vad ska jag göra?? Jag är en tjej som har haft ett självskadebeteende i 2 och ett halvt år nu.
Har sedan två år tillbaka kontakt med Bup samt DBT som jag började med i höstas. Problemet är att jag ändå skär mig... det har bara blivit värre och värre... djupare och djupare.
Jag gör allt vad jag kan för att det ska bli bättre men inget händer. Varenda gång som jag skurit mig får jag ångest och känner skam, och det efter att panik ångest attacken som jag skurit mig på grund av gått över. Det är bara en ond cirkel... J
ag tar anti-depressiva med och de hjälpte i början men avtar allt mer. Läkarna höjer dosen men den avtar ändå... Jag vet inte om jag orkar leva mer i det här helvetet... Jag har haft och har fortfarande självmordstankar och har försökt göra det ett flertal gånger men har inte lyckats...
Vad ska jag göra??

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Du har hamnat i en ond cirkel av starka ångestkänslor, som du bara lyckas reglera genom att du gör dig själv illa, att du skär dig ger dig sedan ytterligare ångest som gör att du skär dig ännu mera o.sv. o.s.v Inte konstigt att du känner vanmakt och hopplöshet, vilket då leder till tankar på att inte vilja leva längre.
Du fastnar i skuld och skam över att du fortsätter skära dig.. Du dömer dig själv så hårt, och det gör att du mår ännu sämre och din självbild blir botten.
Kan du inte se den lilla tjejen som kämpar så hårt, kämpar för livet, gör det bäst hon kan just nu!
Håller man på att drunkna så gör man vad som helst för att hålla sig flytande, man gör det som fungerar JUST NU för att överleva.
Då kan man inte tänka klart vad detta innebär på lång sikt..
Det du går igenom ÄR en fruktansvärt svår kamp, man måste träna träna träna på att göra andra saker, hitta alternativa sätt att reglera sin ångest.
Distrahera sig, aktivera sig, använda avslappning och medveten närvaro. Ibland klarar man, ibland inte. Men det gäller att inte ge upp, fortsätta sin kamp.
Och framför allt, SE sin egen kamp, vara snäll mot sig själv, behandla sig själv som man skulle behandla sin bästa vän, om hon hade det lika jobbigt..
Du har ganska nyss börjat behandling, DBT som innebär just det här att man tränar och provar färdigheter, lär sig andra sätt att hantera ångest och starka känslor. Det är svårt och tufft, så lätt att ramla tillbaka till det man vet fungerar, att göra sig illa...
Så lätt att ge upp.
Jag kan bara skicka dig en kram, och säga; ja, så här svårt är det.. och du behöver kämpa ännu mera..
För det går att i små steg börja skapa ett liv som är värt att leva, ta kommandot över sitt liv. Använd gärna de övningar och förslag som finns på den här sidan också, lyssna, träna och öva..
För varje gång du lyckas lite att stå emot impulsen, viljan, att göra dig illa, så är du ett steg närmare ditt mål.
Skriv gärna igen om du vill. Många kramar Snorkel.