hej ! när jag blir deprimerad river jag mig på armarna. jag biter också, en gång började de blöda. vad ska jag göra för att få bort de? alltså så att jag inte river/biter mig själv igen. MVH xx

Svar
Hej, tack för ditt mejl.
Du skriver att du gör dig själv illa då du är ledsen och "deppig", dvs. får starka känslor och tankar, och du vill ha hjälp att sluta med det.
Om man är känslig, reagerar starkt och snabbt om det händer jobbiga och obehagliga saker, har svårt att stå ut med de känslor som då uppstår inom en, inte vet vad man ska göra av sin smärta och sitt obehag man känner, så är det inte så konstigt att man förtvivlat kämpar med att göra sig av med obehaget.
Då är det inte så ovanligt att man börjar göra sig själv illa, de finns de som tycker att yttre smärta är lättare att bära än inre.
Om det gör väldigt ont någonstans, tex. då man river eller biter sig, så blir man också väldigt fokuserad på det, och för en kort stund så "glömmer" man hur ledsen man är. Det kan alltså hjälpa för en kort stund, och då är det lätt att man fortsätter att göra på samma sätt, och man "fastnar" sedan i detta beteende, kan inte sluta, vet inte vad man ska göra istället då man mår dåligt.
Man kan också behöva göra sig mer och mer illa, hålla på längre, för att det ska bli någon lättnad. Självskadan förvärras, man känner skuld, blir förtvivlad över hur man gör och mår, och man mår allt sämre.
Det har många negativa följder på lång sikt att göra sig själv illa, och då man är nere och ledsen behöver man ju tröst och stöd, inte ytterligare smärta. man behöver ta hand om sig själv, vara snäll mot sig själv, och att omgivningen är det. Man skulle ju inte riva eller bita sin bästa vän om hon var ledsen, eller hur...
Du kan läsa på den här hemsidan om att göra sig själv illa, samt att det finns olika krisfärdigheter som man kan öva på och ta till istället för att inte skada sig själv. Vad är det som gör just dig deppig? Hur ser det ut i ditt liv?
Akut då man mår jättedåligt behöver man i stunden strategier för att "stå ut" utan att skada sig själv, men på längre sikt kan man behöva göra förändringar i sitt liv, så att man minskar på situationer som orsakar smärta och ledsnad.
Tex. minska konflikter, få hjälp m skolarbete, roligare fritid, flera kompisar etc. Utöver att man behöver träna på att stå ut med sorg och ledsnad ibland.
Titta under fliken "vad göra" läs om krisfärdigheter, man behöver tex. träna på att vara här och nu, medveten närvaro. Inte fastna i grubbel över saker som redan hänt som inte går att göra något åt, eller saker som eventuellt kan hända. Man behöver träna på att distrahera sig, göra något annat, vad som helst som passar just dig, gå in i den aktiviteten med fullt fokus, var koncentrerad på det du gör. Tex. lägga patians, spela spel, pussel, korsord. Akivera dig genom promenader, motionera, cykla. Sköta om dig själv, ta ett bad, tvätta håret, prova frisyrer. Andningsövningar och avslappningsövningar är också bra.
Du måste öva och träna, fungerar säkert inte genast, be någon om hjälp, hemma eller i skolan.
Visa denna hemsida så kan det vara lättare att prata om det du gör.
Skriv gärna och berätta om hur det går för dig, om du kanske kan hitta något som fungerar istället för att göra dig själv illa.
Kram Snorkel