Skär mig och kan inte sluta, vad kan jag göra?

Fråga

Hej jag har börjat skära mig och kan inte sluta, fast får panik för de börjar bli varmt ute och kommer inte kunna täcka såren länge till,

och vill inte att min familj eller mina vänner ska se. Vill inte att dem ska tro att de deras fel och har ingen aning vad jag ska göra, snälla hjälp mig

Svar

Hej, tack för ditt brev.

Du har haft det tufft och svårt i ditt liv, varit/är ledsen och olycklig på något sätt, haft starka känslor, men istället för att kunna ha dem och uttrycka dem och reglera dem,

så har de blivit för svåra att bära, och du har inte vetat HUR du ska göra och hamnat i och fastnat i, att reglera känslor genom att göra dig själv illa,

genom att självskada.

 

När man är mitt uppe i starka känslor så är hjärnans aktiva del Amygdala, alla känslor utgår därifrån, då man agerar utefter känslan så är inte hjärnans främre del, frontalloberna aktiverat.

I frontalloberna finns vår förmåga att tänka efter, se lösningar, se mönster, tänka logiskt mm.

Därför, då man agerar, säger och gör saker då man är mitt uppe i en stark känsla, så blir det väldigt känslostyrt, utan ”förnuft” efteråt då man lugnat sig kan man tänka, hur kunde jag säga, eller göra sådär!!??

Eller konsekvenserna på längre sikt blir svåra och negativa, fast det fungerade på kort sikt så blir det värre på lång sikt.

 

Som det blir nu för dig, du får ”panik” så sommar och värme närmar sig, då du har ärr som är svåra att dölja och du vill inte visa dem för din omgivning då du är rädd att de ska missuppfatta dig..

Man kan behöva träna på att stanna upp och se konsekvenser på både kort och lång sikt, det kan vara till hjälp innan man agerar-gör och följer känslan.

På Snorkel finns något som heter BETEENDEANALYS – se en kedja av händelser. Som handlar om det vi GÖR som kanske fungerar på kort sikt men ställer till problem på lång sikt.

Man lär känna sina mönster och problembeteenden, vilka situationer triggar igång impulsen att skada dig, vilka tankar, andra känslor och vad händer i kroppen som påverkar, vilka blir konsekvenserna på kort och lång sikt. (kanske lättnad genast).

Samt du får börja fundera på hur och vad man kan göra istället, alternativa beteenden.

 

Snorkel har en App som heter Skills Uppsala Snorkel reglera känsla använd kod X330 och gör sedan eget enkelt lösenord.

Den appen handlar om just känslor, varför vi har dem, vilka beteenden som hänger ihop med olika känslor och det finns övningar för att träna på att reglera, minska starka känslor som blir ett problem på längre sikt, genom just att stanna upp, andas lugnt och slappna av.

 

Det låter nu som om du vill ha hjälp med att sluta göra dig själv illa, det är en fantastiskt bra början på lösningen till ditt problem!

Att du VILL sluta..

För det är precis så svårt, det kan bli som ett beroende..

 

Varför börjar man med detta, och varför fortsätter man, och slutligen varför är det så svårt att sluta..

När man är riktigt desperat, vilket man kan vara av olika anledningar, när man mår så dåligt känner sig maktlös inte står ut med sin inre smärta och sin situation som upplevs så hopplös, så är det inte konstigt om man provar olika bra eller mindre bra försök till lösningar.

Man kanske testar att avleda smärtan man har inom sig genom att tillfoga sig yttre smärta..

Och på kort sikt så fungerar det, man distraherar sig från det som orsakat den inre smärtan, man kanske tänker att man "får sitt straff" känner lugn av att se blodet och känna den yttre smärtan, man kanske bevisar för sig själv eller andra att "man mår så här dåligt" m.m.

Att detta med att skära/rispa sig själv fungerar kortsiktigt gör att man fortsätter, skär sig igen då känslan av kaos i livet uppstår igen, då man mår dåligt igen.

Man skär sig för att "stå ut" man skär sig inte för att dö, utan för att "orka leva"...

 

Man skär sig för att man inte har andra sätt att hantera jobbiga saker och situationer i livet, har inga andra sätt att ta till, inga andra sätt att hantera starka känslor med.

Det fungerar på kort sikt, men på lång sikt så fungerar det inte alls utan gör livssituationen ännu värre. Blir så att man behöva skära sig mer och mer, vid fler och fler tillfällen, man känner skam och skuld för att man skär sig och det gör så att man skär sig ännu mera, omgivningen orkar inte med att man skadar sig, blir rädda och osäkra.

Man tappar andra sätt att tala om för närstående hur man mår, tappar andra sätt att klara av svåra situationer och lär sig inte andra sätt att hantera svåra situationer och starka känslor som ledsnad, ångest, skam etc.

Och dessutom så får man ärr, alltså inte bara ärr inom sig utan också ärr, synliga ärr på kroppen....

 

Att tillfoga sig själv smärta gör också att man nästan får som en "kick" endorfiner rusar i kroppen, och detta gör också att det är så svårt att sluta, att man blir som beroende.

Att behandla sig själv på detta kränkande sätt, gör också att självförtroende och självkänsla och självrespekt går i botten, man skulle aldrig göra/behandla en vän på det sättet, men man gör det mot sig själv..

 

Hur gör man då för att sluta göra sig själv illa? För det går, det är svårt, man får kämpa, men det går, det går att skapa sig ett liv utan att behöva lida och göra sig själv illa.

Du kan behöva all hjälp du kan få med detta.

 

Har du läst på denna sida om att göra sig själv illa, och om vad man kan göra?

Det finns en behandlingsform som heter DBT, som just är riktad till dem som skadar sig själva för att stå ut med starka känslor, och har tankar på att inte orka leva som de har det.

De färdigheter som finns beskrivna på denna webbsida kommer från den behandlingsformen. Du VILL sluta, och det är en bra början.

 

Det finns flera delar i detta, dels se på lång sikt vad i livet som orsakar mig starka känslor av obehag och inre smärta, vad behöver jag förändra i mitt liv på lång sikt (önskar flera vänner, hjälp i skolan, våga saker, äta och sova bättre bli bättre på att hantera relationer etc )

Och vad behöver jag acceptera på lång sikt (tidigare händelser, min längd/min hudfärg, etc)

 

Sedan behöver jag strategier för att kunna kortsiktigt stå ut i kris, KRISFÄRDIGHETER, saker jag kan göra då det blir jobbigt och svårt och impulsen och "suget" efter att göra mig själv illa kommer.

 

Förslag på detta hittar du på hemsidan, medveten närvaro, avslappning, olika distraktionstekniker t.ex ut och gå, lösa korsord, lägga puzzel, ta ett bad, prova kläder, äta ett äpple, bita i en citron, ringa en vän, se en rolig film, duscha kallt etc.

Använda tip-färdigheter då känslan är mycket stark. Se filmen på tip-färdigheter på webbsidan Snorkel under krisfärdigheter.

 

Snorkel har också ännu en App som heter SNORKELÖVNING där hittar du också röstövningar och instruktioner i ovanstående färdigheter/verktyg då man mår psykiskt dåligt, är i kris.

 

Man behöver träna och prova för att komma fram till vad som just jag kan göra då känslan kommer.

Bestämma sig för att prova dessa saker med all sin uppmärksamhet, riktigt medvetet närvarande, fullt fokus på det man gör. Svårt, impulsen till s-skada kommer, men ge inte upp, fortsätt med det du tänkt prova att göra med all din uppmärksamhet.

Ångesten klingar av så småningom.

 

Det handlar alltså att kortsiktigt gå emot känslan av att vilja göra sig själv illa, och göra något annat, och ha en plan och VETA vad jag ska göra. Ha en KRISPLAN.

 

När man är i krisen har man svårt att "komma på" det.

Och på lång sikt förändra och acceptera svåra saker i livet.

Beröm dig själv för att du kämpar så hårt.

 

Dina föräldrar vet inte om att du skadar dig själv, det är viktigt att du berättar om hur du tänker, känner och mår, så att ni tillsammans kan söka hjälp och/eller de kan stötta dig att använda krisfärdigheter.

Skriv ett brev till dem, visa ditt brev/svar hit till Snorkel och ni kan också läsa tillsammans på www.snorkel.se

om att göra sig själv illa. Det hjälper dig att berätta och förklara.

Du behöver hjälp, förståelse och stöd, ni kan tillsammans besluta om du behöver kontakt med BUP och där eventuellt framföra en önskan om bedömning för att få DBT.

Vet inte var du bor men DBT finns på många BUP mottagningar i landet.

 

Du och dina föräldrar kan också tillsammans göra upp en lista med krisfärdigheter och en krisplan, läsa mera på webbsidan och göra övningar tillsammans för att hjälpa dig att sluta göra dig själv illa..

 

Läs också andras frågor/svar i frågelådan så kan du få flera tips/råd,

och lyssna varje kväll på mindfulnessövningen "DU DUGER" och ”släpp dömande tankar” från appen snorkelövning.

 

Var rädd om dig, skriv igen i frågelådan om du vill och berätta om vad du provat, och hur det går för dig.

Många hälsningar Snorkel