Hejsan, jag är en tjej på 17år som har skadat mig själv sen jag var 12, i alltså 5år.
Mina föräldrar har vetat om de, fast förbisett det..
Nu skär jag mig mer och mer och min mamma märker ganska tydligt då jag går i tjock tröjor fast det är 25+ ute.. Så nu vill hon ringa bup igen och ta in mig där..Vad kommer bup göra?
Jag har varit där förut och då skickade dom mig till ungdomsmotagningen där tanten efter ett besök sa att jag var frisk och inte behövde komma dit mer.
Kommer bup göra samma sak denna gången fast jag har varit där förut och fortfarande efter 5år skär mig?? eller vad kommer hända?

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Du har haft det jobbigt och svårt i över 5 år, haft så starka känslor och sådan inre smärta att du skadat dig själv under lång tid.
Och det låter som om ingen i omgivningen har fattat riktigt hur tufft du har det, du har t.o.m. varit på BUP men de har inte förstått utan skickat dig vidare till ungdomsmott. som inte heller såg hur du mådde.
Förstår att du funderar, och undrar över var som kommer att hända om du får kontakt med BUP igen! Och om de kan hjälpa dig.
Jag vet ju inte i vilket län du bor i, men här i Uppsala jobbar vi med en behandling som kallas DBT, som riktar sig just till ungdomar som gör sig själva illa och/eller har tankar på att inte vilja leva, vilket man kan få då allt känns hopplöst och svårt.
Om du läser på denna sida om självskadebeteende, vad det är och vad man kan göra, så ser du exempel på vad man tränar för att hitta andra bättre sätt att hantera starka känslor än att skada sig själv.
Du kan också läsa andras frågor och svar om detta i frågelådan.
Du och mamma kanske ska göra det tillsammns innan ni träffar BUP.
Det är verkligen olyckligt att ingen har förstått hur du har det, och därmed inte kunnat ge dig den hjälp och det stöd du behöver. Om du och dina föräldrar berättar om att du gjort dig själv illa under en längre period, och att du behöver hjälp med detta, så ska de lyssna på er.
Du och din/dina föräldrar kallas för ett första besök där ni får berätta lite om hur du mår och har det, sedan tar man ställning till vilken typ av hjälp/behandling du behöver.
Om du vill kan du skriva ned hur du känner och tänker, om det skulle vara lättare.
Ibland kan det vara svårt att prata om att man gör sig illa. Att visa ett brev kan då göra det lite lättare. Visa din mamma denna sida och vad som står om s-skada, redan ikväll!
Skriv igen om du undrar om något mer, många hälsningar Snorkel.