Hej! Jag har under perioder mått mycket dåligt av olika orsaker och speciellt för 9 månader sen en kväll nådde det en viss punkt då jag valde att skära djupa sår i min arm på min handled.
Jag är 16 år född 2004. Var just den kvällen påverkad av alkohol och det slutade som de gjorde.
Grips nu av ångest och mindre panikattacker, och just mina ärr är något som driver detta.
Att bara se dom ger mig en klump i magen och ångesten blir bara större och större.
Undrar vad de finns att göra? Vet att lasra är ett alternativ men jag vet inte om jag kan få bort de helt och de är trots allt en mycket dyr process och utan jobb blir de svårt för mig.
Känner att jag mår bättre och att få slippa se och känna mina ärr så hade jag så mycket lättare kunnat gå vidare.
Men nu lever jag fortfarande kvar i ångesten och den får mig att vilja förstöra mina armar mer.
Ärren är utåtstående och helt vita.
Hört att silikongel och att tejpa skulle kunna funka, men hur? Vill göra allt och känner att jag bara måste.
Tack på förhand!

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Ditt brev handlar egentligen om flera olika problem som hänger ihop.
Dels att du ångrar en tidigare självskada, som skedde en gång men som gett dig djupa ärr på armarna, du får ångest och ”mindre panikattacker” bara av att se ärren. Du hade mått dåligt under en längre tid, ”av olika orsaker” drack alkohol, och det slutade i självskadan.
Du triggas av att se ärren och skriver att du bara vill ”förstöra armarna ännu mera”
Du funderar på olika sätt att minska/ta bort ärren för att släppa och ”komma vidare”, ”glömma det som hänt”.
Så man skulle kunna säga att du dels behöver ”acceptera” att det som hänt har hänt, alltså att du har dina ärr, trots att du verkligen önskar att du inte hade dem.
Dels behöver träna på att hantera den ångest du får och hur du triggas igång och får starka känslor av att se ärren, för att det kanske dröjer länge innan de ”bleknar bort”, och risken finns att åtminstone du ser att de finns/funnits där.
Och så då, fundera på hur man kan försöka minska dem.
Vi människor har olika ”läkningsförmåga” har olika tendenser till att få ärr. Ärr kan också bli mer eller mindre synliga, stora, tjocka m.m. av olika orsaker. Ärr bleknar och minskar med tiden, och det är viktigt att t.ex. skydda dem från solljus.
En start just med just själva ärren kan vara en läkarundersökning, för att se vad man kan göra och om du kan få hjälp av sjukvården. Vet att man ibland gör en mindre ”operation” skär bort mycket ”hypertrofiska” (upphöjda) ärr om läkningen har gjort att ärret är väldigt synligt, för
att på så sätt få ett mindre ärr när nya ärret läker.
Vet också att det finns salvor, silikonplåster och laser, men som du skriver så kostar det mycket om man ska betala själv. Om du googlar så får du nog bättre tips än vad denna webbplats kan ge dig. Men som sagt, bäst är att boka en tid på Vårdcentralen och konsultera en läkare.
Denna webbsida www.snorkel.se och vidhängande appar handlar om olika former av psykisk ohälsa och olika verktyg/strategier för att reglera starka känslor och dåligt mående.
Att parallellt med att försöka minska ärren jobba med dessa strategier för just acceptans och känsloreglering skulle kunna hjälpa dig.
Acceptans, läs mera under vad är och vad göra på www.snorkel.se, handlar om att acceptera livet och verkligheten som det ÄR, vare sig man vill eller inte. Ibland behöver vi jobba med att just acceptera svåra saker som hänt, för att kunna släppa och gå vidare.
I ditt fall att detta hände, efter att du mått dåligt en längre tid, efter att du druckit alkohol, efter att du säkert kände dig desperat och inte visste vad du skulle ta dig till. Acceptans kanske kan hjälpa dig att ta hand om dig själv, inte skuldbelägga och klandra dig själv.
Det som hände hände.
www.snorkel.se finns en hel del information och strategier vid impulser till självskada, VAD ÄR och VAD GÖRA, hur man kan ha en plan för att stå emot då impulserna/viljan, kommer, krisfärdigheter med mera. Läs mera på webbsidan.
Läs också om negativa tankar och oro/ångest. Vad är och vad göra.
Apparna
Snorkelövning, en app med olika röstövningar för att minska psykisk ohälsa, som till exempel hantera ångest, avslappning, lugn andning med mera.
Skills Uppsala Snorkel reglera känslor kod x330, är en app som handlar om känslor, varför vi har dem, olika beteenden som hänger ihop med känslan och strategier och övningar för att reglera/minska starka känslor.
Skriv igen i frågelådan om du vill.
Kontakta Vårdcentralen så att de kan ta ställning till vad man kan göra åt ärren, kanske skicka remiss till hudmottagningen.
Kram från Snorkel