Hej! jag är en tjej på 21 år.
Jag vet inte varför jag mår som jag mår egentligen.
Det är så himla mycket saker som jag får upp i huvudet när jag är ledsen.
Jag är ofta ledsen och får ångestattacker. Det känns som att det är det jag vill.
Jag vill må dåligt och orkar inte kämpa för att göra nåt bättre. Jag biter och river mig själv, viftar med armarna sparkar med benen och skriker åt min finaste pojkvän som alltid ställer upp och tröstar mig.
Vet att han mår väldigt dåligt av att se mig på det här sättet. Det är som det är ett krig i mitt huvud.
Jag vill inte slå och bita mig själv samtidigt som det är det enda jag vill.
I ångestattacken så tänker jag en massa dumma saker om mig själv och det gör mig bara ännu ledsnare när jag gjort det ett tag så brukar mina tankar gå över till att tycka att jag förstört min pojkväns och min kväll och att jag snart förstör vårt förhållande. :( men han är den finaste och försäkrar mig att jag inte kommer det.
Men jag okar inte gråta och slå mig längre.. Går och pratar en ggr i veckan med en kurator på undgomsmottagningen.
Har precis bytt kurator min andra flyttade. Jag vet inte hur mkt det "hjälper" mig att gå hos henne jag går hos.. Har gått hos bup när jag var ung i 3 år.
Fick otrolig hjälp och jag älskade min bup tant. Utan allt det skulle jag kanske inte vart här.. efter dom åren gick allt bra ett tag ..
Nu har jag börjat skära riva och slå mig igen. fått in samma beteende. det är som att ta droger jag vet inte vart jag ska ta vägen om jag inte får skada mig själv.
Jag kan gråta och gny i flera timmar.
ibland tar jag alkohol för att lugna mig. Vet inte vad jag behöver för att "orka" kämpa igen.. och inte ge upp.
Mycket för att jag inte vill "skada" min pojkvän och vårat förhållande.
Jag har ganska mycket humörsvängningar, Jag kan vara jätteglad och är oftast glad. En person som inte känner mig skulle beskriva mig som alltid glad och rolig. ingen skulle kunna ana mina attacker..:( skulle bara vilja bli lugn i själen....

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Du beskriver en väldigt tung och jobbig situation med humörsvängningar och hög ångest.
Du beskriver också din väldiga kamp för att hantera denna ångest.
Skulle man kunna sammanfatta det du beskriver så här???;
En situation uppstår som väcker din ångest, ledsnad och andra starka känslor, du börjar också att tänka negativa tankar om dig själv, självdömanden. Detta leder till starka outhärdiga känslor och psykisk smärta, som vilken människa som helst skulle ha svårt att uthärda, man vill bara komma bort ifrån denna inre smärta. Ditt sätt har varit att göra dig själv illa på olika sätt, skrika sparka slå bita skära dig o.s.v.
Detta avleder och minskar din inre smärta och ångesten minskar för stunden-på kort sikt.
Du vill inte göra dig själv illa, men har inga andra verktyg eller strategier för att hantera din starka ångest.
Dilemmat blir att ångesten visserligen minskar i stunden, men på längre sikt så mår du ännu sämre eftersom du också drabbas av skuld och skamkänslor inför dig själv och din omgivning bl.a. din pojkvän, för att du beteer dig så här...
Tankar och känslor som sedan leder till ångest och ytterligare ångestattacker och självskada.
Du blir också mer och mer lättsårad, känslig och ledsen. I en enda ond cirkel..
Det är skönt att prata med någon som lyssnar och förstår, det är mycket värt.
Men det man också behöver då man har det så jobbigt som du har det, är strategier för att hantera jobbiga saker i livet. Andra sätt än att skada sig själv. T.ex. KRISFÄRDIGHETER OCH KRISLISTA.
Har du hört talas om DBT?? En terapiform som riktar sig just till personer som har de starka känslor, humörsvängningar och självskadande beteende som du beskriver.
En terapi som handlar om att lära sig hantera ångest och psykisk smärta, ge en färdigheter för att hantera motgångar i livet. Googla på DBT så kan du hitta mera information.
På det här hemsidan finns också lite information om självskadande beteende och vad man kan göra. Bl.a. krisfärdigheter för att stå ut i kris, mindfulness som handlar om träning i att leva i nuet och andning/avslappning, som bygger på just DBT strategier. Vi har också två appar, Snorkelövning- med övningar och instruktioner man t.ex. akn använda då man befinner sig i kris, samt Skills Uppsala, Snorkjel reglera känsla, med information om känslaor, avrför man har dem, övningar för att reglera en känsla som ställer till problem för dig. (använd kod x330- gör sedan ett eget enkelt lösenord)
Läs mera, prova tillsammans med din kontakt på ungdomshälsan.
Fundera också tillsammans med henne om det är så att du skulle behöva en remiss till ungavuxna inom psykiatrin.
Du kan självklart vända dig till psykiatrin själv också. Det kanske är så nu att du behöver mera hjälp än din samtalskontakt på ungdomsmottagningen kan ge dig, du kanske behöver få jobba mera aktivt för att lära dig hantera din ångest utan att skada dig själv.
Det känns hopplöst då man inte kan se någon väg ut, det känns svårt att orka då man inte kan se lösningar eller förändring, men det finns hjälp att få, det finns andra sätt att hantera sitt liv, det är möjligt att må bättre.
Vill också tipsa dig om två böcker, "Att leva ett liv inte vinna ett krig" och "Vem är det som bestämmer i ditt liv" Författare och bokförlag hittar du på hemsidan under boktips. Skickar dig en stor kram, skriv gärna igen om du vill. Hälsningar Snorkel.