Jag undrar en sak?
Om jag slutar göra mig själv illa, hur ska jag då få ut all ilska som är inuti mig? och kommer jag må ännu sämre, än vad jag redan gör?

Svar
Hej, tack för ditt mail, inte kunnat svara direkt till dig då du inte uppgivit någon mailadress.
Du gör dig själv illa, främst för att "få utlopp" för ilska du har inom dig.
Du vänder alltså din ilska mot dig själv, och skadar dig.
Gissar att smärta/blod avleder din ilska och den sjunker kortsiktigt. Men vad händer med din känsla för dig själv då du gör dig illa? Och vad händer på längre sikt.
Är "att du gör dig själv illa" en bra sätt att reglera dina starka känslor? Minskar de på längre sikt? Mår du bra av det?
Du är rädd för att må ännu sämre om du slutar att skada dig själv. Att reglera starka känslor, det är något vi "lär oss" på olika sätt.
Du har lärt dig att reglera dem, "få kontroll" över dem, genom att skada dig själv. Funkar kanske genast, men jag antar att nästa gång du blir upprörd, så kommer känslorna med samma kraft igen, och det hela slutar med att du måste skada dig själv igen.
Att träna in "lära sig" andra sätt att reglera sina känslor, få "kontroll" med mera "skonsamma metoder" tar lite tid och man är i början rädd och osäker, känner och tänker kanske "det här funkar inte, hjälp vad händer nu".
Men med lite tid så lär man sig andra sätt att reglera känslorna. Det är ju också viktigt att fundera på vad som väcker och triggar igång all ilska du känner, är det verkligen ilska, eller är det ledsnad, besvikelse, rädsla eller andra känslor, som övergår i ilska?
Vilka situationer väcker dessa känslor?
Har du någon hjälp att jobba med detta att du skadar dig själv, att kämpa med detta emsam är tufft och svårt.
Ta kontakt med någon vuxen på din skola eller ungdomsmott. Berätta för dina föräldrar, ni kan också vända er till BUP för att du ska få den hjälp du behöver.
På den här sidan finns en del tips vad man kan göra istället för att göra sig själv illa, det är olika vad man tycker fungerar. Ibland så måste man , i väldigt "upprörda situationer" ta till saker som verkligen "känns" för att få kontroll över känslan och få den att sjunka lite, t.ex. tugga på chilifrukter, duscha kallt, en isbit i pannan o på halsen, knåda en massageboll m taggar, tvätta ansiktet i kallt vatten, hög musik i hörlurar, äta en citron m.m. Det är viktigt att VETA exakt vad man kan göra, ha en krisplan med krisfärdigheter.
Man har fokus på det man gör, gör det medvetet och "noga". Mindfulness, avslappning, andningsövningar, andas lugnt och räkna sakta, är andra sätt att komma ner i varv.
Läs med någon på den här sidan om att göra sig själv illa, och om vad man kan göra. Sköt om dig själv, berätta för någon så att du får förståelse, hjälp och stöd.
Många hälsningar Snorkel.