Jag har ett självskadebeteende, har haft de sen 2 år tillbaka och förut mådde jag väldigt dåligt men nu mår jag egentligen bra men kan verkligen inte sluta. Jag gör de inte för uppmärksamheten heller, skäms snarare över det men räknas de fortfarande som självskadebeteende.
Jag mår dock dåligt efter jag gjort det. Men när jag gör det blir dte som att jag blir jätteglad.

Svar
Hej, tack för din fråga.
Du vill sluta göra dig själv illa, det är en mycket bra början på lösningen till ditt problem. Du har dock upptäckt hur svårt det kan vara att sluta, du KAN inte fast du vill. Det är en del av självskadande beteende som är väldigt lurigt, det kan bli som ett beroende att skada sig själv då starka känslor och svåra situationer uppstår. Det blir som ett ”måste” ett tvång.
Du uttrycker också att du skäms för att du gör det men genast i stunden kan du känna dig ”glad”.
Det kan bildas endorfiner i kroppen av självskadan, det hänger ihop med en överlevnadsstrategi som finns inbyggt i oss människor, när vi drabbas av en svår kroppsskada så ska vi kunna ta oss i säkerhet, ta skydd, hämta hjälp, osv, då behöver vi få en ”positiv känsla” för att klara det, samt inte känna den fysiska smärta som kroppen EGENTLIGEN har pga kroppsskadan, den kommer senare. Därför bildas endorfiner.
Vår kropp och hjärna är fantastisk, MEN just i detta fall är det inte bra alls, för det för med sig att du blir ”beroende” av att skada dig, vill ha den där korta stunden av nästan en ”kick” som vid droganvändande.
Varför börjar man med detta, och varför fortsätter man, och slutligen varför är det så svårt att sluta.
När man mår dåligt, som du gjorde tidigare, är ”riktigt desperat”, vilket man kan vara av olika anledningar, när man mår så dåligt känner sig maktlös inte står ut med sin inre smärta och sin situation som upplevs så hopplös, så är det inte konstigt om man provar olika bra eller mindre bra försök till lösningar.
Man försöker göra något så att man ”står ut”.
Att man provar just att göra sig själv illa kan vara av olika orsaker.. man kan ha hört talas om det, läst om det, känner någon som gör/gjort det eller så är det en ren tillfällighet, något man ”råkar” göra första gången.
Man kanske testar att avleda smärtan man har inom sig genom att tillfoga sig yttre smärta..
Och på kort sikt så fungerar det, man distraherar sig från det som orsakat den inre smärtan, man kanske tänker att man "får sitt straff" känner lugn av att se blodet och känna den yttre smärtan, man kanske bevisar för sig själv eller andra att "man mår så här dåligt" m.m.
Att detta med att skära/rispa sig själv fungerar ganska bra kortsiktigt gör att man fortsätter, skär sig igen då känslan av kaos i livet uppstår igen, då man mår dåligt igen.
Man skär sig för att "stå ut" man skär sig inte för att dö, utan för att "orka leva"...
Man skär sig för att man inte har andra sätt att hantera jobbiga saker och situationer i livet, har inga andra sätt att ta till, inga andra sätt att hantera starka känslor med.
Det fungerar på kort sikt, men på lång sikt så fungerar det inte alls utan gör livssituationen ännu värre. Blir så att man behöva skära sig mer och mer, vid fler och fler tillfällen, man känner skam och skuld för att man skär sig och det gör så att man skär sig ännu mera, omgivningen orkar inte med att man skadar sig, blir rädda och osäkra.
Man tappar andra sätt att tala om för närstående hur man mår, tappar andra sätt att klara av svåra situationer och lär sig inte andra sätt att hantera svåra situationer och starka känslor som ledsnad, ångest, skam etc.
Det fungerar inte längre, man mår bara värre och dessutom så får man ärr, alltså inte bara ärr inom sig utan också ärr, synliga ärr på kroppen....
Att tillfoga sig själv smärta gör då också att man nästan får som en "kick" endorfiner rusar i kroppen, och detta gör också att det är så svårt att sluta, att man blir som beroende, som det blivit för dig.
Nu när du mår bättre så kan du ändå inte sluta. Det har blivit din ”lösning” i flera situationer. Det du behöver börja med är att komma på NÄR, i vilka situationer, du skadar dig. Vad händer, hur tänker och känner du, och konsekvenser på kort och lång sikt. (Beteendeanalys. Jag beskriver det nedan)
Hur gör man då för att sluta göra sig själv illa? För det går, det är svårt, man får kämpa, men det går, det går att skapa sig ett liv utan att behöva lida och göra sig själv illa.
Du kan behöva all hjälp du kan få med detta.
Har du läst på denna sida om att göra sig själv illa, och om vad man kan göra vid självskadebeteende?
Under VAD ÄR och VAD GÖRA?
Snorkel har också 2 Appar med olika övningar och krisfärdigheter, övningar i att hantera ångest,
Snorkelövning och
Skills Uppsala Snorkel känsloreglering. (kod x330)
Läs hur du laddar ner dessa under fliken Appar på webbsidan. (de finns gratis i appstore och googleplay)
Det finns flera delar i detta, dels se på lång sikt vad i livet som orsakar mig starka känslor av obehag och inre smärta, vad behöver jag förändra i mitt liv på lång sikt (önskar flera vänner, hjälp i skolan, våga saker, äta och sova bättre bli bättre på att hantera relationer etc ) och vad behöver jag acceptera på lång sikt (tidigare händelser, min längd/min hudfärg, och så vidare)
Börja med BETEENDEANALYS som finns på webbsidans startsida, ditt ”problembeteende” är att du gör dig själv illa, prova och lär dig mera om vilka beteenden, tankar, känslor och mönster du fastnat i, i vilka situationer-vad som händer- när du gör dig själv illa.
Sedan behöver man strategier för att kunna kortsiktigt stå ut i kris, KRISFÄRDIGHETER, saker jag kan göra då det blir jobbigt och svårt och impulsen och "suget" efter att göra mig själv illa kommer. Aktivera sig, skifta fokus, ha en plan över vad man ska göra istället.
Förslag på detta hittar du på webbsidan, medveten närvaro, avslappning, olika distraktionstekniker t.ex ut och gå, lösa korsord, lägga puzzel, ta ett bad, prova kläder, äta ett äpple, bita i en citron, ringa en vän, se en rolig film, duscha kallt, kolla även filmen om TIPP-färdigheter på www.snorkel.se
I appen Snorkelövning hittar du också olika övningar i krisfärdigheter och medveten närvaro.
I appen Skills Uppsala snorkel reglera känsla, använd kod X330, hittar du övningar för att öva på att reglera starka känslor och stå emot "suget", impulsen, träna STOPP, andas och slappna av.
Medveten närvaro- mindfulness handlar om att styra uppmärksamhet och fokus till här och nu, istället för där och då. Man fastnar ofta i orostanker eller dömande tankar om sig själv eller saker som redan hänt.
Läs mera om medveten närvaro. Prova t.ex. ”medveten i nuet” en filmad övning i att styra fokus till rummet jag är i, istället för till mina tankar, känslor.
Finns under krisfärdigheter/självskadande beteende på webbsidan www.snorkel.se
Man behöver träna och öva för att komma fram till vad som just jag kan göra då känslan kommer.
Bestämma sig för att prova dessa saker med all sin uppmärksamhet, riktigt medvetet närvarande, fullt fokus på det man gör. Svårt, impulsen till s-skada kommer, men ge inte upp, fortsätt med det du tänkt prova att göra med all din uppmärksamhet.
Ångesten och impulsen klingar av så småningom. Det handlar alltså att kortsiktigt gå emot känslan av att vilja göra sig själv illa, och göra något annat, och ha en plan,
EN KRISPLAN- se webbsidan, och VETA vad jag ska göra. När man är i krisen eller ”suget” kommer har man svårt att "komma på" det.
Och på lång sikt förändra och acceptera svåra saker i livet.
Du kan också läsa mera under ”riskbruk” på www.snorkel.se, det handlar om alkohol och andra droger, men du kan ha hjälp av målsättningar, situationer som triggar igång impulsen (att självskada)
Med mera.
Vet dina föräldrar om att du skadar dig själv? Det är viktigt att du berättar om hur du tänker, känner och mår, så att de kan stötta dig att använda krisfärdigheter, din plan och dina alternativa beteenden. Vad du kan göra för att stå emot att självskada. Berätta för dem om dur svårt det är att sluta. Eftersom du skäms för att du gör det så finns risken att du döljer och inte säger sanningen, det gör bara saken ännu svårare och du fastnar ännu mera i beroendet. Berätta för din familj, visadem din fråga/svar.
Eller om ditt självskadebeteende är för svårt att bryta på egen hand, kan de hjälpa dig söka den hjälp du behöver!
Behandlingen DBT finns på många BUP-mottagningar i landet.
Skriv igen i frågelådan om du vill och berätta om hur det går för dig,
Kram Snorkel