Hejhej! Jag har ett problem (som e stort enligt mig själv) och det är att förut så skärde jag mig en längre tid p.g.a att jag mådde väldigt dåligt en period. Och skärandet blev tillslut som ett beroende och gjorde det väldigt ofta! Så jag sökte hjälp om det av skolans kurator och hon sa att hon hade anmälningsplikt på det och jag var tvungen att berätta det för min mamma som självklart blev väldigt ledsen när hon fick veta att jag skärde mig. Så på så sätt slutade jag med det och var fri från det flera månader. Men nu har jag börjat må så fruktansvärt dåligt igen och har börjat skära mig på nytt, och jag vill verkligen INTE gå till kuratorn igen så jag måste berätta det för mina föräldrar en gång till! Snälla hjälp mig och hitta en bra lösning på mitt problem! Hur ska ja kunna sluta med mitt problem utan att berätta för mina föräldrar? Kramar M!

Svar
Hej M. Jag vet hur svårt det kan vara att berätta för sina föräldrar att man mår dåligt och skär sig själv, jag förstår att du tvekar. Det är svårt att göra dem ledsna, oroliga och kanske besvikna. Det kanske är så att du lovat dem att inte skära dig igen, (men då visste du inte hur svårt det kan vara att låta bli) Men tänk på hur det skulle bli för dem om du inte berättar, om det kanske skulle hända dig något för att du mår dåligt och skär dig själv, och de får veta efteråt att du gått med detta och inte vågat berätta. Det var ju också så att du slutade skära dig efter att du berättat förra gången.... Det är också knepigt med tysnadsplikt och anmälningsplikt. Det är ju så att om det är fara för ungdomen själv eller annans liv, då måste t.ex. kurator eller personal inom BUP, berätta för föräldrarna. Det är för att skydda den som mår dåligt. När man är "deppig" och mår dåligt tänker man inte klart, utan ser allt i mörker och inga utvägar, det finns då en risk för att man skadar sig själv eller inte vill leva. Något som förändras då man mår bättre. Kan du inte försöka berätta själv, kanske visa dem detta mail?? När man skär sig själv, och fastnar i detta beteende för att man inte har några andra strategier att ta till då det är jobbigt, behöver man hjälp. Det kan vara svårt att klara av att bryta detta på egen hand. Det ÄR SVÅRT att sluta, fast man VILL låta bli, så kan man inte, man har inga andra sätt att ta till. Exempel på strategier för att stå ut då det är svårt, istället för att skära sig kan vara; Distrahera sig med något t.ex pyssla, rita, lyssna på musik, prata med någon, gå en promenad, städa, olika avslappnings eller andningsövningar. Då du känner att du vill skära dig, försöka aktivt göra något annat istället. Man behöver träna sig på att stå imot impulsen att skära sig. Det finns olika anledningar till att man skär sig, det kan också vara så att man befinner sig i en svår situation som måste förändras. På BUP arbetar man med att lära ut olika färdigheter i att hantera ångest och nedstämdhet och med olika stretegier för att inte skära sig.(en behandlingsform som kallas DBT) Där kunde du få mer konstruktiv hjälp för att kunna sluta skära dig och jobba för att du ska må bättre. Hör av dig igen om du vill, hälsningar Snorkel.