Hej haft mkt ångest senaste veckan två veckor snart och känt mkt yrsel under dagarna o hjärtklappningar o likande när ja ska sova men vill veta hur ja blir av med det o speciellt yrsel! Gymmar mer seriöst nu för tiden har börjat läsa en bok som Heter hjärn fokus! Rökte mkt braj förut men slutade 2 månader sen men börja känna dom Här symptomerna månad efter

Svar
Hej, tack för ditt email
Du har verkligen gjort något jättestort, svårt och fantastiskt bra, för dig själv men också för familj och omgivning.
Slutat använda en farlig drog, ”förändrat” hur du tar hand om dig själv, börjat träna regelbundet på Gym med mera. Super.
Men då fast du gjort denna bravur så får du ångest och flera kroppsliga symtom, bl.a. ångest med yrsel och hjärtklappning.
När man använd, varit beroende, missbrukat någon form av ”drog” så påverkar det vår hjärna och vår kropp och psyke jättemycket på olika sätt. Det som nu håller på att ske är att din hjärna sakta återgår till det ”normala” och återställas, det tar sin lilla tid..
De symtom du känner av är mycket troligt kopplat till att du tidigare använt drog. Det blir som en utdragen ”abstinens” .Det är inte alls ovanligt, tvärt om vanligt, att man påverkas mycket psykiskt med både ångest och depression.
Hur ser dina tankar ut då du får ångest, känner yrsel? Kropp och knopp hänger ihop jättemycket och påverkar varandra, det ena ger det andra..
Du kan prova beteendeanalys- se en kedja av händelser. Finns även under riskbruk. För att se mönster i tankar, känslor och beteenden.
Hur man GÖR, problembeteenden, och hur det påverkar på kort och lång sikt. Se instruktionsfilmen, läs informationen så förstår du mera vad det handlar om.
Har du läst på denna webbsida om riskbruk? Under vad är och vad göra?. Det finns flera bra filmer bland annat, om vad som händer just i hjärnan vid beroende/riskbruk av droger.
Det finns även en del tips på vad man kan göra.
Du beskriver ökad ångest, och troligen beror din yrsel på att du andas ytligt och ”hyperventilerar”, så att det blir obalans mellan koldioxid och syre i blodet, det brukar kunna ge yrselkänslor. Vid ångest spänner man sig, hjärtat slår snabbare för att pumpa blod ut till musklerna, man
Andas snabbt och ytligt, läs om ångestsymtom under oro/ångest på webbsidan.
Att träna avslappning, lugn andning och medveten närvaro, är verksamma tekniker för att hantera ångest. Snorkel har också två appar, dels
Snorkelövning, med många röstövningar i just andning, avslappning och medveten närvaro (styra fokus och uppmärksamhet)
Skills Uppsala Snorkel reglera känsla använd kod x330, som handlar om känslor varför vi har dem, beteenden kopplat till känslor (till exempel hyperventilering vid oro/rädsla) samt övning att göra tvärt emot känslan. Läs mera i Appen.
Du jobbar även med en jättebra strategi, och det är fysisk aktivitet, du tränar på gym- jättebra.
Rutiner runt mat och sömn är också viktiga grundstenar.
Om dina symtom blir för jobbiga, att du känner att du inte klarar detta på egen hand, så ska du inte tveka att be om hjälp.
Vet inte hur gammal du är, men Vårdcentralen, unga vuxna eller Bup. Vet din familj om att du kämpar med detta, och har gjort denna stora förändring och insats i ditt liv. Stöd från anhöriga är alltid betydelsefullt då man kämpar.
Läs mera på webbsidan, både om ”riskbruk” och ångest, under vad är och vad göra.
Skriv igen i frågelådan om du vill, kram Snorkel