheter som passar dig bäst.
Kram från Snorkel