Jag mår inte så bra just nu.
Egentligen har jag inte så mycket att klaga på, vilket gör det svårt att berätta för någon, för det känns som om ingen kommer förstå.
Jag jättebra vänner och en fin familj. Men jag har problem jag med.
Till exempel lämnade en av mina närmsta kompisar mig. Alla säger alltid att jag är så glad, så rolig, så snäll men jag orkar inte alltid vara det och det känns som om jag måste vara det, annars kommer folk tycka att jag är konstig.
Jag har väldigt strikta föräldrar och jag tror att de hade blivit arga om de fick veta att jag har skadat mig själv.
Jag har försökt att visa för min bästa vän att jag inte mår så bra genom små hintar men hon verkar inte se det, och det är nästan det jobbigaste, att det känns som om ingen ser mig.
Jag vill inte att alla ska veta, bara min bästa vän men jag vet inte hur jag ska säga det till henne. Vad ska jag göra? Hur ska jag berätta?
Hur ska jag göra för att bli den glada tjejen igen som alla tror jag är?

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Du hade inte skrivit någon mailadress så kunde inte svara direkt till dig.
Alla människor mår dåligt i perioder, livet ser ut så tyvärr, att vi hamnar i kriser, upplever svåra saker eller är extra sårbara.
Det låter som om du tänker att du inte har "rätt att må dåligt" att du alltid "borde" må bra, vara glad", låter nästan som om du upplever det där med att vara glad och rolig mm har blivit som ett krav.
Att tänka och känna så gör ju svackorna ännu djupare, du tom tänker att andra skulle tycka att du är konstig eller att dina föräldrar skulle bli arga på dig, om du "avslöjade" att du inte alltid mår så bra.
Det blir som en "extra" tyngd på dig och man känner sig mera ensam, vilket i långa loppet gör att du BLIR mera ledsen, nere och mår sämre.
Att kunna dela med andra då man inte mår bra, att kunna få en kram, bolla sätt att bli glad igen, lösningar på svårigheter eller bara känna att någon finns där, är viktigt då man känner sig låg, och gör att vi snabbare mår bättre igen.
För dig låter det som om du känner att du måste hålla allt inom dig, eller att ingen ser hur du mår.
Det är nog viktigt att vara tydlig, att kanske inte bara "ge en hint" utan faktiskt säga precis som det är.
Vissa dagar är tyngre, hormoner, fysisk sjukdom, hur vi ätit och sovit, vilken balans vi har i livet, krav och påfrestningar, återhämtning mm påverkar jättemycket hur vi mår och hur sårbar man är.
Försök hitta vad som påverkar dig, läs om och prova formuläret BALANS I LIVET som finns på webbsidan.
Du skriver att du skadat dig själv, det är ett allvarligt och negativt sätt att hantera psykisk smärta och dåligt mående. Det är stor risk att fastna i detta beteende och inte hitta andra lösningar på ångest och inre smärta.
På kort sikt fungerar det, man avleder psykisk smärta, man distraherar tankar och man kanske ser det som ett sätt att kommunicera till andra hur man mår.
Men i längden mår man ännu mycket sämre, måste skada sig allt mer för att det ska fungera, omgivningen blir rädda och oroliga, och man har svårt att bryta detta, blir som ett beroende.
Läs mera om ATT GÖRA SIG SJÄLV ILLA på webbsidan.
Jag vet inte om detta hänt flera gånger eller om det var något du bara "testade" det är dock viktigt att du hittar andra lösningar då du mår dåligt. Om du redan fastnat i detta beteende är det viktigt att i tid söka hjälp, det finns en behandlingsform som heter DBT, som riktar sig just till självskadande beteende.
Du behöver också dina föräldrars stöd, att de vet om att du är nere och sårbar ibland. Börja med att berätta för dem.
Du kanske kan visa dem denna webbsida, visa dem ditt brev och detta svar.
Du funderar hur du ska berätta för din kompis att du inte alltid mår så bra, ett tillfälle då ni är tillsammans på tu man hand, kanske har "filmkväll" hemma eller så.
Du kan ju alltid börja med att fråga HENNE, hur hon känner och tänker, hur hon reagerar på jobbiga saker, på svårigheter, om hon känner sig låg vid mens, oro inför framtiden etc.
För att sedan komma in på ditt eget mående, dina tankar och känslor. Hur gör hon då hon är låg, vad får henne att må bättre, kanske har hon "tips" till dig.
En kompis kan vara till stöd och man kan få "pepp" då man är nere, men mår man mycket dåligt är det en vuxen man ska vända sig till.
Denna sida handlar mycket om att sprida information och "verktyg" för att kunna må bättre vid psykisk ohälsa, just för att i stort sett alla drabbas av det i perioder i livet.
Det finns mycket man kan göra själv om man uppmärksammar och lyssnar på sitt mående, eller få stöd att använda verktygen av föräldrar, elevhälsa eller annan.
Läs på sidan om nedstämdhet och ångest, VAD ÄR och VAD GÖRA.
Det finns också 2 appar som heter Skills, Snorkel reglera känsla och Snorkelövning. Kolla på sidan under Appar hur du kan ladda ner dem.
Det är nog så att du redan ÄR den glada tjejen som alla tror att du är, OCH en tjej som är deppig, är nedstämd och har oro/ångest ibland, man är både ock.
Skriv igen i frågelådan och berätta mera om du vill, kram från Snorkel