Hej. Jag är en 24 årig tjej.. Och det är så att jag lider av kleptomani...
Men jag vet inte hur jag ska berätta det för min pojkvän. Är lyckligare än någonsin nu för detta är också dels mitt allra första förhållande någonsin.
Jag har ALDRIG stulit något från honom. Men är rädd att han kanske kommer döma mig, om jag berättar att jag lider av kleptomani.. eller hata mig eller typ gå runt på "äggskal" för att han kanske tror att jag ska sno något av honom.
Eller att han inte kommer lita på mig nå mer... Jag kan kontrollera mig själv rätt bra och när jag väl snattar så är det endast från mataffärer och så vidare.
Jag lider även av depression och svår ångest... Ångesten börjar komma ikapp för fort ibland... och jag hatar att behöva dölja det här för min kille.. samtidigt så döljer jag allt det här nästan "för bra".
Jag älskar honom så oerhört mycket! Vi har träffats sen Mars 2020 och vi blev officiellt ett par i slutet av Juli 2020.
Vad ska jag göra?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Kleptomani räknas som en ”impulskontrollsstörning” det vill säga, svårt att stå emot impulsen att ta något.
Handlar sällan om själva ”värdet” av det man tar, mera om själva handlingen Att ta.
Det blir mera ”tvångsmässigt” och kan nästan liknas vid ”alkohol/drog eller spelmissbruk”
Att själva stölden kan liknas vid vad drinken är för en alkoholist…
Det påverkar hjärnans belöningssystem.
Du skriver att du även har depression och ångest. Så du har en jobbig situation.
Stress och sårbarhet försvårar.
Denna webbplats handlar om information och tips/råd vid olika former av psykisk ohälsa. Främst för barn/ungdomar men det är samma strategier för unga vuxna.
Det finns många verktyg du kan ha nytta av. Kolla under VAD ÄR och VAD GÖRA.
Det finns också en del om ”riskbruk” och om man liknar Kleptomani lite vid just ”missbruk/beroende” så kan du hämta en hel det strategier för på den sidan.
(Kolla in till exempel Filmer och information om vad som händer i hjärnan vid beroende, kartläggning av risksituationer, beteendeanalys, medveten närvaro med mera)
Beteendeanalys- se hur situation, tankar, känslor, och kropp påverkar det du gör, vilka konsekvenser det får på lång och kort sikt, samt alternativa beteenden.
Se instruktionsfilmen, läs information, kolla färdiga kedjor, målsättning med mera, så förstår du mera vad det handlar om.
Jag förutsätter att du har någon form av behandling, hjälp och stöd för din psykiska ohälsa.
Kan du få hjälp därifrån för att informera din pojkvän?
Det är inte helt lätt att förklara, det är inte en helt vanlig ”diagnos” och man vill ju att ens anhörige ska förstå och inte döma, precis som du skriver.
Det finns ju också en del information om Kleptomani och behandling på nätet.
Att du jobbar med att försöka sluta, och att det verkligen ÄR ett jättejobb, att det inte handlar om VILJA utan just ett TVÅNG, är ju viktigt att förmedla, att det är som en form av beroende.
Att stress och sårbarhet försvårar, som vid all psykisk ohälsa.
Du kan kontrollera ganska bra skriver du, gissar att detta går ”upp och ned” och som vid annat ”beroende” är det nästan omöjligt att göra/ta ”lite grann” man måste sluta helt.
Annars har man ”suget” tvånget kvar…
Kan du och din kille läsa lite på nätet, du kan visa honom ”delar från snorkels riskbruk som du tycker stämmer lite in på dig. Samt att han får veta lite hur du jobbar framåt med detta.
Välj ett lugnt tillfälle, var lite förberedd.
Hoppas att detta var en liten bit på vägen, skriv igen i frågelådan om du vill. Kram Snorkel