Mitt självskadebeteende började någon gång när jag var 13 år och har pågått i ungefär 1 år nu, jag mår tillfälligt bättre eller något när jag gör det, och kan inte sluta, jag skär mig bara mer och mer för varje gång först var det bara rispor men nu är det djupare...
jag mår så fruktansvärt dåligt varje dag orkar inte leva mer är ensam och har inga vänner ..vad ska jag göra :( kan inte prata med någon heller för de skulle bara säga att jag är töntig och ska sluta tycka synd om mig själv...

Svar
Hej, tack för ditt mejl.
Jag måste börja med att säga att du beskriver så bra, kortfattat och tydligt precis hur det fungerar då man gör sig själv illa, t.ex. skär eller rispar, sig själv!
Det hjälper direkt för stunden, det som smärtar och är jobbigt inom en minskar och det känns lite lättare på något sätt, man avleder det jobbiga inuti med att göra sig illa fysiskt.
Men fällan är att det jobbiga kommer tillbaka, och risken är stor att man måste skära/rispa sig mer och mer för varje gång, djupare oftare och i fler och fler situationer som man upplever som jobbiga tunga och svåra. Man har inget annat sätt att stå ut med jobbiga saker i livet, man fortsätter göra det som trots allt "fungerar lite grann" alltså göra sig själv illa.. man fastnar i ett destruktivt, negativt beteende, ett negativt sätt att lösa/bryta sina tunga känslor och tankar, som det sedan blir att svårare att ta sig ur..
Du har haft och har det tungt i livet, är ledsen förtvivlad och mår mycket dåligt. Dessutom har du tankar på att ingen skulle förstå dig, din situation, ditt mående och ditt sätt att hantera ditt mående. Du är rädd att andra skulle säga att du bara är töntig och tycker synd om dig själv.. Inte konstigt att livet känns allt tyngre, att du knappt orkar leva och känner dig ensam och oförstådd.
Har du läst på den här hemsida om självskadande beteende, om varför, hur man hamnar i det och vad man kan göra för att bryta detta beteende? Har du läst under frågor/svar de frågor som handlar om självskadande beteende och att göra sig själv illa?
Många, både tjejer och killar, då man är ledsen känslig och sårbar, då man inte har andra strategier att hantera och klarar av, hitta lösningar, på tunga svåra saker, hamnar i mindre bra sätt att försöka lösa och klara av sina starka känslor, precis som du, och gör sig själva illa.
Du har gjort dig själv illa under ett års tid nu, och det blir allt värre, du måste berätta för någon vuxen hur du mår och hur du har det, du behöver få hjälp.
Gå inte ensam med dina tunga svåra tankar.
Det finns en behandlingsform inom psykiatrin som heter DBT, där får man på kort sikt lära sig att hantera svåra tunga känslor i livet på andra sätt utan att göra sig själv illa, på längre sikt får man jobba med att göra sitt liv mera värt att leva.
Du känner dig ensam, har inga vänner, har man många tunga och svåra saker i sitt liv och för få positiva och roliga, finns det en risk att man blir nedstämd och deprimerad.
Är man det så ser man allt i svart, ser inga lösningar och har svårt att ta sig ur sin tunga situation på egen hand.
Nu är det sommarlov, annars hade jag rekommenderat dig att vända dig till skolsköterska eller skolkurator. Men nu behöver du berätta för någon annan vuxen, dina föräldrar eller någon närstående.
Ni kan tillsammans läsa på denna sida. Visa dem ditt brev om det är svårt att börja berätta. På hemsidan finns tips på olika övningar och strategier för hur man kan jobba med att bryta självskadande beteende, avslappnings och mindfulnessövningar, distraktionstekniker och tips på hur man kan lindra och tillföra positiva upplevelser i stunden med hjälp av sina sinnen.
För att förändra på sikt behöver man jobba med strategier under en längre tid, och även jobba mot långsiktiga förändringar.
Sköt om dig själv, du är inte ensam om att känna så här, och du är framförallt inte en tönt! Man är inte töntig för att man mår dåligt har det jobbigt och kämpar för att stå ut med det jobbiga, för det är ju precis det du gör!
Hör av dig igen om du vill, kram Snorkel.