Trött hela tiden känner ingen livsglädje skadar mig själv kan inte bryta mig ur detta. Orkar snart inte mer, vad ska jag göra? mvh XX

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Du verkar tappat ork och lust, beskriver en stor trötthet och tappad livsglädje. Har det hänt något särskilt i ditt liv senaste tiden, eller har du gått länge i en tung livssituation?
Du låter nedstämd.
Du vill ha hjälp med att sluta göra dig själv illa, det är en fantastiskt bra början på lösningen till ditt problem! Att du vill sluta skada dig själv.
För det kan vara svårt att sluta, att skada sig själv för att hantera svåra saker i livet, det kan bli som ett beroende, och genast när man slutar känns allt mycket värre, och man ramlar tillbaka igen och mår allt sämre.
Varför börjar man med detta, och varför fortsätter man, och slutligen varför är det så svårt att sluta..
När man är riktigt desperat, vilket man kan vara av olika anledningar, när man mår så dåligt känner sig maktlös inte står ut med sin inre smärta och sin situation som upplevs så hopplös, så är det inte konstigt om man provar olika bra eller mindre bra försök till lösningar.
Man kanske testar att avleda smärtan man har inom sig genom att tillfoga sig yttre smärta.. Och på kort sikt så fungerar det, man distraherar sig från det som orsakat den inre smärtan, man kanske tänker att man "får sitt straff" känner lugn av att se blodet och känna den yttre smärtan, man kanske bevisar för sig själv eller andra att "man mår så här dåligt" m.m.
Att detta med att skära/rispa sig själv fungerar kortsiktigt gör att man fortsätter, skär sig igen då känslan av kaos i livet uppstår igen, då man mår dåligt igen.
Man skär sig för att "stå ut" man skär sig inte för att dö, utan för att "orka leva"... Man skär sig för att man inte har andra sätt att hantera jobbiga saker och situationer i livet, har inga andra sätt att ta till, inga andra sätt att hantera starka känslor med.
Det fungerar på kort sikt, men på lång sikt så fungerar det inte alls utan gör livssituationen ännu värre. Blir så att man behöva skära sig mer och mer, vid fler och fler tillfällen, man känner skam och skuld för att man skär sig och det gör så att man skär sig ännu mera, omgivningen orkar inte med att man skadar sig, blir rädda och osäkra, kanske till och med arga och besvikna.
Man tappar andra sätt att tala om för närstående hur man mår, tappar andra sätt att klara av svåra situationer och lär sig inte andra sätt att hantera svåra situationer och starka känslor som ledsnad, ångest, skam etc.
Och dessutom så får man ärr, alltså inte bara ärr inom sig utan också ärr, synliga ärr på kroppen.... Att tillfoga sig själv smärta gör också att man nästan får som en "kick" endorfiner rusar i kroppen, och detta gör också att det är så svårt att sluta, att man blir som beroende, man vill ha
denna endorfinkick när man mår dåligt. Men som sagt, det behövs mer och oftare, precis som annat beroende, för att få denna ”kick”..
Hur gör man då för att sluta göra sig själv illa? För det går, det är svårt, man får kämpa, men det går, det går att skapa sig ett liv utan att behöva lida och göra sig själv illa.
Du kan behöva all hjälp du kan få med detta. Har du läst på denna sida om att göra sig själv illa, och om vad man kan göra? Det finns många tips på strategier/färdigheter för att bryta ett självskadande beteende.
Snorkel har också 2 Appar med olika övningar och krisfärdigheter,
Snorkelövning med olika röstövningar i avslappning, andning, medveten närvaro, med mera.
och Skills Uppsala Snorkel känsloreglering använd kod x330 .
Det finns en behandlingsform som heter DBT, som just är riktad till dem som skadar sig själva för att stå ut med starka känslor. De sätt som finns beskrivna på denna sida kommer från den behandlingsformen. Du VILL sluta, och det är en bra början.
Det finns flera delar i detta, dels se på lång sikt vad i livet som orsakar mig starka känslor av obehag och inre smärta, vad behöver jag förändra i mitt liv på lång sikt (önskar flera vänner, hjälp i skolan, våga saker, äta och sova bättre bli bättre på att hantera relationer etc ha
fler färdigheter för svåra situationer ) och vad behöver jag acceptera på lång sikt (tidigare händelser, min längd/min hudfärg, etc)
Prova BETEENDEANALYS som finns på www.snorkel.se  på startsidan Se en kedja av händelser. Situationer, tankar, känslor påverkar oss mycket, och sedan det vi GÖR, det får olika konsekvenser på kort och lång sikt. Detta handlar om att lära sig mera om vad som triggar igång ångest, vilka tankar och impulser man får, och
Konsekvenser på kort/lång sikt. Samt då träna på alternativa beteenden, istället för ”problembeteendet” att skada sig själv.
Se instruktionsfilmen, läs info, kolla på dina mål, alternativa beteenden med mera. Testa med färdiga alternativ då du ska träna på att göra egna kedjor.
Sedan behöver jag strategier för att kunna kortsiktigt stå ut i kris, KRISFÄRDIGHETER, och KRISPLAN saker jag kan göra då det blir jobbigt och svårt och impulsen och "suget" efter att göra mig själv illa kommer.
Förslag på detta hittar du på hemsidan, medveten närvaro att träna på att vara här och nu, istället för att fastna i ältande och oro, avslappning, olika distraktionstekniker t.ex ut och gå, lösa korsord, lägga puzzel, ta ett bad, prova kläder, äta ett äpple, bita i en citron, ringa en vän, se en rolig film, duscha kallt etc.
Läs mera om KRISFÄRDIGHETR www.snorkel.se se också filmen om TIP-färdigheter.
Man behöver träna och prova för att komma fram till vad som just jag kan göra då känslan kommer. Bestämma sig för att prova dessa saker med all sin uppmärksamhet, riktigt medvetet närvarande, fullt fokus på det man gör. Svårt, impulsen till s-skada kommer, men ge inte upp, fortsätt med det du tänkt prova att göra med all din uppmärksamhet.
Ångesten klingar av så småningom. Det handlar alltså att kortsiktigt gå emot känslan av att vilja göra sig själv illa, och göra något annat, och ha en plan och VETA vad jag ska göra. När man är i krisen har man svårt att "komma på" det.
Och på lång sikt förändra och acceptera svåra saker i livet.
Beröm dig själv för att du kämpar så hårt.
Vet dina föräldrar om att du skadar dig själv? Det är viktigt att du berättar om hur du tänker, känner och mår, så att ni tillsammans kan söka hjälp på till exempel BUP, DBT finns på många Bup och psykiatrimottagningar i landet. och de kan stötta dig att använda krisfärdigheter, ni kan läsa tillsammans på denna webbsida under VAD ÄR och VAD GÖRA.
Hoppas detta var en bit på vägen, läs mera på webbsidan, läs också andras frågor/svar om självskada i frågelådan, skriv igen i frågelådan om du vill, kram Snorkel