Hej! Hur ska jag lyckas sluta skada mig själv? Det känns som om jag testat allt för att lösa detta själv. Nu har jag slut på idéer och vet inte vad jag ska göra?
Jag har försökt söka hjälp men det är ingen som anser det sitt ansvar. För tillfället skär jag mig själv, kombinerar olika läkemedel för att framkalla biverkningar och syr in mönster/ord i min hud med tråd.
Jag har hållt på med detta i sex och ett halvt år nu och jag har aldrig tidigare upplevt att jag varit så nära att tappa kontrollen över allt som nu. Samtidigt som jag finner detta roligt och vill fortsätta är jag rädd för vart detta kan leda.
Jag vet inte vad jag ska göra längre, det var aldrig meningen att det skulle sluta såhär.
Hur kan jag lyckas sluta skada mig själv?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du vill ha hjälp med att sluta göra dig själv illa, det är en fantastiskt bra början på lösningen till ditt problem! Att du VILL sluta..
För det kan vara svårt, att skada sig själv kan bli som ett beroende, man tror att man har ”kontroll” men när man försöker sluta så kan man inte, vet inte hur man ska klara det.
Du har haft självskadan som en "lösning" för något under lång tid, började för 6 år sedan. Då är det inte konstigt att det känns svårt att "släppa taget" om det, även fast du egentligen vill. Man kan bli rädd för att inte klara sig utan.
Varför börjar man med detta, och varför fortsätter man, och slutligen varför är det så svårt att sluta..
När man är riktigt desperat, vilket man kan vara av olika anledningar, när man mår så dåligt känner sig maktlös inte står ut med sin inre smärta och sin situation som upplevs så hopplös, så är det inte konstigt om man provar olika bra eller mindre bra försök till lösningar.
Då kanske man testar att avleda smärtan man har inom sig genom att tillfoga sig yttre smärta.. Och på kort sikt så fungerar det, man distraherar sig från det som orsakat den inre smärtan, man kanske tänker att man "får sitt straff" känner lugn av att se blodet och känna den yttre smärtan, man kanske bevisar för sig själv eller andra att "man mår så här dåligt" m.m. Att detta med att skära/rispa sig själv fungerar kortsiktigt gör att man fortsätter, skär sig igen då känslan av kaos i livet uppstår igen, då man mår dåligt igen.
Man skär sig för att "stå ut" man skär sig inte för att dö, utan för att "orka leva"... Man skär sig för att man inte har andra sätt att hantera jobbiga saker och situationer i livet, har inga andra sätt att ta till, inga andra sätt att hantera starka känslor med.
Självskada kan ha många olika funktioner, kommunicera med sig själv och sin omgivning, lindra, avleda, straffa mm. Vad har självskadan för funktion för dig?
Det fungerar på kort sikt, men på lång sikt så fungerar det inte alls utan gör livssituationen ännu värre. Blir så att man behöva skära sig mer och mer, vid fler och fler tillfällen, man känner skam och skuld för att man skär sig och det gör så att man skär sig ännu mera, omgivningen orkar inte med att man skadar sig, blir rädda och osäkra, man mår allt sämre, har allt mindre kontroll, all mer ökad ångest i fler och fler situationer.
Man tappar andra sätt att tala om för närstående hur man mår, tappar andra sätt att klara av svåra situationer och lär sig inte andra sätt att hantera svåra situationer och starka känslor som ledsnad, ångest, skam etc.
Och dessutom så får man ärr, alltså inte bara ärr inom sig utan också ärr, synliga ärr på kroppen.... Att tillfoga sig själv smärta gör också att man nästan får som en "kick" endorfiner rusar i kroppen, och detta gör också att det är så svårt att sluta, att man blir som beroende.
Hur gör man då för att sluta göra sig själv illa? För det går, det är svårt, man får kämpa, men det går, det går att skapa sig ett liv utan att behöva lida och göra sig själv illa.
Du kan behöva all hjälp du kan få med detta. Har du läst på denna sida om att göra sig själv illa, och om vad man kan göra? www.snorkel.se  Läs under flikarna vad är och vad göra, självskadebeteende/att göra sig själv illa. Läs också andras frågor/svar i frågelådan om s-skada.
Snorkel har också 3 Appar med olika övningar och krisfärdigheter,
Snorkelövning  med olika röstinspelningar i avslappning, lugn andning, medveten närvaro (att styra sin uppmärksamhet) ångesthantering med mera.
Bup App med flera olika appinnehåll, som hjälp i kris och känsloreglering.
Appen Beteendecoach om just att förändra sina problembeteenden. Ett sätt att lärta känna sig själv och sina reaktioner, se hur situationer, kroppen, tankar och känslor påverkar det vi GÖR och vilka konsekvenser detta får för mig på kort och lång sikt, är att använda BETEENDEANALYS, se en kedja av händelser.
Se instruktionsfilmen, läs informationen, gör MÅLSÄTTNINGAR, kolla på färdiga kedjor och alternativa beteenden. Du kan börja använda ”färdiga alternativ” så är det lättare i början.
Det finns en behandlingsform som heter DBT, som just är riktad till dem som skadar sig själva för att stå ut med starka känslor. De sätt som finns beskrivna på Snorkels webbsida www.snorkl.se sida kommer från den behandlingsformen.
Du VILL sluta, och det är en bra början.
Vet din familj och din omgivning om att du skadar dig själv. Det är viktigt att du berättar om hur du tänker, känner och mår, så att ni tillsammans kan jobba med detta och de kan stötta dig att använda krisfärdigheter och krisplan. Om det är för svårt på egen hand.
Ni kanske behöver söka hjälp tillsammans för att bryta ditt självskadebeteende, så du får hjälp att hitta och använda alternativa beteenden och stå emot impulsen att skada dig.
DBT finns på många olika psykiatriska mottagningar i landet.
Det finns flera delar för att komma tillrätta med detta, dels se på lång sikt vad i livet som orsakar mig starka känslor av obehag och inre smärta, vad behöver jag förändra i mitt liv på lång sikt (önskar flera vänner, hjälp i skolan, våga saker, äta och sova bättre bli bättre på att hantera relationer etc ) och vad behöver jag acceptera på lång sikt (tidigare händelser, min längd/min hudfärg, etc)
Sedan behöver jag strategier för att kunna kortsiktigt stå ut i kris, KRISFÄRDIGHETER, saker jag kan göra då det blir jobbigt och svårt och impulsen och "suget" efter att göra mig själv illa kommer.
Förslag på detta hittar du på hemsidan, medveten närvaro, avslappning, olika distraktionstekniker, krisfärdigheter, TIP färdigheter (se filmen om TIP)
Exempel på krisfärdigheter kan vara att ut och gå, lösa korsord, lägga puzzel, ta ett bad, prova kläder, äta ett äpple, öva avslappning, andning, mindfulness, bita i en citron, ringa en vän, se en rolig film, duscha kallt, fysisk aktivitet, med mera. Gör din egen KRISPLAN med just de KRISFÄRDIGHETER som passar dig. Se på webbsidan och Bup app "hjälp i kris"
Man behöver träna och prova för att komma fram till vad som just jag kan göra då känslan kommer. Bestämma sig för att prova dessa saker med all sin uppmärksamhet, riktigt medvetet närvarande, fullt fokus på det man gör.
Svårt, impulsen till s-skada kommer, men ge inte upp, fortsätt med det du tänkt prova att göra med all din uppmärksamhet.
Ångesten klingar av så småningom. Det handlar alltså att kortsiktigt gå emot känslan av att vilja göra sig själv illa, och göra något annat, och ha en plan och VETA vad jag ska göra, ha en KRISPLAN, När man är i krisen har man svårt att "komma på" det.
Och på lång sikt förändra och acceptera svåra saker i livet.
Beröm dig själv för att du kämpar så hårt.
Skriv igen om du vill och berätta mera, och ta dig själv på allvar och berätta för din familj, ta hjälp av denna webbsida och informationen om självskadebeteende när du ska berätta.
Kram Snorkel