Hej om jag har självskadebeteende lite och berättar det för min kurator eller nån lärare (men de ja ytterst lite att jag gjort de, bara nån gång med nål inte kniv) gäller då Tystnadsplikt eller kommer de kontakta föräldrar och massa annat skit?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du har gjort dig själv illa, och vill berätta, det är bra. Du funderar på att berätta för en lärare eller kurator på din skola, men oroar dig för om de då kommer att "larma" och berätta för dina föräldrar med mera. Eller om tystnadsplikten gäller.
Om det är fara för ungdomen eller någon annans liv, så har kurator och lärare anmälningsplikt, dvs de MÅSTE berätta detta för att skydda dig eller annan. Så allt handlar nog om hur och varför du gjort detta, hur mycket, om du fortsatt, hur dåligt du mår. Det ÄR att ta någon på allvar.
Det kan vara så att kurator eller läraren vill att ni tillsammans berättar för dina föräldrar, för att de behöver veta att du har/har haft, det tufft, inte mått bra. Så pass att du gjort dig själv illa.
Varför vill du inte berätta för dina föräldrar? Vad är du rädd för ska hända då? Berätta om din rädsla samtidigt som du berättar att du gjort dig illa med nål.
Om du har/ har haft det tufft och svårt i ditt liv, varit/är ledsen och olycklig på något sätt, haft starka känslor, men istället för att kunna ha dem och uttrycka dem och reglera dem, och fått hjälp med att minska dem, så har de blivit för tunga och svåra.
Du har inte vetat HUR du ska göra för att klara av dessa känslor och har hamnat i och fastnat i, att reglera känslor genom att göra dig själv illa, genom att självskada.
Vet du själv första gången, hur det kom sig att du provade, hur det kändes, vilken effekt det hade på dig och dina känslor.
Och vad som gjorde att du gjorde om det, gjorde dig illa igen.
Om man börjar med att reglera, försöka minska, starka känslor och dåligt mående med att göra sig själv illa på olika sätt, så är det lätt att fastna i detta och att det blir värre och värre. Man klarar inte att ”stå emot”, kan inte sluta, utan man behöver ta till det oftare och mera, för att man har inga andra verktyg att hantera sin ledsnad med.
Varför börjar man med detta, och varför fortsätter man, och slutligen varför är det så svårt att sluta..
När man mår dåligt, är riktigt desperat, vilket man kan vara av olika anledningar, när man mår så dåligt känner sig maktlös inte står ut med sin inre smärta och sin situation som upplevs så hopplös, så är det inte konstigt om man provar olika bra eller mindre bra försök till lösningar.
Man kanske testar att avleda smärtan man har inom sig genom att tillfoga sig yttre smärta..
Och på kort sikt så fungerar det, man distraherar sig från det som orsakat den inre smärtan, av att känna den yttre smärtan, man kanske bevisar för sig själv eller andra att "man mår så här dåligt" med mera.
Att detta med att skära/rispa sig själv fungerar kortsiktigt gör att man fortsätter, gör sig själv illa igen då känslan av kaos i livet uppstår igen, då man mår dåligt igen.
Ofta gör man sig själv illa för att man inte har andra sätt att hantera jobbiga saker och situationer i livet, har inga andra sätt att ta till, inga andra sätt att hantera starka känslor med.
Det fungerar på kort sikt, men på lång sikt så fungerar det inte alls utan gör livssituationen ännu värre.
Blir så att man behöva skada sig mer och mer, vid fler och fler tillfällen, man känner skam och skuld för att man skär sig och det gör så att man skadar sig ännu mera.
Man tappar andra sätt att tala om för närstående hur man mår, tappar andra sätt att klara av svåra situationer och lär sig inte andra sätt att hantera svåra situationer och starka känslor som ledsnad, ångest, skam etcetera.
Och dessutom så får man ärr, alltså inte bara ärr inom sig utan också ärr, synliga ärr på kroppen....
Att tillfoga sig själv smärta gör också att man nästan får som en "kick" endorfiner rusar i kroppen, och detta gör också att det är så svårt att sluta, att man blir som beroende.
Att behandla sig själv på detta kränkande sätt, gör också att självförtroende och självkänsla och självrespekt går i botten, man skulle aldrig göra/behandla en vän på det sättet, men man gör det mot sig själv..
Hur gör man då för att sluta göra sig själv illa?
För det går, men det kan vara svårt, man kan få kämpa.
Du kan behöva hjälp du kan få med detta.
När man är mitt uppe i starka känslor så är hjärnans aktiva del Amygdala, alla känslor utgår därifrån, då man agerar utefter känslan så är inte hjärnans främre del, frontalloberna aktiverat. I frontalloberna finns vår förmåga att tänka efter, se lösningar, se mönster, konsekvenser, tänka logiskt mm.
Därför, då man agerar, säger och gör saker då man är mitt uppe i en stark känsla, så blir det väldigt känslostyrt, utan ”förnuft” efteråt då man lugnat sig kan man tänka, hur kunde jag säga, eller göra sådär!!??
Eller konsekvenserna på längre sikt blir svåra och negativa, fast det fungerade på kort sikt så blir det värre på lång sikt.
Det blir säkert så för dig att när du känner dig ”lugn” det mesta är ok, så tänker du att du inte vill skada dig, du har kanske en tanke också hur du ska göra.
Men sedan, då du hamnar i starka känslor igen, så är det Amygdala som är aktivt, och man använder sig av ”gamla lösningar” som till exempel att göra sig själv illa..
Man kan inte komma på något annat sätt, och tycker inte att något annat fungerar.
Alternativa beteenden, alltså verktyg för att STÅ EMOT, viljan/suget/behovet att skada sig, dom måste man träna på. Träna då man är lugn för att kunna använda ”på autopilot” då man är i starka känslor.
Har du läst på denna sida om att göra sig själv illa, och om vad man kan göra?
Det finns flera delar i detta, dels se på lång sikt vad i livet som orsakar mig starka känslor av obehag och inre smärta, vad behöver jag förändra i mitt liv på lång sikt (önskar flera vänner, hjälp i skolan, våga saker, äta och sova bättre bli bättre på att hantera relationer med mera )
Och vad behöver jag acceptera på lång sikt (tidigare händelser, min längd/min hudfärg, etc)
Du kan läsa mera om acceptans på www.snorkel.se
Sedan behöver man strategier för att kunna kortsiktigt stå ut i kris, En KRISLISTA med KRISFÄRDIGHETER, saker jag kan göra då det blir jobbigt och svårt och impulsen och "suget" efter att göra mig själv illa kommer.
Förslag på detta hittar du på hemsidan, du kan ladda ner och skriva ut. Medveten närvaro, avslappning, olika distraktionstekniker t.ex. att gå ut och gå, lösa korsord, lägga puzzel, ta ett bad, prova kläder, äta ett äpple, bita i en citron, ringa en vän, se en rolig film, duscha kallt etcetera.
Använda tip-färdigheter då känslan är mycket stark.
Se filmen på tip-färdigheter på webbsidan Snorkel under krisfärdigheter.
Man kan behöva träna på att stanna upp och se konsekvenser på både kort och lång sikt, det kan vara till hjälp innan man agerar-gör och följer känslan.
På Snorkel finns något som heter BETEENDEANALYS – se en kedja av händelser.
Som handlar om det vi GÖR som kanske fungerar på kort sikt men ställer till problem på lång sikt.
Man lär känna sina mönster och problembeteenden, vilka situationer triggar igång impulsen att skada dig, vilka tankar, andra känslor och vad händer i kroppen som påverkar, vilka blir konsekvenserna på kort och lång sikt. (kanske lättnad genast).
Samt du får börja fundera på hur och vad man kan göra istället, alternativa beteenden.
Se instruktionsfilmen, läs informationen, gör målsättningar, målbilder. Kolla färdiga kedjor och alternativa beteenden, då förstår du mera vad det handlar om.
När du ska göra analys (till exempel problembeteende att du rispar dig) Så börja med färdiga alternativ, det är lättare i början.
Snorkel har en App som heter Skills Uppsala Snorkel reglera känsla använd kod X330 och gör sedan eget enkelt lösenord. Den appen handlar om just känslor, varför vi har dem, vilka beteenden som hänger ihop med olika känslor och det finns övningar för att träna på att reglera, minska starka känslor som blir ett problem på längre sikt, genom just att stanna upp, andas lugnt och slappna av.
Man behöver aktivt säga STOPP till sig själv, man behöver stanna upp, bli medveten (mindfulness) om vad man är på väg att göra, påminna sig om målsättningar och konsekvenser, ta hjälp av krislista och krisfärdigheter för att hantera känslorna.
Snorkel har också ännu en App som heter SNORKELÖVNING där hittar du också röstövningar och instruktioner i ovanstående färdigheter/verktyg då man mår psykiskt dåligt, är i kris. Bland annat krisfärdigheter.
Man behöver träna och prova för att komma fram till vad som just jag kan göra då känslan kommer. Bestämma sig för att prova dessa saker med all sin uppmärksamhet, riktigt medvetet närvarande, fullt fokus på det man gör.
Svårt, impulsen till s-skada kommer, men ge inte upp, fortsätt med det du tänkt prova att göra med all din uppmärksamhet. Ångesten klingar av så småningom.
Det handlar alltså att kortsiktigt gå emot känslan av att vilja göra sig själv illa, och göra något annat, och ha en plan och VETA vad jag ska göra. Ha en KRISPLAN. När man är i krisen har man svårt att "komma på" det.
Och även att på lång sikt förändra och acceptera svåra saker i livet.
Beröm dig själv för att du kämpar så hårt.
Det är viktigt att dina föräldrar vet om det om du fortsätter att skada dig själv, det är viktigt att du berättar om hur du tänker, känner och mår, så att ni tillsammans kan söka hjälp och/eller de kan stötta dig att använda krisfärdigheter.
Skriv ett brev till dem, visa ditt brev/svar hit till Snorkel och ni kan också läsa tillsammans på www.snorkel.se
om att göra sig själv illa. Det kanske hjälper dig att berätta och förklara.
Du kan behöva hjälp, förståelse och stöd, ni kan tillsammans besluta om du behöver kontakt med BUP om du mår så dåligt, eller första linjen, Vårdcentral.
Du och dina föräldrar kan också tillsammans göra upp en lista med krisfärdigheter och en krisplan, läsa mera på webbsidan och göra övningar tillsammans för att hjälpa dig att sluta göra dig själv illa..
Var rädd om dig, skriv igen i frågelådan om du vill och berätta om vad du provat, och hur det går för dig.
Tillåt dig själv att be om och ta emot hjälp. Många hälsningar Snorkel