Hej! Jag har varit ledsen och nedstämd i fem år nu. Det är extremt jobbigt och tar all min energi. Jag har skurit mig i över tre år, nu har jag även gått över till att skära djupt med rakblad. Det blöder mycket, och jag är rädd att det blöder FÖR mycket. Jag har haft självmordstankar, men inte längre. Skälet att jag skär mig är ju för att orka leva. Jag har en bra familj, jag berättar om jag skurit mig eller så (vilket blir Ofta). Jag går även på BUP och ska få byta till en annan psykolog nu. Jag äter Sertralin, men det funkar inte, så även dom ska jag få byta ut. Trots alla hjälpmedel fungerar det inte!!! Jag har mina ångestattacker då jag bara ligger under täcket och gråter/skakar och är helt övertygad om att jag är ensammast i hela världen. Jag skär mig "regelbundet" och får svettningar och ännu mer panikångest om jag inte gör det. Abstinens då alltså. Jag vill kunna leva vidare med mitt liv, men jag fattar inte hur jag ska orka. Jag har precis skaffat pojkvän nu också, och han är ständigt orolig för mig. Det känns hemskt att han stannar kvar hos mig, jag älskar honom grymt mycket och vill inte göra honom illa. Samtidigt kan jag inte orka utan honom... Min arm ser för tillfället äcklig ut, jag ha fått riktigt djupa ärr nu. Snälla, vad ska jag göra!? Inget hjälper...! Och jag orkar snart inte. Jag klarar inte ens av saker jag älskar att göra eller ex. plocka undan småsaker på mitt rum! Jag är helt orkeslös, och är rädd att mitt självhat ska göra att jag inte finns mer... Tack på förhand!

Svar
Hej, tack för ditt mejl. Förstår att du är förtvivlad och känner att du snart inte orkar längre, om du mått så dåligt så länge, provat olika kontakter och mediciner, och känner att ingenting hjälper! Då är det inte konstigt att man nästan ger upp. Du har kontakt med BUP, både läkarkontakt och psykolog, jag funderar lite på hur den kontakten ser ut, hur ni tillsammans har jobbat för att du ska må bättre och orka leva vidare i ditt liv utan att göra dig själv illa. Känner du till en behandling som heter DBT? Som vänder sig till unga flickor och kvinnor ( ja, även killar) som gör sig själv illa, har ångest/nedstämdhet självmordstankar, dömer sig själva och så som du skriver har ”självhat” känner ensamhet, svårigheter i relationer och framför allt, har svårt att hantera starka känslor och stå ut med smärta och ångest. I DBT jobbar man kortsiktigt med olika strategier för att hantera situationer här och nu som väcker ångest och impulsen att skada sig själv, t.ex med distraktionstekniker, medveten närvaro, andning och avslappningsövningar och sedan mera långsiktigt med förändring och acceptans för att skapa ett liv som är värt att leva. Kolla på den här sidan under vad är och vad göra, om självskadandebeteende, där kan du läsa mera och prova sådana strategier. När man har mått dåligt så länge som du gjort, fastnat så i en ond cirkel av ångest och nedstämdhet, negativa strategier för kunna stå ut med sin inre smärta, och dömande och ”självhat”, så kan det vara svårt att vända på det på egen hand. Du behöver mycket stöd, förståelse och hjälp att bryta den onda cirkel du hamnat i. Jag vet inte var du bor, men DBT för ungdomar erbjuds bl.a i Uppsala-län. Sök på nätet om du vill ha mera information om DBT. Du är orolig över din nya pojkvän, älskar honom och vill inte ”göra honom illa” . Han är orolig över dig, och har säkert många funderingar över det här att du skär dig själv, för det kan vara svårt att förstå för andra. Kan ni inte kolla tillsammans på den här sidan, han kanske kan förstå dig lite bättre och ni kanske hittar något ni kan göra tillsammans då dina impulser att skära dig själv blir för starka. Döm inte dig själv för att du är så orkeslös, du behöver stöd, peppning och förståelse allra mest från dig själv! Du har det jättetufft, var lite snäll mot dig själv, ta hand om dig, se på dig själv med mildare ögon och tillåt dig att ta saker i små steg, om du ”spänner bågen ” för högt så orkar du inget alls, men tar man små steg åt gången så går det framåt... Du har familj, pojkvän och proffs. omkring dig, som tycker om dig och vill hjälpa dig, men du behöver nog träna på att tycka lite mer om dig själv, och se att du gör så gott du kan just nu. Jag tipsar dig också om två böcker, ”Vem är det som bestämmer i ditt liv” och ” Att leva ett liv inte vinna ett krig” under rubriken boktips hittar du författare och förlag, finns även som ljudböcker. Mat, sömn och motion är viktigt för att förebygga känslighet och sårbarhet, att kunna vara här och nu, ha fokus på det som är precis just nu med alla sina sinnen, bort från ångest för det som varit och det som eventuellt kanske komma skall, att ha balans mellan tunga jobbiga saker och roliga positiva saker i sitt liv och ha strategier och verktyg för att stå ut med starka känslor, reglera dem så de inte totalt ”ta över oss och dränker oss”, och strategier för att hantera sina relationer. Samt vi inte dömer oss själva (och andra) , det handlar livet om, och det handlar DBT om. Många hälsningar Snorkel