Hejsan Idag fick jag reda på att min mamma skär sig för att må bättre.
Jag blev väldigt ledsen när jag hörde det och vill inte att hon gör det. Vad ska jag göra?

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Du har fått veta att din mamma skär sig, gör illa sig själv, för att må bättre. Naturligtvis är det något som är jättejobbigt att få veta, och man har väldigt svårt att förstå att någon kan göra sig själv illa, orsaka sår på kroppen, för att må bättre, det gör ju ont, ser läskigt ut, kanske blöder etc. det borde man ju bara må sämre av!!! Eller hur???
Om man är en person, som av olika anledningar, har väldigt svårt för att ha starka känslor, alltså vara jätterädd, arg, ledsen eller förtvivlad. Att de där känslorna känns ÄNNU starkare än för många andra, att de svider, bränner och gör så ont inuti, så men inte vet vad man ska ta sig till, man vet inte hur man ska stå ut eller klara av denna starka känsla.
Enda sättet man VET är då att orsaka sig själv fysisk smärta, för att det tar bort uppmärksamheten från det som gör ont inuti.
Kroppen och hjärnan riktar all uppmärksamhet mot skadan på kroppen istället för på det som var jobbigt och gjorde ont inuti. Dessa känsliga personer känner då en lättnad för en stund, det som kändes så svårt minskar lite.
Tyvärr är det inte någon bra strategi, nästa gång något jobbigt händer så vet man fortfarande inte vad man ska ta sig till, och tillslut så gör man sig själv illa igen, fast man egentligen inte vill.
Man får ärr, man mår inte bra, då man gör sig själv illa. Att se höra och veta att ens mamma gör sig illa, det måste vara jättetufft, har du någon att prata med om detta??
Du kan inte få din mamma att sluta skära sig själv, hon måste få hjälp av proffisionella, men ni behöver prata om detta, hur det blir för dig. Alla känslor det väcker hos dig.
Din mamma har berättat för dig, kan ni inte tillsammans kolla på den här hemsidan om att göra sig själv illa och vad man kan göra.
Det ger lite tips på hur en behandling kan vara för just självskada. Behandlingen vis självskadande beteende heter DBT, och det som står skrivet och de övninger som finns kommer från just DBT. Ni kan också läsa andras brev och frågor, tillsammans.
Den här sidan är ju för ungdomar, men det fungerar på precis samma sätt för vuxna. Det är nog viktigt för dig att veta att din mamma får hjälp och stöd, att hon får den vård hon behöver, så att du slipper vara rädd och oroa dig.
Ni kan också behöva hjälp tillsammns på BUP eller familjeenheten på Soc. Så att ni kan prata tillsammns om hur detta blir för dig.
Sköt om dig själv, läs mera på hemsidan, prata mera med din mamma, och skriv gärna igen om du vill.
Många kramar Snorkel.