Hej jag har en kompis som lider av ganska mycket ångest och skär sig själv och så, och jag undrar om det finns några tips eller så, så att jag kan hjälpa hen att gå igenom det och sluta skära sig själv.

Svar
Du verkar vara en toppenfin kompis som reagerat och vill hjälpa din vän!
Självskada ska man ta på allvar, det blir som ett ”gift” man blir nästan beroende av det, och det är hög risk att det blir värre och värre, att man mår allt sämre.
Blir allt svårare att sluta.
DU kan inte ta på dig ansvaret för din vän, men du kan stötta och peppa vännen att söka hjälp. Vara ett stöd på det sättet. Berätta att du oroar dig, bryr dig och vill att vännen ska få hjälp. Det är viktigt att vuxna i omgivningen vet om att din vän skadar sig, inte mår bra.
Du kanske kan berätta för dina föräldrar, som kan prata med din väns föräldrar? Vuxna måste ta ansvar och hjälpa, inte du, du ska vara en kompis att göra roliga saker med, eller bara vara tillsammans med och kunna vara ”sig själv”. Du kan läsa själv och också tillsammans med din vän på denna webbsida www.snorkel.se om självskadande beteende, vad det är och vad man kan göra.
Tipsa din vän om denna sida.
Tveka inte, berätta för någon vuxen, så att din vän kan få den hjälp och det stöd man behöver.!
Varför börjar man med detta att skada sig själv, det LÅTER ju konstigt och svårt att förstå för många, och varför fortsätter man, och slutligen varför är det så svårt att sluta..
När man mår dåligt, är ”riktigt desperat”, vilket man kan vara av olika anledningar, när man mår så dåligt känner sig maktlös inte står ut med sin inre smärta och sin situation som upplevs så hopplös, så är det inte konstigt om man provar olika bra eller mindre bra försök till lösningar. Man försöker göra något så att man ”står ut”. Att man provar just att göra sig själv illa kan vara av olika orsaker..
Man kan ha hört talas om det, läst om det, känner någon som gör/gjort det eller så är det en ren tillfällighet, något man ”råkar” göra första gången. Man kanske testar att avleda smärtan man har inom sig genom att tillfoga sig yttre smärta.. Och på kort sikt så fungerar det, man distraherar sig från det som orsakat den inre smärtan, man kanske tänker att man "får sitt straff" känner lugn av att se blodet och känna den yttre smärtan, man kanske bevisar för sig själv eller andra att "man mår så här dåligt" m.m.
Att detta med att skära/rispa sig själv fungerar ganska bra kortsiktigt gör att man fortsätter, skär sig igen då känslan av kaos i livet uppstår igen, då man mår dåligt igen. Man skär sig för att "stå ut" man skär sig inte för att dö, utan för att "orka leva"...
Man skär sig för att man inte har andra sätt att hantera jobbiga saker och situationer i livet, har inga andra sätt att ta till, inga andra sätt att hantera starka känslor med. Det fungerar på kort sikt, men på lång sikt så fungerar det inte alls utan gör livssituationen ännu värre.
Blir så att man behöva skära sig mer och mer, vid fler och fler tillfällen, man känner skam och skuld för att man skär sig och det gör så att man skär sig ännu mera, omgivningen orkar inte med att man skadar sig, blir rädda och osäkra. Man tappar andra sätt att tala om för närstående hur man mår, tappar andra sätt att klara av svåra situationer och lär sig inte andra sätt att hantera svåra situationer och starka känslor som ledsnad, ångest, skam etc.
Det fungerar inte längre, man mår bara värre och dessutom så får man ärr, alltså inte bara ärr inom sig utan också ärr, synliga ärr på kroppen....
Att tillfoga sig själv smärta gör också att man nästan får som en "kick" endorfiner rusar i kroppen, och detta gör också att det är så svårt att sluta, att man blir som beroende.
Hur gör man då för att sluta göra sig själv illa? För det går, det är svårt, man får kämpa, men det går, det går att skapa sig ett liv utan att behöva lida och göra sig själv illa.
Din vän kan behöva all hjälp man kan få med detta. Läs på denna sida om att göra sig själv illa, och om vad man kan göra vid självskadebeteende. Under VAD ÄR och VAD GÖRA.
Snorkel har också 2 Appar med olika övningar och krisfärdigheter, övningar i att hantera ångest, Snorkelövning och Skills Snorkel känsloreglering.
Det finns en behandlingsform som heter DBT, som just är riktad till dem som skadar sig själva för att stå ut med starka känslor.
De metoder som finns beskrivna på denna sida kommer från den behandlingsformen Det finns flera delar i detta, dels se på lång sikt vad i livet som orsakar mig starka känslor av obehag och inre smärta, vad behöver jag förändra i mitt liv på lång sikt (önskar flera vänner, hjälp i skolan, våga saker, äta och sova bättre bli bättre på att hantera relationer etc ) och vad behöver jag acceptera på lång sikt (tidigare händelser, min längd/min hudfärg, med mera)
Man kan prova BETEENDEANALYS som finns på webbsidans startsida, din väns ”problembeteende” är att göra sig själv illa, man prova och lära sig mera om vilka beteenden, tankar, känslor och mönster man fastnat i, i vilka situationer-vad som händer- när man gör sig själv illa.
Sedan behöver man strategier för att kunna kortsiktigt stå ut i kris, KRISFÄRDIGHETER, saker jag kan göra då det blir jobbigt och svårt och impulsen och "suget" efter att göra mig själv illa kommer. Förslag på detta finns också på webbsidan, medveten närvaro, avslappning, olika distraktionstekniker t.ex ut och gå, lösa korsord, lägga puzzel, ta ett bad, prova kläder, äta ett äpple, bita i en citron, ringa en vän, se en rolig film, duscha kallt etc.
Kolla också på filmen om TIPP färdigheter som finns på webbsidan.
I appen Snorkelövning hittar du också olika övningar i krisfärdigheter och medveten närvaro.
I appen Skills Uppsala snorkel reglera känsla, använd kod X330, hittar du övningar för att öva på att reglera starka känslor.
Medveten närvaro- mindfulness handlar om att styra uppmärksamhet och fokus till här och nu, istället för där och då. Man fastnar ofta i orostanker eller dömande tankar om sig själv eller saker som redan hänt. Läs mera om medveten närvaro.
Prova t.ex. ”medveten i nuet” en filmad övning i att styra fokus till rummet jag är i, istället för till mina tankar, känslor. Finns under krisfärdigheter/självskadande beteende på webbsidan.
Man behöver träna och prova för att komma fram till vad som just jag kan göra då känslan kommer. Bestämma sig för att prova dessa saker med all sin uppmärksamhet, riktigt medvetet närvarande, fullt fokus på det man gör. Svårt, impulsen till s-skada kommer, men man ska inte upp, utan fortsätta med det du tänkt prova att göra med all sin uppmärksamhet.
Ångesten klingar av så småningom.
Det handlar alltså att kortsiktigt gå emot känslan av att vilja göra sig själv illa, och göra något annat, och ha en plan, EN KRISPLAN- se webbsidan, och VETA vad man ska göra. När man är i krisen har man svårt att "komma på" det. Och på lång sikt förändra och acceptera svåra saker i livet.
Behandlingen DBT finns på många BUP och psykiatri-mottagningar i landet.
Prata med din vän, uttryck din oro, och att du för din väns skull måste berätta för någon vuxen, fast din vän kanske inte alls vill det.
Läs mera på webbsidan, läs även andras frågor/svar i frågelådan om ångest och att göra sig själv illa.
Skriv gärna igen i frågelådan, berätta hur det går för dig och din vän.
Kram Snorkel