Hej jag är en tjej på 15 år.
Varje dag mår jag jätte dåligt. Jag skär mig varje dag, för jag är beroende av att göra det., för jag har en röst i mitt huvud som säger åt mig vad jag ska göra.
Jag vill inte leva längre. jag vet inte vad jag ska göra. jag vill liksom inte lämna alla mina nära och kära. men ändå vill jag ta mitt liv för det är den ända utvägen just nu. vad ska jag göra? hjälp mig...

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Just det du beskriver, att du får tankar på att ta ditt liv, att inte vilja leva längre, för att det känns som enda utvägen, trots att du har nära och kära omkring dig som du inte vill lämna, är vanligt när man mår jättedåligt, och livet känns bara kaos.
Då man har det tungt i livet, har svårt att se lösningar, eller känna något hopp för framtiden, så vill man bara slippa ifrån allt som känns så omöjligt och smärtsamt, det är som ett trassligt nystan, allt är i en enda röra , man vet inte vart man ska börja för att reda ut alla trassliga trådar.
Då är det lätt gjort att bara kasta bort nystanet, för det känns för hopplöst. Jag skulle vilja säga till dig, att inte fastna vid tanken på hela det trassliga nystanet som är ditt liv, utan se mycket mera kortsiktigt, att försöka få varje dag att bli så bra som möjligt, ta ett litet steg i taget.
Sakta men säkert börja bygga ett liv som känns värt att leva. Du skär dig själv varje dag, känner dig helt beroende av detta, du beskriver dina tankar som en röst i ditt huvud som säger åt dig att du ska skära dig, och så kan det kännas.
Våra tankar är ju som en röst i huvudet, och lyssnar vi på den, tror på den och följer den, så styr den oss väldigt mycket.
Jag gissar att du inte tror på dina tankar om du väljer att tänka; " jag är bra som jag är, jag är värd att tycka om, jag gör många bra saker, jag är fin och en bra kompis, etc. utan du tror bara på de negativa sakerna om dig själv..
Du tror inte heller på tankarna om du tänker att jorden är platt, elefaner är rosa eller att det finns hundar som kan flyga..
Tankar är tankar, ingen sanning. Att göra sig själv illa för att avleda från inre kaos och smärta, avleda från starka känslor eller för att "straffa sig själv" är något som "tyvärr" fungerar en del rent kortsiktigt, det hjälper för en kort stund, det är det som gör att man fortsätter, gör det igen..
Men på längre sikt får det en att må allt sämre, känna vanmakt, tänka negativt om sig själv, och man får mindre och mindre andra strategier för att hantera svåra situationer i livet. Man skär sig allt mer.
Har du läst på den här sidan om tankar på att inte vilja leva, och om att göra sig själv illa. ?? Det finns MYCKET man kan göra för att förändra sin situation och sitt mående, både på kort och lång sikt.
De olika strategier som finns beskrivna på denna webb kommer från en behandlingsform som heter DBT, dialektisk beteendeterapi, som är just en behandlingsform som riktar sig till personer som självskadar och har svårt att hantera starka känslor, det kanske skulle vara något för dig..??
Vilket stöd har du i din omgivning? Du skriver att du har nära och kära du inte vill lämna, bra! De behöver veta hur du kämpar, och få kämpa tillsammns med dig! Visa dem denna sida, och vad som står under självskada och s-tankar.
Det kanske är så att detta blir för svårt för dig att bryta utan hjälp ifrån BUP eller t.ex. kurator på skolan. Dina föräldrar kan hjälpa dig att få kontakt hos någon som kan hjälpa dig, ge dig stöd och strategier.
Använd krislista och krisfärdighteter, träna då du är lugn för att veta vad dukan göra när impulserna att s-skada kommer. Prova andningsövningar, avslappning och medveten närvaro, att försöka vara i stunden här och nu, inte fastna i oroande katastroftankar om historia eller oviss framtid. Ta ett steg i taget.
Fundera på hur du skulle vilja att det såg ut i ditt liv, vilka mål skulle du vilja ha, hur skulle stegen mot det kunna se ut?
Gå inte ensam med dina tunga tankar, du tog steget att skriva hit, starkt jobbat!
Fortsätt med att läsa mera om att må dåligt, och berätta för din familj och dina nära om hur du mår.
Skriv gärna igen om du vill, berätta om hur det går.
Sköt om dig, kram Snorkel.