Vad ska jag göra om mina föräldrar dricker?
Hur ska jag göra för att berätta för min lärare att jag får panik i skolan rätt ofta?

Svar
Hej, tack för ditt email.
Du hade inte skrivit någon mailadress så kunde inte svara direkt till dig. Jag vet inte heller var du bor.
Barn och unga påverkas mycket om det förekommer för mycket alkohol i familjen, det kan bland annat leda till psykisk ohälsa, oro och svårigheter att koncentrera sig i skolan.
I Uppsala har vi en verksamhet som heter Trappan, som just vänder sig till barn och unga där det förekommer tex för mycket alkohol, våld eller andra svårigheter i familjen.
Du kan googla på trappan, och även maila dem på trappan@uppsala.se. Att få hjälp och stöd, förstå att det inte är ens eget fel. kunna släppa på oron för förälder mm är en viktig del.
Du har tagit en litet steg då du skrivit hit, jättebra, det är också viktigt att våga berätta för någon irl som verkligen kan hjälpa dig.
Skulle du kunna be att få prata med din mentor/lärare, så att ni får en stund i lugn och ro för er själva, säg att du behöver prata om något som känns mycket "jobbigt" så att du vill vara själv och ha lite tid på dig så att du kan berätta om din oro.
Du kanske kan skriva ner innan saker som du vill säga, som gör det lättare att prata då ni sitter där.
Elevhälsan på din skola kan också hjälpa dig med detta, om du hellre vill prata med någon av dem.
På denna webbsida finns många tips och råd på saker man kan göra då man mår dåligt, men om det finns saker runt omkring som orsakar att man mår dåligt, som just alkohol, våld eller missförhållanden i familjen så behöver man hjälp med att förändra den situationen, det går inte via en webbsida och frågelåda.
Familjeenheter på socialtjänsten runt om i landet arbetar just med att hjälpa familjer med problem.
Så börja med att prata med din lärare/mentor, hon behöver få veta hur du mår och att det orsakar "panik" då du är i skolan.
Ni kan kanske tillsammans googla på trappan, eller om du inte bor i Uppsala så kan man kolla på socialtjänstens hemsida i kommunen där du bor. Jag gissar att du försökt prata med dina föräldrar om att du tycker att det är så jobbigt att de dricker, att du är rädd och orolig.
Känner du någon annan vuxen, far/mor föräldrar, vän eller släkting som kan stötta dig i detta, som kanske kan prata med dina föräldrar tillsammans med dig?
Skriv igen om du vill och berätta mera, kram från Snorkel