Hej! Jag är 12 år och mår jättedåligt. Jag skär mig och mamma och pappa vet om att jag har gjort det men inte att jag fortfarande gör det. Jag går till kuratorn men när hon frågar om jag skärt mig något mer så ljuger jag och säger att jag inte gjort det. Jag vill egentligen inte berätta anledningen till att jag mår dåligt för att jag tror att folk kommer att tycka att jag är fånig som mår så dåligt över en sån sak. Men jag ska berätta. Jag är typ världens största Marcus och Martinus fan och tanken på att dom aldrig kommer se mig mer än ett fan eller aldrig veta vem jag är, är jättejobbigt och gör jätteont i mig. Jag har en fan page på Marcus och Martinus på instagram och där började jag skriva med en tjej som också mår dåligt och skär sig. Nu har vi träffats kanske fem-sex gånger och vi är som systrar för varandra och kan prata om allt med varandra. Jag älskar verkligen henne och behöver henne för att överleva just nu. Men mamma tror att jag mår dåligt av henne och att det är hon som fått mig att skära mig och hon vill at vi ska bryta kontakten och sluta skriva och vara med varandra. Det är jättejobbigt att mamma tycker det för att då får jag nästan aldrig träffa xxx, som min kompis heter, men det vill jag göra. Sen så är det en tjej i min klass som var min bästis förut men sedan så började hon skälla på mig för ingenting och vi började bråka. Det blev ett jättestort bråk och jag gick hem från skolan nästan varje dag för att jag inte orkade med henne. Nu bråkar vi inte längre men vi har inte löst det än. Mina föräldrar och min lärare säger att vi ska hålla oss ifrån varandra så jag är inte med henne. Men nu har hon börjat vara elak mot andra klasskompisar! Jag vet inte varför. Det kanske är för att hon är ledsen över att vi inte är vänner längre men det är ju helt och hållet hennes fel! Och bara för det så ska hon inte vara elak mot mina kompisar! Men det mesta jag mår dåligt över är Marcus och Martinus och att jag nästan aldrig får träffa xxx. Så snälla hjälp! Vad kan jag göra för att må bättre och för att få mamma och pappa att förstå att jag verkligen behöver xxx?

Svar
Hej, tack för ditt mail. Så jobbigt att du är rädd för att berätta för din kurator och för din mamma och pappa att du mår så dåligt och inte har någon annan lösning än att göra dig själv illa! Är rädd för att andra ska tycka att du är fånig. ORSAKEN till att man får starka jobbiga känslor, som man inte klarar av att hantera, spelar egentligen inte någon roll. Det är just det där, att man inte klarar av att ha dem, vet hur man ska få dem mindre, utan att göra sig själv illa, som är det stora problemet och den stora faran! Olika saker är jobbiga och svåra för olika människor och i olika perioder i livet. När man är så ung som du, så kan just den där kärleken till sin/sina idoler vara det starkaste som finns. Kanske den starkaste kärleken man känner i livet. Och en strak sorg och kanske insikt i att ni nog aldrig kommer att träffas på riktigt. Kärleken och sorgen måste du få ha, och den är riktig och sann för dig. MEN, du behöver andra sätt att ha denna kärlek och sorg, andra sätt att stå ut då det blir jobbigt, UTAN att göra dig själv illa. När man börjar använda självskada som sätt för att stå ut, är det lätt att det blir värre och värre, fler och fler situationer, mera självskada osv. Du behöver hjälp för att bryta detta! Du behöver berätta för dina föräldrar och för din kurator igen. Ta hjälp av detta mail, och även avsnittet om att "göra sig själv illa" som finns på den här webbsidan. Läs även andras frågor och svar om att göra sig själv illa. Du hamnar också i konflikter med klasskompisar på din skola, det behöver du också få hjälp av vuxna runt omkring dig med. Dina föräldrar är oroliga för dig, och i sin oro och för att de inte riktigt vet och förstår, så förbjuder de dig att vara med din vän xxx. För att dina föräldrar ska kunna känna sig trygga, och låta er vara tillsammans, så behöver du börja prata med dem. Du behöver VISA dem att det inte är xxx som gör att du gör dig själv illa, de behöver veta hur du tänker och känner för att förstå och kunna hjälpa. Ni kan tillsammans göra upp HUR de ska kunna känna sig mindre oroliga, och trygga med att du och xxx inte påverkar varandra negativt. Du och din familj behöver kanske ta hjälp av BUP, att börja göra sig själv illa är en allvarlig sak, och man behöver hjälp för att hitta andra sätt att minska starka känslor, prata med dina föräldrar. Jag vet inte var du bor, men det finns en behandlingsform som heter DBT, som är just för dem som gör sig själv illa. De olika strategierna som finns beskrivet under "att göra sig själv illa" är exempel på DBT-strategier. Vänta inte, berätta för dina föräldrar om hur du mår och har det. Skriv igen om du vill, kram Snorkel.