Jag vet inte vad jag ska göra.
Min mamma såg mina ärr i går och jag klarar verkligen inte av att prata om det.
Men mamma vill prata om det... vad ska jag säga till henne?

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Du hade inte skrivit någon mailadress så kunde inte svara direkt till dig.
Din mamma har sett dina ärr skriver du, och vill prata om det, vilket du inte vill.
Jag antar att du menar ärr från att du gör/gjort dig själv illa. Att skada sig själv är något svårt och allvarligt, så kan förstå att din mamma reagerade, undrar och vill prata med dig. Det är bra.
Ofta blir man "förblindad" själv, ser inte allvaret, tar inte sig själv och det man känner/tänker på allvar, ser inte hur illa man behandlar sig själv, man fastnar i detta beteende och behöver hjälp att komma ur det, det blir som ett beroende.
Är det gamla ärr, eller skadar du fortfarande dig själv?
Naturligtvis känns det svårt att både prata om och tänka sig att sluta, och man blir rädd, rädd för att kanske "drunkna" i ångest om man inte får skada sig.
Rädd för vad andra ska tänka och tycka. Det är ofta också svårt att sätta ord på vad man tänker och känner.
På denna sida under fliken VAD ÄR och VAD GÖRA så finns det information om att göra sig själv illa, självskada, och vad man kan göra för att komma ur detta beteende.
Du kanske kan läsa tillsammans med din mamma eller be henne läsa innan ni pratar. Det kan underlätta.
Läs också andras frågor och svar i frågelådan om att göra sig själv illa.
Du behöver berätta, kanske också själv se hur illa du behandlar dig själv, för att börja kämpa mot att sluta, använda krisfärdigheter och andra strategier, bygga ett liv värt att leva och må bättre.
Det finns en behandling som heter DBT, som riktar sig just till dem som skadar sig själv. Läs mera om det på nätet. Ta kraft, berätta för din mamma, visa henne var hon kan läsa mera om detta.
Skriv igen till frågelådan om du vill, kram Snorkel.