Jag har hört att ni skulle vara bra en jag chansar.
jag har fundringar på att börja skära mig för att jag mår så himla dåligt men men ingen bryr sig om det vad ska man göra??

Svar
Hej, tack för ditt mail.
När man mår jättedåligt, känner att ingen riktigt bryr sig och man inte har andra strategier och verktyg att hantera, klara av, sitt dåliga mående, är det inte konstigt att man börjar att fundera på att göra sig själv illa, skära sig.
Man hör en hel del om ungdomar som skär sig själva för att de mår så dåligt, tänker att "funkar det för dem så kanske det funkar för mig...." Men att börja skära sig själv är ett mycket dåligt sätt att hantera att man inte mår bra.
Det finns en stor risk för att fastna i detta beteende, man skär sig mer och mer, andra blir rädda och drar sig undan ännu mera, man får fula ärr, stor risk för infektioner och blodförgiftning, kan skära "fel" och riskera sitt liv eller att bli handikappad.
Att skära sig fungerar inte på lång sikt, då mår man bara ännu värre, får dåligt samvete, ångest över ärr m.m. Man behöver hjälp och stöd då man mår dåligt och strategier på lång och kort sikt för att förbättra i sitt liv.
På lång sikt minska stressorer så livet blir mer värt att leva, ha meningsfulla aktiviteter och positiva saker i livet. Och man behöver verktyg på kort sikt; att i nuet stå ut då man hamnar i kris och mår dåligt, olika sätt att distrahera och aktivera sig genom t.ex. ta en promenad, gosa med ett djur, lyssna på positiv musik, ringa en vän, bada, se en film etc.
Hur ser det ut i ditt liv, hemma, i skolan, med kamrater och fritidsysselsättningar? Vad är mest jobbigt, vad ställer till mest problem i ditt liv? Hur skulle du vilja att ditt liv såg ut?
Du tycker inte att någon bryr sig, har du försökt prata med dina föräldrar, har du vänt dig till elevhälsovården? Ta kontakt med skolsköterska eller kurator. Berätta om hur du mår, kanske visa ditt mail och svar.
När man är deppig ser man det mesta i svart, har mörka och negativa tankar, det hör till.
Då kan man behöva bolla sina funderingar med någon, få hjälp ett se lösningar och stöd i att prova andra strategier.
Läs mera på webbsidan, gärna tillsammans med dina föräldrar, prova våra övninger och verktyg, sköt om dig!
Många hälsningar Snorkel.