Hej. Jag har mått dåligt i typ 3 år nu. Jag går till umo men jag känner att det inte hjälper.
Jag har ett självskadebeteende som jag kanske har haft till och från i 2 år. Jag har haft självmordstankar och dom börjar komma tillbaka. Ingenting känns roligt längre och jag har ingen motivation till någonting.
Jag har inte heller någon att prata med, varken i familjen eller av mina kompisar.
Allting känns så jävla dåligt och jag orkar inte med något mer. Vad ska jag göra?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du har mått dåligt under flera år, haft både självskadande beteende och tankar på att inte orka leva, till och från.
Du har haft kontakt på UMO, men känner själv att det inte är tillräckligt. Du har nog alldeles rätt!
Det är jätteskönt att få prata om hur man mår, ha någon som lyssnar, peppar, kanske kan en del om att klara av svåra situationer, och förstår hur det kan kännas att inte må bra.
MEN ibland är det inte tillräckligt, man behöver också GÖRA saker, använda konkreta strategier för att må bättre, genomgå det man kallar en ”behandling”. Ibland är det medicinsk behandling, ibland psykologisk behandling, (ofta en kombination) som innebär att man lär ut metoder och strategier som man genom forskning VET fungerar på vissa problembeteenden.
De olika strategier som finns på denna webbsida www.snorkel.se
och i våra två appar, bygger på dessa ”metoder”.
Du kanske behöver få en bedömning på BUP när du gått så länge i ”första linjen” dvs. hos UMO, och du fortfarande mår så pass dåligt.
Det kan vara så att ni gjort saker, du lärt dig att hantera oro/ångest eller liknande i perioder, men att du inte riktigt vet VAD ni/du gjort för att må bättre och då är det svårt att göra de sakerna igen när man mår sämre igen.
För mående går upp och ned, så är det. Olika händelser i livet påverkar vårat mående.
Du kämpar och försöker, men vet inte riktigt vad du kan göra, hamnar i att försöka hantera ditt mående med att orsaka dig själv smärta/skada dig själv, och hamnar också i perioder då allt känns så svårt och hopplöst att du bara vill fly, komma därifrån, och då får tankar på att inte orka leva.
Du kämpar på i ”motvind” och börjar känna dig nedstämd och ”deppig”, vilket är en stor risk då man går länge i en svår och tung situation.
Denna webbsida och våra appar handlar om att sprida verksamma ”metoder” kunskaper och strategier om psykisk ohälsa VAD ÄR och VAD GÖRA, om nedstämdhet/depression, självskada, ångest, tankar på att inte orka leva med mera.
Läs mera på denna webbsida, se vad du kan känna igen. Prata med dina föräldrar och ni kan tillsammans läsa på sidan, prova övningar, ha en plan.
Du behöver VETA vad du ska göra då tunga tankar kommer (läs om negativa tankar på webbsidan) när du får oro/ångest, tankar på att inte orka leva eller impulser att du vill skada dig själv.
Tveka inte längre, berätta så du kan få den hjälp och det stöd du behöver.! Du behöver hjälp med ditt självskadande beteende!
Varför börjar man med detta att skada sig själv, det LÅTER ju konstigt och svårt att förstå för många, och varför fortsätter man, och slutligen varför är det så svårt att sluta.. När man mår dåligt, är ”riktigt desperat”, vilket man kan vara av olika anledningar, när man mår så dåligt känner sig maktlös inte står ut med sin inre smärta och sin situation som upplevs så hopplös, så är det inte konstigt om man provar olika bra eller mindre bra försök till lösningar.
Man försöker göra något så att man ”står ut”.
Att man provar just att göra sig själv illa kan vara av olika orsaker.. Man kan ha hört talas om det, läst om det, känner någon som gör/gjort det eller så är det en ren tillfällighet, något man ”råkar” göra första gången.
Man kanske testar att avleda smärtan man har inom sig genom att tillfoga sig yttre smärta.. Och på kort sikt så fungerar det, man distraherar sig från det som orsakat den inre smärtan, man kanske tänker att man "får sitt straff" känner lugn av att se blodet och känna den yttre smärtan, man kanske bevisar för sig själv eller andra att "man mår så här dåligt" m.m.
Att detta med att skära/rispa sig själv fungerar ganska bra kortsiktigt gör att man fortsätter, skär sig igen då känslan av kaos i livet uppstår igen, då man mår dåligt igen. Man skär sig för att "stå ut" man skär sig inte för att dö, utan för att "orka leva"...
Man skär sig för att man inte har andra sätt att hantera jobbiga saker och situationer i livet, har inga andra sätt att ta till, inga andra sätt att hantera starka känslor med.
Det fungerar på kort sikt, men på lång sikt så fungerar det inte alls utan gör livssituationen ännu värre. Blir så att man behöva skära sig mer och mer, vid fler och fler tillfällen, man känner skam och skuld för att man skär sig och det gör så att man skär sig ännu mera, omgivningen orkar inte med att man skadar sig, blir rädda och osäkra.
Man tappar andra sätt att tala om för närstående hur man mår, tappar andra sätt att klara av svåra situationer och lär sig inte andra sätt att hantera svåra situationer och starka känslor som ledsnad, ångest, skam etc.
Det fungerar inte längre, man mår bara värre och dessutom så får man ärr, alltså inte bara ärr inom sig utan också ärr, synliga ärr på kroppen....
Att tillfoga sig själv smärta gör också att man nästan får som en "kick" endorfiner rusar i kroppen, och detta gör också att det är så svårt att sluta, att man blir som beroende.
Hur gör man då för att sluta göra sig själv illa? För det går, det är svårt, man får kämpa, men det går, det går att skapa sig ett liv utan att behöva lida och göra sig själv illa.
Du kan behöva all hjälp du kan få med detta. Har du läst på denna sida om att göra sig själv illa, och om vad man kan göra vid självskadebeteende?
Under VAD ÄR och VAD GÖRA?
Snorkel har också 2 Appar med olika övningar och krisfärdigheter, övningar i att hantera ångest, Snorkelövning och Skills Uppsala Snorkel känsloreglering.
Läs hur du laddar ner dessa under fliken Appar på webbsidan. (de finns gratis i appstore och googleplay)
Det finns en behandlingsform som heter DBT, som just är riktad till dem som skadar sig själva för att stå ut med starka känslor. De metoder som finns beskrivna på denna sida kommer från den behandlingsformen. Du VILL sluta, och det är en bra början.
Det finns flera delar i detta, dels se på lång sikt vad i livet som orsakar mig starka känslor av obehag och inre smärta, vad behöver jag förändra i mitt liv på lång sikt (önskar flera vänner, hjälp i skolan, våga saker, äta och sova bättre bli bättre på att hantera relationer etc ) och vad behöver jag acceptera på lång sikt (tidigare händelser, min längd/min hudfärg, etc)
Prova BETEENDEANALYS som finns på webbsidans startsida, ditt ”problembeteende” är att du gör dig själv illa, prova och lär dig mera om vilka beteenden, tankar, känslor och mönster du fastnat i, i vilka situationer-vad som händer- när du gör dig själv illa.
Sedan behöver jag strategier för att kunna kortsiktigt stå ut i kris, KRISFÄRDIGHETER, saker jag kan göra då det blir jobbigt och svårt och impulsen och "suget" efter att göra mig själv illa kommer. Förslag på detta hittar du på webbsidan, medveten närvaro, avslappning, olika distraktionstekniker t.ex ut och gå, lösa korsord, lägga puzzel, ta ett bad, prova kläder, äta ett äpple, bita i en citron, ringa en vän, se en rolig film, duscha kallt etc.
Kolla på filmen om TIPP färdigheter som finns på webbsidan.
I appen Snorkelövning hittar du också olika övningar i krisfärdigheter och medveten närvaro.
I appen Skills Uppsala snorkel reglera känsla, använd kod X330, hittar du övningar för att öva på att reglera starka känslor.
Medveten närvaro- mindfulness handlar om att styra uppmärksamhet och fokus till här och nu, istället för där och då. Man fastnar ofta i orostanker eller dömande tankar om sig själv eller saker som redan hänt. Läs mera om medveten närvaro.
Prova t.ex. ”medveten i nuet” en filmad övning i att styra fokus till rummet jag är i, istället för till mina tankar, känslor. Finns under krisfärdigheter/självskadande beteende på webbsidan. Man behöver träna och prova för att komma fram till vad som just jag kan göra då känslan kommer.
Bestämma sig för att prova dessa saker med all sin uppmärksamhet, riktigt medvetet närvarande, fullt fokus på det man gör. Svårt, impulsen till s-skada kommer, men ge inte upp, fortsätt med det du tänkt prova att göra med all din uppmärksamhet. Ångesten klingar av så småningom.
Det handlar alltså att kortsiktigt gå emot känslan av att vilja göra sig själv illa, och göra något annat, och ha en plan, EN KRISPLAN- se webbsidan, och VETA vad jag ska göra.
När man är i krisen har man svårt att "komma på" det. Och på lång sikt förändra och acceptera svåra saker i livet. Behandlingen DBT finns på många BUP-mottagningar i landet.
Läs mera på webbsidan, läs även andras frågor/svar i frågelådan om ångest och att göra sig själv illa, tankar på att inte vilja leva med mera. Skriv gärna igen i frågelådan, berätta hur det går för dig, vänta inte, ge dig själv chansen att må bättre! Kram Snorkel