Allt känns bara för mycket just nu.
Min pojkvän o jag är på ett break eftersom jag sa väldigt taskiga saker till honom. Vet inte varför jag sa det till han då han inte har gjort något fel.
Jag känner mig väldigt oälskad och inte uppskattad av han och det har vart så ett bra tag nu.
Jag har börjat skära mig igen, men varje gång så skär jag bara djupare o djupare.
Då det är det enda sättet som får mig att sluta gråta och bli "kall". Jag har mått extremt dåligt och haft självmordstankar i ett par år nu och det blir inte lättare.
Under en längre period nu så känns det som om jag håller på att drunkna. Jag är så nära på att bara ta slut på detta skit liv då det är inget som kan få mig att må bra.
Jag har berättat för min pappa om hur jag mår bara för några månader sedan men det blev inget av det.. //

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Du har det tufft och svårt i ditt liv, är ledsen och olycklig, dessutom har det ”strulat till sig” mellan dig och din pojkvän. Du har känt dig obekräftad och oälskad, säkert varit ledsen och orolig pga det, haft dessa starka känslor, men istället för att kunna ha dem och uttrycka dem för din kille, så har de blivit för svåra att bära, och de primära- första känslorna har gått över till ilska-sekundär känsla, och det är den du visar för din pojkvän genom att säga taskiga saker till honom.
Det är ganska vanligt att det blir så.
Dessutom är ilska en känsla som är lättare att ha, den är också kraftfull-får oss att agera ut, vilket är lättare än ledsnad, rädsla mm..
Problemet är att ilska föder ilska—om man uppvisar ilska får man ilska tillbaka.
Om dina EGENTLIGA primära känslor är rädsla och ledsnad, och du skulle behöva tröst och förståelse, men du VISAR ilskan- och får ilska och någon som försvarar sig tillbaka.. och får då alltså inte alls det bemötande du skulle behöva..
Hänger du med?
När man är mitt uppe i starka känslor så är hjärnans aktiva del Amygdala, alla känslor utgår därifrån, då man agerar utefter känslan så är inte hjärnans främre del, frontalloberna aktiverat.
I frontalloberna finns vår förmåga att tänka efter, se lösningar, se mönster, tänka logiskt mm.
Därför, då man agerar, säger och gör saker då man är mitt uppe i en stark känsla, så blir det väldigt känslostyrt, utan ”förnuft” efteråt då man lugnat sig kan man tänka, hur kunde jag säga, göra sådär!!??
Då kan man behöva träna på att reglera starka känslor INNAN man ska diskutera, ta upp svåra sakerr eller innan man reagerar och agerar-gör och följer känslan.
Snorkel har en App som heter Skills Uppsala Snorkel reglera känsla använd kod X330 och gör sedan eget enkelt lösenord.
Den appen handlar om just känslor, varför vi har dem, vilka beteenden som hänger ihop med olika känslor och det finns övningar för att träna på att reglera, minska starka känslor som blir ett problem på längre sikt.
Du har mått dåligt under en lång period, och det låter nu som om du vill ha hjälp med att sluta göra dig själv illa, det är en fantastiskt bra början på lösningen till ditt problem!
Att du VILL sluta.. För det är precis så svårt, det kan bli som ett beroende.. Varför börjar man med detta, och varför fortsätter man, och slutligen varför är det så svårt att sluta..
När man är riktigt desperat, vilket man kan vara av olika anledningar, när man mår så dåligt känner sig maktlös inte står ut med sin inre smärta och sin situation som upplevs så hopplös, så är det inte konstigt om man provar olika bra eller mindre bra försök till lösningar.
Man kanske testar att avleda smärtan man har inom sig genom att tillfoga sig yttre smärta.. Och på kort sikt så fungerar det, man distraherar sig från det som orsakat den inre smärtan, man kanske tänker att man "får sitt straff" känner lugn av att se blodet och känna den yttre smärtan, man kanske bevisar för sig själv eller andra att "man mår så här dåligt" m.m.
Att detta med att skära/rispa sig själv fungerar kortsiktigt gör att man fortsätter, skär sig igen då känslan av kaos i livet uppstår igen, då man mår dåligt igen.
Man skär sig för att "stå ut" man skär sig inte för att dö, utan för att "orka leva"... Man skär sig för att man inte har andra sätt att hantera jobbiga saker och situationer i livet, har inga andra sätt att ta till, inga andra sätt att hantera starka känslor med.
Det fungerar på kort sikt, men på lång sikt så fungerar det inte alls utan gör livssituationen ännu värre. Blir så att man behöva skära sig mer och mer, vid fler och fler tillfällen, man känner skam och skuld för att man skär sig och det gör så att man skär sig ännu mera, omgivningen orkar inte med att man skadar sig, blir rädda och osäkra.
Man tappar andra sätt att tala om för närstående hur man mår, tappar andra sätt att klara av svåra situationer och lär sig inte andra sätt att hantera svåra situationer och starka känslor som ledsnad, ångest, skam etc.
Och dessutom så får man ärr, alltså inte bara ärr inom sig utan också ärr, synliga ärr på kroppen.... Att tillfoga sig själv smärta gör också att man nästan får som en "kick" endorfiner rusar i kroppen, och detta gör också att det är så svårt att sluta, att man blir som beroende.
Att behandla sig själv på detta kränkande sätt, gör också att självförtroende och självkänsla och självrespekt går i botten, man skulle aldrig göra/behandla en vän på det sättet, men man gör det mot sig själv..
Hur gör man då för att sluta göra sig själv illa? För det går, det är svårt, man får kämpa, men det går, det går att skapa sig ett liv utan att behöva lida och göra sig själv illa.
Du kan behöva all hjälp du kan få med detta.
Har du läst på denna sida om att göra sig själv illa, och om vad man kan göra? Det finns en behandlingsform som heter DBT, som just är riktad till dem som skadar sig själva för att stå ut med starka känslor, och har tankar på att inte orka leva som de har det.
De färdigheter som finns beskrivna på denna webbsida kommer från den behandlingsformen. Du VILL sluta, och det är en bra början.
Det finns flera delar i detta, dels se på lång sikt vad i livet som orsakar mig starka känslor av obehag och inre smärta, vad behöver jag förändra i mitt liv på lång sikt (önskar flera vänner, hjälp i skolan, våga saker, äta och sova bättre bli bättre på att hantera relationer etc )
Och vad behöver jag acceptera på lång sikt (tidigare händelser, min längd/min hudfärg, etc)
Sedan behöver jag strategier för att kunna kortsiktigt stå ut i kris, KRISFÄRDIGHETER, saker jag kan göra då det blir jobbigt och svårt och impulsen och "suget" efter att göra mig själv illa kommer.
Förslag på detta hittar du på hemsidan, medveten närvaro, avslappning, olika distraktionstekniker t.ex ut och gå, lösa korsord, lägga puzzel, ta ett bad, prova kläder, äta ett äpple, bita i en citron, ringa en vän, se en rolig film, duscha kallt etc. TIPP-färdigheter då känslan är mycket stark. Se filmen på webbsidan under krisfärdigheter om tipp-färdigheter..
Snorkelhar också ännu en App som heter SNORKELÖVNING där hittar du också röstövningar och instruktioner i ovanstående färdigheter/verktyg då man mår psykiskt dåligt, är i kris.
Man behöver träna och prova för att komma fram till vad som just jag kan göra då känslan kommer. Bestämma sig för att prova dessa saker med all sin uppmärksamhet, riktigt medvetet närvarande, fullt fokus på det man gör. Svårt, impulsen till s-skada kommer, men ge inte upp, fortsätt med det du tänkt prova att göra med all din uppmärksamhet.
Ångesten klingar av så småningom.
Det handlar alltså att kortsiktigt gå emot känslan av att vilja göra sig själv illa, och göra något annat, och ha en plan och VETA vad jag ska göra. KRISPLAN.
När man är i krisen har man svårt att "komma på" det. Och på lång sikt förändra och acceptera svåra saker i livet.
Beröm dig själv för att du kämpar så hårt.
Vet dina föräldrar om att du skadar dig själv? Det är viktigt att du berättar om hur du tänker, känner och mår, så att ni tillsammans kan söka hjälp och de kan stötta dig att använda krisfärdigheter.
Läs andras frågor/svar i frågelådan så kan du få flera tips/råd, och lyssna varje kväll på mindfulnessövningen "DU DUGER" och ”släpp dömande tankar” från appen snorkelövning.
Du behöver sätta dig med din pappa igen och beskriva hur du mår, ta hjälp av antingen ditt brev hit till frågelådan och ditt svar, skriv ett nytt brev till honom eller ta hjälp av de delar om självskada och tankar på att inte vilja leva, som finns på webbsidan.
Du behöver hjälp, förståelse och stöd, ni kan tillsammans besluta om kontakt med BUP och framföra en önskan om bedömning för att få DBT.
Vet inte var du bor men DBT finns på många BUP mottagningar i landet.
Ni kan också tillsammans köra upp en lista med krisfärdigheter och en krisplan- se webbsidan och göra övningar.
Var rädd om dig, skriv igen i frågelådan om du vill och berätta om vad du provat, och hur det går för dig.
Många hälsningar Snorkel