Jag är sjuk men inte på det sättet jag själv tror antagligen. Jag har fått för mig att jag har en hjärntumör. Varierande ifrån dag till dag så "upptäcker" jag nya saker som "stärker" min tes och detta har gett upphov till att jag inte kan sova samt hetsäter vilket inte fungerar så som jag vill i min vardag. Det hade varit naturligt att söka sig till vårdcentralen MEN jag gjorde en första ansats att ta reda på om jag var sjuk genom att söka vård för huvudvärk och har därför redan pratat med dem om mina symptom (inte att jag är väldigt orolig och stressad över dem då). Det har ju inte hjälpt för istället kände jag att dem ljuger för mig eller inte tar mig på allvar och vill därför inte komma tillbaka till den läkaren eller vårdcentralen. Kan inte betala för någon annan typ av vård. Har anonymt ringt till en neurolog, en optiker, en psykologmottagning inriktning hälsoångest m.m för att få komma dit men då kostar det runt 1000-lappen som att det blir via egenremiss och det har jag inte råd med. Vill veta vad jag kan/ska göra för jag känner att jag kommer bryta ihop av skam om jag ska tillbaka till vårdcentralen. Ursäkta för lång och slarvigt skriven fråga.

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du hade inte skrivit någon mailadress så kunde inte svara direkt till dig. Ångest/oro är en otroligt stark kraft, vilket den behöver vara, det är vårt skydd och en livsviktig överlevnadsstrategi, ska skydda oss från faror som kan hota vårt liv. Om det bara var en ”svagt tickande klocka” så skulle vi inte lyssna och agera snabbt och effektivt vid verkliga faror, som då vi kommer hem och överraskar en inbrottstjuv, blir jagade av en ilsken björn, eller en bil kör emot oss på fel sida av vägen. Man måste reagera och agera snabbt och direkt, utan att tänka så mycket. Den delen i hjärnan som är vårt ”brandlarm” heter amygdala, den delen av hjärnan där förnuft, planering, logiskt tänkande mm sitter heter Frontalloben. Amygdala har ingen kontakt med frontalloben utan man ”känner och agerar” utan förnuftigt tänkande. Därför agerar vi inte så ”smart och genomtänkt” då vi följer akuta känslan vid ångest, fast det kanske känns så just då. Brandlarmet har som en scanner som scannar av tecken på ”eventuella faror” och vid minsta misstanke sätter larmet igång. Den larmar kroppen för att förbereda oss för att fly ifrån eller kämpa emot ”faran”. Det är kanske din scanner som gör att du tycker att du upptäcker nya saker hela tiden som stärker din tes på hjärntumör.. Hjärnan kan som sagt inte skilja på verkliga faror, och faror som bara finns i våra tankar ”tänk om” tankar, tänk om jag har hjärntumör, tänk om de ljuger och döljer för mig, tänk om tänk om… Det drar igång amygdalas stress/larmsystem, allt blod går ut i musklerna för att göra oss starka och snabba, andningen blir ytlig för att syresätta musklerna av samma anledning, vi får tunnelseende- allt fokus ska vara på ”faran” mm (läs mera om ångest under VAD ÄR och VAD GÖRA, tipsar också om Anders Hansens program om hjärnan och stress, som finns på SVTplay nu) När du känner starkt obehag-rädsla/oro- så följer du din känsla-tror på alla symtom, flyr från obehaget genom att ringa runt bl.a. detta ökar bara din osäkerhet, rädsla och ångest. Att göra en somatisk kontroll, där man undersöker somatiska orsaker bakom dina symtom, är naturligtvis viktigt och rätt, men sedan kan det handla om att acceptera att detta är nog ångest (om man inte hittar somatiska orsaker) och börja jobba för att hantera den. Du har inte (vågat?) berätta om din stora skräck för den läkare du träffade på Vårdcentralen, det beror nog också på att du agerade med känsla-amygdala, för om du stannar upp och tänker efter-med frontalloben- vem som helst som känner symtom och verkligen TROR att man har hjärntumör skulle väl bli livrädd?? Eller?? Du känner en stor skam skriver du, vill inte tillbaka till vårdcentralen, vill bara påminna att de har kunskap om ångest/stress, amygdala då man hamnar i ”panik” och hur irrationellt och ologiskt man kan agera då. Du har absolut ingenting att skämmas för. Du beskriver också ett ekonomiskt dilemma, där du inte har råd med privat psykologisk behandling eller läkarkontakt. Det är långa köer till psykologisk behandling, det är tyvärr så, men vårdcentralen kan skriva remiss, eller de har även egna psykologer. Stegen måste väl vara så att du behöver läkarbedömningen, sedan någon form av psykologisk behandling/terapi. Det finns ju alternativ på nätet också numera, för psykologisk behandling via nätet. Du har säkert sett dessa appar, man pratar via videosamtal, det är kanske ett alternativ. Det blev ett långt svar, läs mera om ångest och vad man kan göra för att reglera ångest på denna webbsida som handlar om "egenvård", tipsar om Snorkels app Skills snorkel reglera känsla, ladda ner den (gratis) läs om appen under fliken appar, använd kod X330. I appen snorkelövning finns även övningar och information för att hantera ångest, stå emot impulsen och tankar som ställer till det för en. Skriv igen i frågelådan om du vill. Kram Snorkel