Jag tycker inte om att vara bland mycket folk, hur ska jag göra så att jag blir av med det ? Snälla hjälp mej ! Sen är jag glutenintolerant o jag tycker att det är jätte pinsamt att berätta det för någon, o så. Lider verkligen av det.. Snälla hjälp mej ! MVH

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du tycker inte om att vara bland folk och vill ha hjälp att klara av detta. Har du läst om oro/ångest på hmsidan, vad det är och vad som händer i kroppen? Det finns många olika slags rädslor, din är ganska vanlig. När det är något man är rädd för, så väcker det obehag i kroppen, signaler från hjärnan att något är "farligt" Kroppen svarar på denna "fara" genom att förbereda kroppen på att fly eller slåss, man får hjärtklappning för att hjärtat pumpar mera syre ut till musklerna så att man ska bli snabb och stark, andningen blir ytlig av samma orsak. Känns på många olika sätt i kroppen, alla reaktionerna har samma anledning, fly ifrån eller kämpa och slåss mot "faran"Denna reaktion var livsviktig då vi levde bland många faror som vilda farliga djur. Kroppen kan inte skilja på verkliga faror och det som vi upplever som fara, t.ex. att vara bland folk, det är ju inte farligt, med situationen väcker samma obehag. För att övervinna rädsla måste man träna på att vara i situationen som väcker obehag, stanna kvar till obehaget sjunker undan. Träna i små steg så klarar man av det. Man lär sig att det inte är farligt, inget farligt händer och man lär sig att hantera situationen och obehaget, som då minskar. Det står mycket på hemsidan om detta, läs mera där, finns exempel på olika träningsprogram som man kan öva efter. Titta också på spelet "Rädda Albin" Finns det någon i din närhet du kan träna med, vet någon förälder, lärare eller någon från elevvården om dina svårigheter? De kan hjälpa dig att träna på att vara bland folk. Du tycker också att det är jobbigt att berätta om att du är glutenintolerant, vet du att jättemånga är det? Många är allergiska och tål inte olika saker. Pinsamt i början då man måste säga till, men går lättare och lättare när man börjat våga berätta. Ingen kan ju rå för saker man inte tål eller är allergisk mot. Kanske du kan be din lärare ta upp detta i klassen, informera om olika allergier? Många hälsningar Snorkel.