Börjar få tankar på att skada mig igen.

Fråga

Jag har tidigare haft ett självskadebeteende i flera år men har nu varit fri från det i 4 år.

Under den senaste tiden har jag mått extremt dåligt psykiskt och nu börjar tankarna på att skada mig komma tillbaka igen.

Jag vågar inte berätta detta för någon och vet inte riktigt vad jag ska göra. Finns det något man kan göra som ger en samma ”känsla” som det gör när man skär sig fast utan att behöva göra så man får ännu fler fula ärr?

Jag vill bara bli fri från helvetet men vet inte hur jag ska kunna hålla mig borta denna gången..

Svar

Hej, tack för ditt mail.

Du hade inte skrivit någon mailadress så kunde inte svara direkt till dig. Du har haft ett självskadebeteende under flera år och lyckades sluta, inte skadat dig på 4 år. Det är mycket bra gjort!

Vet inte om du fick hjälp eller om du lyckades på egen hand? Hur gjorde du då? Vad gjorde du då när tankarna kom?

Någonting gör att du åter fått tankar på att göra dig själv illa, och jag undrar vad i livet som hänt och som gör att du känner att skada dig själv är lösningen?

Du skriver själv att du vill vara fri "från helvetet med att skada sig själv", så viljan att stå emot finns alltså där. Det är jättebra!

 

Det finns ju olika anledningar till att man skadar sig, men ofta handlar det om att minska ångest och inre smärta, för att "stå ut". I vilka situationer kommer dina tankar, dina impulser att du vill skada dig? Att " stå emot" en impuls att skada sig, blir nästan som att stå emot något annat "missbruk" rökning, snus, alkohol, drog etc, dessa saker tar man också ofta till då livet känns tungt, man har ångest, för att stå ut mm.

På nästan samma sätt får man också ett "sug" som lägger sig efter en stund då känslan minskat något, och nästan som ett "beroende".

Jag antar att du inte fick hjälp/gått i behandling för ditt självskadande, då hade du kanske haft en tydligare plan för hur och vad du kunde göra om du var påväg att "falla tillbaka" vid svackor i livet.

 

Det finns något som heter KRISFÄRDIGHETER, vilket är olika saker man kan göra för att inte skada sig själv, distrahera sig, få ångest att sjunka, aktivera sig, lugna sig etc.

Medveten närvaro, att bara vara "här och nu" utan att oroa sig för vad som hänt eller vad som sker i framtiden, är en annan viktg strategi för att undvika självskada.

Snorkel har denna webbsida, en app som heter Snorkelövning att ladda ner gratis, med övningar och info om krisfördigheter, medveten närvaro och andning och avslappningsövningar. Finns också en App som heter Skills, reglera känsla. (den uppdateras just nu och krånglar tyvärr lite men blir bätre inom kort)

Hur du laddar ner den finns det info på webbsidan under fliken Appar.

 

Åter igen undrar jag över hur det ser ut i ditt liv just nu, vad som gör att tankarna på att skada dig själv kommit tillbaka? För det är ju så att dessa strategier för att hindra att man skadar sig själv, är ju på kort sikt. Man kan behöva se över sin livssituation och jobba för mera långsiktiga förändringar om man har det tungt och svårt i livet.

Du vågar inte berätta för någon, men det är ju så att du kan behöva allt stöd du kan få från dina närmaste, så du inte ramlar tillbaka till detta "beroendeframkallande" och mycket allvarliga beteende igen, att skada sig själv.

Kan du inte sitta med din familj och läsa på denna sida, under flkarna VAD ÄR och VAD GÖRA, om att göra sig själv illa.

Det finns också många frågor och svar i frågelådan om att skada sig själv, som i kan läsa tillsammans.

 

Om du inte lyckas hejda dessa tankar, så är det viktigt att du söker hjälp i tid! Kontakta Vårdcentral eller psykiatrin. Skriv gärna igen och berätta hur det går, läs på sidan, ladda ner appen och prova de krisfärdigheter som passar dig bäst.

Kram från Snorkel