Hej, jag är deprimerad och skadar mig själv.
Jag har lovat mina föräldrar att sluta och säga till ifall jag skadar mig själv. Men det går bara inte det känns som att de kommer bli besvikna på mig om jag berättar.
De tror att jag är utan i över 2 månader men det har inte ens gått en vecka. Jag vill ju såklart må bättre och jag vet att det inte är bra att skada men jag vill typ ändå inte sluta.
Är det vanligt att inte vilja sluta eller är det något fel på mig? Om jag till exempel är en vecka utan så känns det som att jag ändå måste göra det även fast jag inte mår så dåligt. Har ni några tips på vad man kan göra istället för att skada sig själv? Varför är det så svårt att sluta? Jag vet ju att det inte är bra men jag kan ändå inte sluta. Om jag skulle berätta för min lärare behöver att jag skadar mig själv skulle de då behöva berätta för mina föräldrar? Jag vet inte förlåt om jag stör

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du vill ha hjälp med att sluta göra dig själv illa, det är en bra början på lösningen till ditt problem!
Fast du  skriver att du INTE VILL sluta, men att du vet att det vore bra för dig. Jag gissar att du inte vill, just för att det kanske fungerar på kort sikt och att du inte riktigt vet hur och vad du kan göra i stället då du har starka känslor, och brukar s-skada nu.
Det är vanligt att ”inte vilja/våga” sluta, åtminstone i början. Man kan tycka/tänka att man hittat ett sätt som fungerar då jag mår dåligt. För det gör det i början, fungerar, minskar ångest, på kort sikt. Det är ofta därför man skadar sig.
Du kan behöva all hjälp som du kan få.
För det kan vara svårt, det kan bli som ett beroende att skada sig själv då starka känslor och svåra situationer känns omöjliga att klara av.. Man kan nästan likna det med annat beroende och missbruk. Att man ”måste” skada sig. Det blir mera och värre med tiden.
Man TROR att man har kontroll, KAN sluta om man vill, men man klarar inte det..
Varför börjar man med detta, och varför fortsätter man, och slutligen varför är det så svårt att sluta..
När man mår dåligt, är ”riktigt desperat”, vilket man kan vara av olika anledningar, när man mår så dåligt känner sig maktlös inte står ut med sin inre smärta och sin situation som upplevs så hopplös, så är det inte konstigt om man provar olika bra eller mindre bra försök till lösningar.
Man försöker göra något så att man ”står ut”.
Att man provar just att göra sig själv illa kan vara av olika orsaker.. man kan ha hört talas om det, läst om det, känner någon som gör/gjort det eller så är det en ren tillfällighet, något man ”råkar” göra första gången.
Man kanske testar att avleda smärtan man har inom sig genom att tillfoga sig yttre smärta..
Och på kort sikt så fungerar det, man distraherar sig från det som orsakat den inre smärtan, man kanske tänker att man "får sitt straff" känner lugn av att se blodet och känna den yttre smärtan, man kanske bevisar för sig själv eller andra att "man mår så här dåligt" med mera.
Att detta med att skära/rispa sig själv fungerar ganska bra kortsiktigt gör att man fortsätter, skär sig igen då känslan av kaos i livet uppstår igen, då man mår dåligt igen.
Man skär sig för att "stå ut" man skär sig inte för att dö, utan för att "orka leva"...
Man skär sig för att man inte har andra sätt att hantera jobbiga saker och situationer i livet, har inga andra sätt att ta till, inga andra sätt att hantera starka känslor med.
Det fungerar på kort sikt, men på lång sikt så fungerar det inte alls utan gör livssituationen ännu värre. Blir så att man behöva skära sig mer och mer, vid fler och fler tillfällen, man känner skam och skuld för att man skär sig och det gör så att man skär sig ännu mera, omgivningen orkar inte med att man skadar sig, blir rädda och osäkra.
Man tappar andra sätt att tala om för närstående hur man mår, tappar andra sätt att klara av svåra situationer och lär sig inte andra sätt att hantera svåra situationer och starka känslor som ledsnad, ångest, skam etc.
Det fungerar inte längre, man mår bara värre och dessutom så får man ärr, alltså inte bara ärr inom sig utan också ärr, synliga ärr på kroppen....
Att tillfoga sig själv smärta gör också att man nästan får som en "kick" endorfiner rusar i kroppen, och detta gör också att det är så svårt att sluta, att man blir beroende av att känna den där ”kicken”..
Hur gör man då för att sluta göra sig själv illa? För det går, det är svårt, man får kämpa, men det går, det går att skapa sig ett liv utan att behöva lida och göra sig själv illa.
Du kan som sagt behöva all hjälp du kan få med detta.
Har du läst på denna sida om att göra sig själv illa, och om vad man kan göra vid självskadebeteende?
Under VAD ÄR och VAD GÖRA?
Snorkel har också 2 Appar med olika övningar och krisfärdigheter, övningar i att hantera ångest,
Snorkelövning och
Skills Uppsala Snorkel känsloreglering. (kod x330)
Läs hur du laddar ner dessa under fliken Appar på webbsidan. (de finns gratis i appstore och googleplay)
Det finns flera delar i detta, dels se på lång sikt vad i livet som orsakar mig starka känslor av obehag och inre smärta, vad behöver jag förändra i mitt liv på lång sikt (önskar flera vänner, hjälp i skolan, våga saker, äta och sova bättre bli bättre på att hantera relationer etc ) och vad behöver jag acceptera på lång sikt (tidigare händelser, min längd/min hudfärg, och så vidare)
Prova BETEENDEANALYS som finns på webbsidans startsida, ditt ”problembeteende” är att du gör dig själv illa, prova och lär dig mera om vilka beteenden, tankar, känslor och mönster du fastnat i, i vilka situationer-vad som händer- när du gör dig själv illa.
Sedan behöver jag strategier för att kunna kortsiktigt stå ut i kris, KRISFÄRDIGHETER, saker jag kan göra då det blir jobbigt och svårt och impulsen och "suget" efter att göra mig själv illa kommer.
Förslag på detta hittar du på webbsidan, medveten närvaro, avslappning, olika distraktionstekniker t.ex ut och gå, lösa korsord, lägga puzzel, ta ett bad, prova kläder, äta ett äpple, bita i en citron, ringa en vän, se en rolig film, duscha kallt etc.
Kolla på filmen om TIPP färdigheter som finns på webbsidan.
I appen Snorkelövning hittar du också olika övningar i krisfärdigheter och medveten närvaro.
I appen Skills Uppsala snorkel reglera känsla, använd kod X330, hittar du övningar för att öva på att reglera starka känslor.
Medveten närvaro- mindfulness handlar om att styra uppmärksamhet och fokus till här och nu, istället för där och då. Man fastnar ofta i orostanker eller dömande tankar om sig själv eller saker som redan hänt.
Läs mera om medveten närvaro. Prova t.ex. ”medveten i nuet” en filmad övning i att styra fokus till rummet jag är i, istället för till mina tankar, känslor.
Finns under krisfärdigheter/självskadande beteende på webbsidan Snorkel.se.
Man behöver träna och prova för att komma fram till vad som just jag kan göra då känslan kommer.
Bestämma sig för att prova dessa saker med all sin uppmärksamhet, riktigt medvetet närvarande, fullt fokus på det man gör. Svårt, impulsen till s-skada kommer, men ge inte upp, fortsätt med det du tänkt prova att göra med all din uppmärksamhet.
Ångesten klingar av så småningom. Det handlar alltså att kortsiktigt gå emot känslan av att vilja göra sig själv illa, och göra något annat, och ha en plan,
EN KRISPLAN- se webbsidan, och VETA vad jag ska göra. När man är i krisen har man svårt att "komma på" det.
Och på lång sikt förändra och acceptera svåra saker i livet.
Dina föräldrar vet att du skadat dig, men tror att du slutat. Det är viktigt att du berättar om hur du tänker, känner och mår, så att de kan stötta dig att använda krisfärdigheter, krisplan, avleda. Distrahera, lindra och så vidare.
Eller om ditt självskadebeteende är för svårt att bryta på egen hand, hjälpa dig söka den hjälp du behöver från Bup eller första linjen. (Elevhälsa, vårdcentral, barn/ungdomspsykologer och så vidare (vet inte var du bor eller hur det fungerar där just du bor)
Behandlingen DBT finns på många BUP-mottagningar i landet, och är en behandling just vid självskadande beteende. De exempel som finns på Snorkel.se kommer från DBT.
Berätta igen för dina föräldrar hur det ligger till, att det var svårare än du trodde. Läs tillsammans på Snorkel.se, läs om vad är och vad göra.
Visa dem ditt brev och svar om det blir lättare.
Skriv igen om du vill, och lyssna varje kväll på mindfulnessövningen "DU DUGER" som finns i Appen Snorkelövning.
Läs mera på webbsidan, läs även andras frågor/svar i frågelådan om ångest och att göra sig själv illa.
Kram Snorkel