Hej, jag fyller tretton i våras och har varit nedstämd i 3 år.
I november började allt gå neråt mycket mer och min depprision blev värre. Jag började skada mig själv och har gjort de sens dess.
Grejen är att jag har varit mycket hos psykologer och sånt men aldrig någonsin fått tips på hur man slutar. Det enda de har sagt är att jag är dum, att jag gör fel, hanterar det helt fel o.s.v. så jag undrar ifall jag skulle kunna få några tips av er?

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Du har mått väldigt dåligt, varit deppad och haft starka jobbiga känslor, hamnat i att reglera/minska "allt jobbigt" genom att göra dig själv illa, haft det väldigt svårt.
Olyckligtvis har du också haft kontakt med personer som klandrat dig för att du gör dig själv illa, sagt att du är dum som skadar dig, att du gör fel osv. Att man skadar sig själv beror alltid på att man INTE HAR ANDRA SÄTT; ATT MAN INTE KAN GÖRA PÅ ANNAT SÄTT, inte för att man är dum!
Det inte är helt lätt att sluta fast man vill. I vilket syfte har du gjort dig själv illa? För att reglera starka känslor ( ledsnad, ångest, sorg, ilska etc) för att "straffa dig själv" då du blir arg, besviken på dig själv, eller kanske då du blir arg/besviken på andra? Då det blir konflikter i relationer? För att visa/tala om att du inte mår bra för omgivningen, eller andra orsaker? Fundera på det.
Om man tänker att man använt självskadande beteende i svåra situationer, då man inte har kunnat hantera dem på annat sätt än att göra sig själv illa, kan man behöva sätt/färdigheter för att hantera dessa situationer på ett bättre sätt.
Alltså dels ha färdigheter för att INTE självskada, "krisfärdigheter" dels färdigheter för att klara av den svåra situationen som "satte igång" önskan om att skada sig själv .
Kanske klara konflikter på ett bättre sätt, kanske kunna berätta för andra om hur man mår och hur man ska få hjälp av andra, kanske reglera/minska starka känslor på ett annat sätt (mindfulness, avslappning, andning)
När man gör sig själv illa kan man behöva hjälp att bryta detta, av personer som kan och vet hur självskadande beteende fungerar och som kan stötta en och lära ut andra sätt.
Har du kontakt på BUP? Vet dina föräldrar om att du skadar dig? Första steget är att berätta.
På den här sidan finns en hel del information om att göra sig själv illa, dels hur det kommer sig att man gör det, dels saker man kan göra för att inte göra sig illa. Under frågelådans svar finns också andras frågor och svar du kan läsa.
Du kan ta hjälp av sidan då du berättar för dina närmaste om hur du mår och att du skadat dig, ni kan läsa på sidan tillsammans. jag vet inte var du bor men det finns en behandlingsform som heter DBT, just för de som skadar sig själva.
Ni kan behöva få hjälp av BUP om du inte redan har det. Det handlar alltså om att hitta andra sätt att klara svåra situationer, veta vilka situationer som är "risksituationer" upptäcka när impulsen/viljan att skada sig själv kommer, samt att "stå emot" impulsen att självskada.
Det finns ett antal "krisfärdigheter" beskrivna på denna sida, t.ex. aktivera sig med annat, distrahera sig, lindra mm Det finns också en "krislista" man kan göra för att ha en tydlig plan vad man ska göra när starka impulser kommer. (kolla under fliken strategier) Det är olika färdigheter som passar olika personer.
Snorkel har en App man kan ladda ner gratis som heter "snorkelövningar" där finns olika röstövningar, krisfärdigheter mm som du kan ha hjälp av.
Du har tagit ett mycket stort och bra steg då du bestämt dig för att jobba med att sluta självskada! Att du vill veta hur du kan göra.
Ge inte upp för att det känns eller är svårare än du trodde! Det går att sluta, det går att få ett fungerande bra liv utan självskadan!
Berätta och ta emot hjälp om du behöver det. Läs mera på sidan, skriv gärna igen om du vill.
Kram Snorkel